Ny hemmabio, hyffsad budget.

Permalänk
Medlem

Ny hemmabio, hyffsad budget.

Nu så har man äntligen flyttat till en större lya, och som vi alla vet innebär en större lya en större tv!

Har varit och kollat runt lite på olika plasmor och kommit fram till att inskaffa mig en Samsung PS-50Q97HD (Plasma-TV).Grym bild, bra features men saknar dock 1080p men för det priset så är den grymt prisvärd. Och till den vill jag ha en hyffsad hemmabio anläggning då mitt gamla "studentpaket" är liiiite budget.

Då jag är helt nollad när det kommer till högtalare och receivers så uppskattas alla tips. Anläggningen kommer mest att användas till film men även till en del musik.

Kraven är 5.1 och budgeten är 15-17kkr.

Av de som jag lyssnat på hittils så lutar det mot en nad receiver av något slag och b&w högtalare.

Tacksam för hjälpsamma förslag.

/Mvh Anders.

Visa signatur

citera om du vill få svar.

Permalänk
Medlem

Hej Anders!
jag kan varmt rekommendera B&W nya 600 serie. Jag har själv dm685 stativare för tillfället. Dom spelar mycket bra och både högre och djupare än man kan tro.

Helt enkelt en mycket fin högtalare för 5000:-

Själv har jag precis köpt en denon AVR-2808 att driva dom med men den spräcker nog din budget en aning, så en nad 754 kan nog vara ett vettigt alternativ. Det du ska tänka på med naden är att den inte stödjer de nya ljudformaten eller har HDMI switching.

Klarar du dig utan det så är det en fin pjäs med bra driv i. Även lillebrodern 744 finns ju för endast 5 000.

B&W dm685(fram): 4996:-
B&W dm686(bak):3996:-
B&W HTM62(center): 3798:-
Nad 744: 4998:-

Summa: 17788:- kanske lite i överkant

När det gäller reciever så kan det vara en ide att ta en titt på en denon AVR-1708 som kostar 4498:-

Slutligen så tycker jag att du ska åka in och lyssna på alla saker, du vet i stora drag vilka märken och prylar du är ute efter och det är helt klart bra saker.

Hoppas att det blir lyckat

/Fredrik

ps. detta är utan sub som adderar ett par tusen till, det är dock inte dikret en nödvändighet:P

Permalänk
Medlem

Kolla begagnat också, kan göra bra fynd på den fronten. Kanske ett separat försteg och separata slutsteg. Då har du alltid samma kraft kvar när det är dags att byta ut försteget mot något med lite nyare och vassare teknik.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen fritz, blir nog dessa nedan:
B&W dm685(fram): 4996:-
B&W dm686(bak):3996:- (eller B&W M-1)
B&W HTM62(center): 3798:-

Receiver är jag dock inte helt övertalad om ännu, får kolla närmare på det. Rena djungeln att planera vilka ingångar osv man behöver ;D

Rätt många optiska hade varit ett plus då tv:n, xboxen, datorn kör med det.

Lappa:
Angående begagnat, jag slank in på en bra sida som hade väldigt mycket highend hifi begagnat (inte http://www.minhembio.com/). Själva sidan såg rätt "b" ut men innehöll en väldig massa. Nån som har nån aning om vilken jag menar eller har bra tips på andra begagnat marknader för hifi?

Högtalarna köper jag nog nya då priserna "endast" gått ner med ~20-30% där, men receiver kan jag tänka mig köpa begagnat.

Visa signatur

Permalänk

Lyssnar man inte på multikanals-musik (SACD, DVD-Audio m.m.) som använder bakkanalerna rejält så är det egentligen inte nödvänligt att lägga mycket krut på de högtalarna. Front och Center är överläst vikitgast när det gäller film/hembio där kvalitet och klangmatchning är viktigt. Surroundet består oftast av lite ambient ljud (om man har tur) eller rena "effekt"-ljud i diverse action-sekvenser där jag inte alls ser nödvänligheten att dessa bör återges med liknande kvalitet som frontar/center.

/Cheese

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Medlem

Mitt råd är att du kollar upp begagnatmarknaden, många byter upp sig och då kan man ibland göra små fynd.
En sida som specifikt riktat in sig på hifi är http://www.hifimagasinet.com/ dom har också en annonsmarknad som är en av de bättre.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Tänkte föreslå samma som tidigare talare med hifimagasinet. Begagnat i all ära men nytt är nytt. Dock är det inte sagt att man kan göra fynd så om du vet vad du är ute efter ta dig en titt där.

När det gäller reciever så kanske du ska tänka över vad du verkligen behöver, så som HDMI tex. Jag har inte lyssnat mycket på dom, men Cambridge Audio kan också vara ett alternativ.

http://www.cambridgeaudio.com/summary.php?PID=282&Title=Azur+...

En helt ny modell som kostar 4998:- om jag inte minns fel. Snygg design enligt mig( om det nu betyder nåt) och det är väldigt mycket ljud för pengarna.

Ha de bra!
/Fredrik

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BigCheese
Lyssnar man inte på multikanals-musik (SACD, DVD-Audio m.m.) som använder bakkanalerna rejält så är det egentligen inte nödvänligt att lägga mycket krut på de högtalarna. Front och Center är överläst vikitgast när det gäller film/hembio där kvalitet och klangmatchning är viktigt. Surroundet består oftast av lite ambient ljud (om man har tur) eller rena "effekt"-ljud i diverse action-sekvenser där jag inte alls ser nödvänligheten att dessa bör återges med liknande kvalitet som frontar/center.

/Cheese

Nja, var i början av 5.1 ljudets framgång som det räkte med små kuber. Nu så används de bakre kanalerna mycket mer än tidigare och ett par bra bakhögtalare är inte helt fel. Men är helt olika från person till person.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fritz88
Tänkte föreslå samma som tidigare talare med hifimagasinet. Begagnat i all ära men nytt är nytt. Dock är det inte sagt att man kan göra fynd så om du vet vad du är ute efter ta dig en titt där.

När det gäller reciever så kanske du ska tänka över vad du verkligen behöver, så som HDMI tex. Jag har inte lyssnat mycket på dom, men Cambridge Audio kan också vara ett alternativ.

http://www.cambridgeaudio.com/summary.php?PID=282&Title=Azur+...

En helt ny modell som kostar 4998:- om jag inte minns fel. Snygg design enligt mig( om det nu betyder nåt) och det är väldigt mycket ljud för pengarna.

Ha de bra!
/Fredrik

4 optiska ingångar för ett ok pris, nice! Den måste jag ta och lyssna på

Visa signatur