Permalänk
Medlem

I Linux pratar vi om X

När jag läser om personer som har problem med grafikdrivare och dylikt i Linux så pratas det om "X". Vad är egenligen "X"? Vad är Windows motsvarighet eller använder de oxå X? Vilket utav de båda är bäst för olika ändamål?

Permalänk
Medlem

Det heter egentligen X-Server.

En X-Server är en server som har hand om den grafikiska delen i ett *nix-system. Det finns framförallt två stycken X.org och XFree86 varav det är X.org som används mest och är aktuellast vad jag vet.

X-servern hanterar förbindelsen mellan en fönsterhanterare/desktopmiljö som t.ex. KDE eller Gnome och datorns hårdvara.

X-servern kommunicerar med t.ex. Grafikkort, skärm, mus, tangentbord och ev. andra inmatningsenheter som t.ex. en ritplatta. Den översätter sedan allt och gör det möjligt för desktopmijön att fungera som den gör.

Fördelen med att ha en och samma grund är bland annat att programmerarna sparar tid och har även kunskap att utveckla fönsterhantering/desktopmiljöer av olika slag till samma system. Det underlättar även för användaren som kanske vill prova olika grafiska desktopmiljöer, då han kan ha samma grund som alltid fungerar. Det sparar även hårddiskutrymme samt konfiguhttp://en.wikipedia.org/wiki/Xorgreringstid/problem när man har samma grafiska grund som sedan de andra system läggs ovanpå.

Windows använder en egen form av grafisk lösning som jag inte är särskillt hemma på hur den fungerar, som det brukar vara i Windows.

Rätta mig gärna om jag har fel och hoppas det klarade upp lite.

EDIT:

Lite Wikipedia-länkar:
http://en.wikipedia.org/wiki/X-server
http://en.wikipedia.org/wiki/Xorg

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Lite skeptisk till att X.org skulle vara den mest använda, alldeles säkert så i nyare distributioner men kollar man på Linux/*BSD-installationer runt om i världen skulle jag satsa på att XFfree86 fortfarande har en rejäl majoritet.

Finns nog otroligt många installationer därute i världen som har varit i drift längre än 2-2.5 år och därför alldeles säkert har XFree86.

Men Xorg bör ju helt klart ha majoritet i nyinstallationer idag.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Lite skeptisk till att X.org skulle vara den mest använda, alldeles säkert så i nyare distributioner men kollar man på Linux/*BSD-installationer runt om i världen skulle jag satsa på att XFfree86 fortfarande har en rejäl majoritet.

Finns nog otroligt många installationer därute i världen som har varit i drift längre än 2-2.5 år och därför alldeles säkert har XFree86.

Men Xorg bör ju helt klart ha majoritet i nyinstallationer idag.

Jepp, självklart!

Tänkte inte riktigt på det.. tänkte mer på vad man oftast får idag så att säga.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Värt att tillägga är att X är bra mycket mer nätverksorienterat än vad Windows motsvarighet är.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Mkt intressant detta! Men vad kallas Windows motsvarighet och vad är dess styrka gentemot X och vise versa? Lunke nämde nätverk, vad finns mer att nämna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Mkt intressant detta! Men vad kallas Windows motsvarighet och vad är dess styrka gentemot X och vise versa? Lunke nämde nätverk, vad finns mer att nämna?

Windows motsvarighet är windows
På den gamla goda tiden när man bootade upp dos, och sedan drog igång windows ovanpå. (Okej, windows var väl som X+en fönsterhanterare)
Numera är väl "grafikservern" inbyggt i windows kärna (?)

Modulariteten med X ser jag som en fördel, att man behöver inte ha något grafiskt alls, om man inte har behov av det.
Sen brukar ju folk hävda att windows är mer responsivt/snabbare, vilket jag antar beror på att det grafiska är väl integrerat med grundsystemet, så att säga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Mkt intressant detta! Men vad kallas Windows motsvarighet och vad är dess styrka gentemot X och vise versa? Lunke nämde nätverk, vad finns mer att nämna?

Windows har inte den motsvarigheten. Den grafiska motorn är inbyggd i kärnan vad jag vet.

I Mac OS X finns däremot Quartz Compositor. Man kan i Mac OS X ersätta Quartz med X Window System om man vill. Detta vet jag inte om någon skulle göra då Quartz är bra mycket modernare...

Permalänk
Medlem

Och vad är modernare i Quartz än i Xorg/Compiz Fusion? Jag personligen skulle tippa på att det bara är mycket mer finslipat/buggfixat och inte alls att det är "modernare".

Men det skulle vara intressant att höra lite tekniska detaljer.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Det ni säger angående sämre respons i X, är det något man märker av eller är det så små millisekunder att det inte är något att bekymra sig om?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Det ni säger angående sämre respons i X, är det något man märker av eller är det så små millisekunder att det inte är något att bekymra sig om?

Folk påstår att de känner av det, personligen har jag dock aldrig upplevt sådana problem. Ifall det tar 2 sekunder för menyer att komma upp efter att du klickat på dem kan det väl ses som ett bekymmer..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Och vad är modernare i Quartz än i Xorg/Compiz Fusion? Jag personligen skulle tippa på att det bara är mycket mer finslipat/buggfixat och inte alls att det är "modernare".

Men det skulle vara intressant att höra lite tekniska detaljer.

X11 firade sin 20årsdag för en dryg månad sedan, så det beror väl på hur man vill definiera "modernt"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Det ni säger angående sämre respons i X, är det något man märker av eller är det så små millisekunder att det inte är något att bekymra sig om?

Många säger att de märker skillnad. Jag är för seg för att kunna se nån skillnad. Jag förstår verkligen inte hur folk kan märka skillnad mellan olika fönsterhanterare under X eller till och med mellan olika versioner av samma fönsterhanterare (om man har en hyfsat modern dator)!

Permalänk
Hedersmedlem

Kan nämnas att man kan installera en X-server på windows och ansluta till någon *nix-server (via t.ex. SSH som tunnlar X) och då köra programmen fast de i windows har sina egna fönster osv. Rätt bekvämt.
För fjärrstyrning har windows sitt eget remote desktop som jag inte är helt säkert på hur det är uppbyggt men det är inte bara "filma" (screenshots) som skickas. I Vista (eller om det kommer med först i server 2008) kan man köra enskilda programfönster remote istället för att få upp hela "skrivbordet".
Värt att nämna att det finns ett program kallat rdesktop till *nix som kan ansluta mot microsofts remote desktop (som så vitt jag vet inte är öppen specifikation).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Nu var det länge sedan men för ca 1 1/4 år sen körde jag dagligen Xorg på ett ATI Rage 128MB och en intel celeron på 700Mhz. Hårdvaran ansågs gammal redan då. Det gick alldeles ypperligt. Så prat om prestanda är inget du skall bry dig om i min åsikt.

Jag vill inte ha X i kärnan av flera själ. Det är inte så man gör i *NIX, varför. Det finns många *NIX dessa skall inte behöva en helt ny implementation. Stabiliteten, en bugg i X skall helst inte ge kernel panic. Ett VM går att köra på samma X-server oavsett vilket os som ligger i botten. Säkerhetshål i X skulle vara mycket farligare. Det är väldigt praktiskt att ha nätverksorienterad implementation, man kan köra program från en annan dator och få det på sin skärm. Och så vidare.

"In the Unix system view, anything which needs to talk to raw devices INSTEAD OF THE KERNEL DOING SO is broken. There are no apologies to be made. Period. If you want X to talk to IO devices, what next? ls?" -- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem

Ett program jag gillar som håller på att portas till Linux är XBMC (Xbox Media Center)
http://xboxmediacenter.com/wiki/index.php?title=Linux_port_pr...

De kommer använda SDL istället för X vilket verkar mycket resurs-effektivare:
http://www.libsdl.org/

Är det någon här som vet om det finns fönster-hanterare som kan köra på SDL ? Planerar för min kommande PS3 som ej har alltför mycket minne, OpenGL ser ut att stödjas så Fusion-liknande saker bör kunna fungera också.

Permalänk
Medlem

Angående att köra X under Windows så är det exakt det man gör med Cygwin, har kört det några gånger och det är inte alls segt. X-fönstren lägger sig helt enkelt ovanpå Windows-skrivbordet.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulfly
Ett program jag gillar som håller på att portas till Linux är XBMC (Xbox Media Center)
http://xboxmediacenter.com/wiki/index.php?title=Linux_port_pr...

De kommer använda SDL istället för X vilket verkar mycket resurs-effektivare:
http://www.libsdl.org/

Är det någon här som vet om det finns fönster-hanterare som kan köra på SDL ? Planerar för min kommande PS3 som ej har alltför mycket minne, OpenGL ser ut att stödjas så Fusion-liknande saker bör kunna fungera också.

SDL ligger så vitt jag vet över X eller Quartz beroende på OS.