Permalänk

Dator dör då och då

Har ett mysko problem med min dator. Den kan vara på flera dygn, sen för att helt plötsligt dö och inte starta på ett bra tag flera timmar. Sätter på den den bootar en bit dör, sätter på igen den kan gå till windows uppstarten sen dör den igen. Och sen håller den på så. Nu vet jag inte om den är helt död faktiskt. Den laggar även lite i windows ibland innan den dör. Datorn är inte klockad jag har tom klockat ner den, grafikkortet har en anna fläkt på sig än original fast det är inte överdrivet varmt. Datorn är ifs några år gammal så den kanske börjar ge efter. Nån som har erfarenhet av samma problem eller har nått förslag? Jag själv tror på cpun eller hårddisken men det är ju rena gissningar.

Tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem

Med dör, menar du att den fryser, eller att den stänger av sig helt? Om den fryser så kan det vara minnet som det är fel på. I så fall kan du köra t.ex. memtest86+. Om den stänger av sig helt så är det säkert nätagget som håller på att ge upp. Det är lite svårare att felsöka, och det enklaste är att helt enkelt testa med ett annat nätagg. Det kan även vara hårddisken som du misstänker. I så fall kan du ladda ner något program som kan kolla upp hur hårddisken mår, t.ex. HD Tune.

Permalänk

Datorn stänger av sig, den fryser inte. Nätagget är rätt nyköpt, ca 1 år och det är ett bra nätagg. Ska testa och köra HD tune och byta nätagg. Tack för tipset.