Hemligt dokument avslöjar ATI:s nya grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Hemligt dokument avslöjar ATI:s nya grafikkort

När bara några veckor återstår till lanseringen av den nya Radeon HD 3800-serien har ett dokument som avslöjar företagets planer dykt upp på nätet. Bland nyheterna är att ATI än en gång siktar på prestandatoppen.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Enligt AMD ska kortet prestera över 1200 poäng i benchmarkprogrammet 3dmark06, vilket kan jämföras mot Nvidia Geforce 8800 GTX som kommer in på några hundra poäng mindre."

Oj trodde att de nya toppkorten var bättre än så! Fan då klarar jag mig ett bra tag till på mitt kort som ger runt 5000-6000 poäng i 3dmark 06!

Men annars verkar det ju bli hyffsade kort. Bara hoppas att de kommer till hyffsade priser vilket de bör göra för att ATI ska få sålt dem.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Missat en nolla ja. Var tvungen o kolla upp så de inte menade 3dmark2007 eller 3dmark2008.

Tittade lite i tabellen och nvidia låg ju redan på nästan 12k nu så mot detta är det alltså ingen större skillnad, och detta är nästa generationens grafikkort?

Permalänk
Medlem

Man kan nog inte kalla dessa nästa generation. bara smått uppdaterade från förgående. De fick det nya 3000 namnen pågrund av att de har directX 10.1.

Permalänk

Nån som såg att X1550 (256MB/128Bit DDR2) presterar 1337 3DMark06-Poäng i 1280 X 1024 ? ^^

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig gillat ATI, mest pga hur otroligt dåliga drivrutiner de hade förr och usel support. Numera är de väl bättre, hoppas jag. De nya korten verkar vara lite av en besvikelse.

Men det är ändå av största vikt att nVidia inte kör ATI i botten och blir ensam kung. Så go ATI!

Permalänk

gtx killer?

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle_lenhovda
gtx killer?

HD3870 kommer definitivt ta ned GTX, eller åtminstonne göra det efter en liten runda överklockning då chipsettet lovar på god potential.

"Tittade lite i tabellen och nvidia låg ju redan på nästan 12k nu så mot detta är det alltså ingen större skillnad, och detta är nästa generationens grafikkort?"

HD3850 är i grund en mainstreamprodukt, precis som 8800GT och testerna är utan överklockning samtidigt som inga av resultaten är överdrivna som det annars lätt skulle bli. Men sedan ser vi idag 2900XT slå omkring 11000pts i 3dmark06 så många resultat är antagligen fel eller under AA.

Permalänk
Medlem

Tycker det ser bra ut, spöar 3870xt ett 8800gtx så har amd lyckats med något som inte nvidia gjorde. Gissar på att priset kommer att ligga runt 2500kr vilket gör det till ett givet köp jämfört med 8800gt. Då ska vi inte glömma dx10.1, ps4.1 och 45nm m.m!

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle_lenhovda
gtx killer?

Möjligen.

Vi vet ju ännu inte hur dem presterar i riktiga spel. 3dmark säger ytterst lite om vad ett kort presterar vid "skarpt läge" om man säger så.

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk

men, både GTX och HD3870 är PCIE 2.0 ?

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Avstängd

Sedan kommer Nvidia ut med nya kort som slår ATI... and the history repeats itself. ^^

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Det är lite aftonbladet-varning på nyhetsrubriken tycker jag.

Permalänk
Medlem

men ... ati har på gång RV680 som säker kommer att göra Nvidias lycka lite sur!!!!

Permalänk
Medlem

heh då måste ju rykta lite asså. motståndarens GT r ju grymt bra.
det här blir nog generationen av graffe som många satsar på.

det mest intressanta är ryktena om 55 nm tillverkningsprocess. om det är sant och ATI inte sabbar det på något sätt bör ju dessa kort prestera och clocka aningen bättre än nvideas på 65 nm. eller antingen ge samma prestanda med minimal kylning - då skulle dom kunna placera det som ett extremt krafftfullt htpc kort.

men sedan blir det till stort sett priset som kommer avgöra. ochnvidea har redan haft många underbara recensioner på deras nya GT.

just a few more weeks

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Det är lite aftonbladet-varning på nyhetsrubriken tycker jag.

Nja. titta på bilden så ser du "confidential" allra överst.

I sak rätt alltså.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Löjligt! Det enda jag kan säga om både nyheten och "faktan" som postas här.

För det första vem bryr sig om prestandan i 3DMark? För det andra testar de i låg upplösning. För det tredje vet man inte om det är fejk eller ej samtidigt undrar man varför AMD skulle jämföra internt på det sättet? Varför visar de inte speltester? Är det 3DMark som är viktigast för AMD då kan de ta och kyssa sig nånstans och glömma att de kommer leda prestandatronen igen. Oprofessionellt minst sagt. Ser inte heller nån poäng för tabellen i PR-syftet...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle_lenhovda
men, både GTX och HD3870 är PCIE 2.0 ?

GTX nyttjar inte PCIe 2.0, dock gör 8800GT det.

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Medlem

Ser man till den typiska AMD-prestandan i 3dmark06 så skulle detta kort behövt ca 14 000p för att hota 8800GT. Shaderprestanda verkar vara vad som gäller i de nyaste spelen och där verkar AMDs arkitektur inte vara i närheten av Nvidia.

Är nog mer än givet med alla rykten att de inte kommer klara 8800GT, däremot om priset ligger runt 1500:- får man ändå ett väldigt prisvärt kort mest troligt.

Permalänk
Medlem

Har folk här inne minnen som guldfiskar eller? Ni kommer väll ihåg att 2900 serien presterade grymt i 3d-mark, och klockade otroligt bra också? Skillnaden är bara att den inte klarade av att få lika bra prestanda i 99 av 100 spel som i 3d-mark, och tackvare flaskhalsar i kortet så spelar det ingen roll hur mycket man klockar, blir ingen större skillnad likförbannat prestandamässigt

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

"kommit över"

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem

12k säger förvisso inte mycket. Fast Ati har ju traditionellt varit starka i 3DMark så prestandan kanske inte märks lika tydligt i spel. Detta ser vi ju extremt tydligt med 2900XT som är bäst i världen på 3DMark men ändå bara presterar som ett 8800GTS 640. Jag hoppas verkligen att det är tvärtom för HD3800.

Det skulle kännas tråkigt om inte 3870XT går om 8800GTX och även 8800Ultra. Ati behöver verkligen få vara bäst ett tag.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Lugna ner er med fylleinläggen nu.

*Tråd rensad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Ser ni också att det står: "PCI-E Competitive Positioning Q4 2007"
Samt att R680 finns med i tabellen. Det verkar som att de vill få ut det kortet innan jul

Blir nice isf.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crant0r
Jag har aldrig gillat ATI, mest pga hur otroligt dåliga drivrutiner de hade förr och usel support. Numera är de väl bättre, hoppas jag. De nya korten verkar vara lite av en besvikelse.

Men det är ändå av största vikt att nVidia inte kör ATI i botten och blir ensam kung. Så go ATI!

word. Gillar nvidia mer, fast har varit nöjd med ati sedan 9800pro

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur ATI ska kunna överta någon prestandatron med dessa kort - när Nvidias G98 kommer så borde väl ATI dö ut rätt snabbt. Har för mig att de nya G98 ska vara tre gånger snabbare än dagens GTX.

Hoppas dock på att Nvidia inte får monopol :/

Visa signatur

Asus Maximus Formula | Antec P182 | Corsair VX550 | Q6600 G0 | Noctua NH-U12F |
Crucial Ballistix 8500 4Gb | 8800GT @ 700Co 1750Sh 1054Me

Permalänk
Medlem

12000p i 3dMark06?, vad får HD2900XT då?

Jag sitter på ett lite klockat 8800GTS och får nästan 13000p i 3DMark06. Även om jag har klockat mitt kort så betyder det alltså att om man ska grunda ett grafikkortsköp på vad det nya kortet presterar i 3DMark06 så är mitt 8800GTS bättre. Nä, ska jag köpa ett nytt kort så ska det vara ett som presterar lika bra som två 8800 Ultra i SLI i alla fall. Men vi vet ju alla hur lite 3DMark06 säger om prestandan i spel egentligen. Man får ju hoppas på ett väldigt bra kort nu så man kan maxa Crysis i dx10 med 1920x1200 i spelbara fps. Det som klarar det blir mitt nya kort, om det inte kostar 6000kr då som är löjligt dyrt för ett grafikkort.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

R670 verkar väldigt lovande. Men jag är mer nyfiken på att få se vad R680 presterar när den släpps.

Visst ATI ligger efter nu men vad gjorde inte nVidia under Geforce FX eran? Att klanka ner på ATI bara för att 2900 var en besvikelse är totalt onödigt IMO.

Permalänk

Även om det spöar GTX så borde man nästa förvänta sig det, näst intill kräva det, med tanke på hur långt efter dom är.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
12k säger förvisso inte mycket. Fast Ati har ju traditionellt varit starka i 3DMark så prestandan kanske inte märks lika tydligt i spel. Detta ser vi ju extremt tydligt med 2900XT som är bäst i världen på 3DMark men ändå bara presterar som ett 8800GTS 640. Jag hoppas verkligen att det är tvärtom för HD3800.

Det skulle kännas tråkigt om inte 3870XT går om 8800GTX och även 8800Ultra. Ati behöver verkligen få vara bäst ett tag.

Förhoppningsvis så har dom gjort mer än bara krympt kärnan. Alltså tror jag på förbättrad spelprestanda och därför väntar jag på lite spelprestandatester som i sin tur leder till att jag vet om jag ska köpa 8800gt eller atis kort.
Jag är sur och skriver inte helt relevanta inlägg?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se