Permalänk
Medlem

C# / c++ LUA

Jag är rätt grön på det här så ha förståelse

Om jag har helt vanliga variabler i en LUA application och de ändrar sig dynamiskt. Men jag vill presentera dem eller hantera i ett C# eller C++ program som kör brevid. Hur bär jag mig åt för det här?

Är jag helt fel på det om jag tror att de behöver tala genom en DLL fil eller nåt? Vet någon en tutorial på det här? googlat runt lite men hittar inte mycket ...

att skriva / läsa till en textfil känns lite sådär...
..

Permalänk

Vad är LUA?

Visa signatur

"Mies saa kaatua mutta ei karata." -- Adolf Ehrnrooth IR 7, Äyräpää 1944.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Turbo_tail
Vad är LUA?

Här är en rolig länk.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C22H28N2O
Här är en rolig länk.

Ironi. Intressant. Det finns inte en enda tråd som kan finnas via sökfunktionen som står att finna med strängen "LUA" och med mitt inlägg bad jag trådskaparen att förklara frågan mera ingående. Då kastar du in ett onödigt inlägg som inte tillför något till trådskaparen eller någon som läser tråden. Inte konstigt du har tre anmärkningar.

Jag behöver veta mera information om jag skulle kunna ge ett svar på trådskaparens fråga; det är inte mitt jobb att ställa frågan och ge bakgrunden. C# kan jag som rinnande vatten, medan "LUA" är något obekant, därav inte sagt att jag inte kan ge ett gott råd.

Visa signatur

"Mies saa kaatua mutta ei karata." -- Adolf Ehrnrooth IR 7, Äyräpää 1944.

Permalänk
Medlem

Varför inte embedda Lua i en C/C++ applikation? Antingen så kan du ju köra allt i samma applikation, eller så wrappar du Lua koden i en C/C++ applikation som sedan sköter kommunikationen med den andra applikationen.
Annars så kan du ju använda LuaSocket och kommunicera över en socket.

Turbo_tail: Sök innan du skriver något.

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag var lite oklar. Grejjen är den att jag skriver en bot. Och jag vet inte riktigt hur jag ska få informationen från spelet till en C++ applikation. Men med hjälp av LUA ( vilket är scriptspråket som stöds för addons osv ) så kan man plocka ut nödvändig information. Men bara av enbart LUA kan jag inte göra någon bot. Och därmed behöver jag ett tredjepartsprogra, då lämpligtvis programmerat i något C språk. Saken är den att jag kan knapt ett skvatt om lua själv eller så frågan är väl egentligen. Hur plockar jag in information i ett C språk. Sen får jag ta reda på hur jag skriver ut den informationen från LUA så att jag kan läsa det med C++.

Hoppas jag gjorde mig förstådd och inte har missat nåt så jag skämmer ut mig helt nu xD

Permalänk
Medlem

Sockets. Kanske inte det snabbaste men det fungerar.

C++ har annars även stöd för shared memory och pipes. Snabbt och ganska smidigt men jag har ingen aning om C# stödjer detta.

Visa signatur

AMD Mobile 2400+ @ 2300 Mhz (11,5x200) 1,625 V, Gf4 Ti 4200 @ 360/760, 512mb SP bh-5, Vmodds, vatten och TEC på gpu.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan det finnas begränsningar i programmet hur du kan kommunicera externt via LUA? Något att kolla upp innan du skriver allt i C. Men det känns ju väldigt omständigt. Kanske istället lära sig LUA?

Förresten, vad är det för program? Ett spel? Supreme Commander? (det använder LUA för många game logic saker).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ironi. Intressant. Det finns inte en enda tråd som kan finnas via sökfunktionen som står att finna med strängen "LUA" och med mitt inlägg bad jag trådskaparen att förklara frågan mera ingående. Då kastar du in ett onödigt inlägg som inte tillför något till trådskaparen eller någon som läser tråden. Inte konstigt du har tre anmärkningar.

Jag behöver veta mera information om jag skulle kunna ge ett svar på trådskaparens fråga; det är inte mitt jobb att ställa frågan och ge bakgrunden. C# kan jag som rinnande vatten, medan "LUA" är något obekant, därav inte sagt att jag inte kan ge ett gott råd.

Tänkte bara att de kunde ge dig svaret på din fråga om vad LUA är. Trodde inte det var så onödigt, men okej, det var det visst. Förlåt så jävla mycket.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Citat:

Vad är LUA?

http://en.wikipedia.org/wiki/Lua_(programming_language)

Inlägget redigerat av Aqualize: Fixade så hela länken är aktiv

Permalänk
Medlem

Det enklaste är nog att skriva till stdout och ev. läsa från stdin om det behövs.. Om nu scriptet får göra det.