HDMI och DVI (med ljud i?)

Permalänk

HDMI och DVI (med ljud i?)

Jo det var ju så att vi köpte en DVI-HDMIsladd så att vi kan koppla in datorn i TVN. Men sen kom vi ju på att man inte kan få något ljud på DVIn genom DVIkontakten. Men då funderade vi på om man inte kunde koppla på en "mellan-grejj" mellan grafikkortet och sjäva DVIsladden så det kommer ljud ut på kabeln till TVn.
Det är väldigt långt från TVn till datorn så man skulle helst vela slippa dra en extra ljudkabel till TVn.
Finns det sånna "mellan-kopplings-kontakter" eller något liknande?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Helt fel forumdel?
Men iaf så går det inte med den kabel du har nu. Du måste isf köpa en annan kabel som har ljudingång oxå. En skarvsladd skulle inte fungera då själva kabeln bara har dvi-kontakt på ena sidan, där kan den inte ta in ljud.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk

Oj kära nån så vimsig jag är,
snälla hjälp nånn o flytta !

så jag har köpt hel fel sladd?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hedersmedlem

För att få ljud via HDMI från datorn måste man ha ett grafikkort med HDMI-utgång, ex: http://www.gainward.com/product/product_detail.php?products_i... . Då kan man koppla från ljudkortets digitala utgång till en kontakt på grafikkortet. Så som du har det så har du inget annat val än separat kabel från ljudkort till TV. Frågan är om ens det hjälper då det inte är helt vanligt att kunna koppla ljud in i TV och samtidigt ta bild via HDMI. Enda möjligheten är väl om ni har hembioanläggning att koppla ljudet till.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

jo, och då körde vi ju då ljudet till musikanläggningen i tv-rummet då istället. Men då var ju inte ljudet i tvn lixom.
Åhh, finns det inga sånnahär o köpa så blir problemet löst? Eller om man sätter en 5,1 grejj istället för en 3,5:

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har ett 8800GTS med 2 st DVI utgångar bara (och en s-video eller nått men den klarar väl inte HD?) Tv'n vi ska köpa har vga utgång, klarar vga av HD-film?
Och måste jag köpa en sladd att koppla till tv'n från ljudkortet för att få ljud? Hade oxå tänkt köpa en DVI --> HDMI kontakt.

Visa signatur

Workstation: Intel Core 2 Duo E6420 | 4GB DDR2 PC5300 | 8800GTS 320Mb | 500Gb Sata2 |
WD My Book Essential Edition 500Gb |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -8-DEAMON-8-
jo, och då körde vi ju då ljudet till musikanläggningen i tv-rummet då istället. Men då var ju inte ljudet i tvn lixom.
Åhh, finns det inga sånnahär o köpa så blir problemet löst? Eller om man sätter en 5,1 grejj istället för en 3,5:
http://img266.imageshack.us/img266/9928/hdmi35hdmiym9.jpg

Har du meckat ihop den bilden själv eller finns det en sån pryl på nätet nånstans? Det ser ju ut som att man med den skulle kunna leda elektrisk digital ljudsignal in i HDMI-kontakten för vidare befodran till TV.
Men vid utforskning av HDMI-gränssnittet sluter jag mig till att det är omöjligt att det skulle vara så enkelt då HDMI-signalen innehåller både ljud och bild i paket som måste komma ut från ett HDMI-sändar-chip vidare i kabeln till ett motsvarande mottagar-chip i TVn. Parallellt införande av S/PDIF-ljud torde då bara ställa till det.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

hihi, bilden gjorde jag i paint ^^!
och man skulle iallafall vela att det fanns en såndär ungefär som fungerar på detdär sättet.
Men är det inte så att ljud och bild går på olika trådar? Och så kopplas det på ljud på dendära "Ljud-tråden" i kabeln.
Eller var det inte så att det var 5.1 ljud i kabeln så det går lättare om det sitter en SPDIF-kontakt där istället för 3,5 och sådär eller?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

hihi, bilden gjorde jag i paint ^^!
och man skulle iallafall vela att det fanns en såndär ungefär som fungerar på detdär sättet.
Men är det inte så att ljud och bild går på olika trådar? Och så kopplas det på ljud på dendära "Ljud-tråden" i kabeln.
Eller var det inte så att det var 5.1 ljud i kabeln så det går lättare om det sitter en SPDIF-kontakt där istället för 3,5 och sådär eller?

Det är DRM-skit som används HDMI och allt går digitalt. Ingenting går att ta ut eller stoppa in utan att chippen i var ände får spader.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Nej man kan aldrig skicka ljud via en DVI->HDMI-kabel. Endast via en HDMI->HDMI-kabel. Bör väl räcka som svar på den här frågan? Enda sättet det skulle gå på vore om kabeln hade en HDMI-kontakt på ena sidan, och en ingång för digitalt ljud och en DVI-kontakt på andra sidan och en sån kabel känner inte jag till att det finns.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk

Men varför finns då DVI-HDMI när man inte kan få in ljud i den?
det finns väl ingen som vill vara utan ljud i TVn?
kära nånn..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Men varför finns då DVI-HDMI när man inte kan få in ljud i den?
det finns väl ingen som vill vara utan ljud i TVn?
kära nånn..

DVI->HDMI-kablar finns för att inte alla har HDMI-utgång på sitt grafikkort. Jag använder en sådan själv. Ljudet kan man koppla från datorn till TV:n via en separat kabel. Så enkelt är det. På min TV finns vanliga RCA-ingångar för ljud till ena HDMI-ingången. Har man inte det kan det ju vara problematiskt om man inte använder en separat förstärkare för ljudet dit man kan koppla det.

Visa signatur

NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem

Man kan väl koppla in ljudet till sin förstärkare via en annan kabel, en optisk t.ex?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5700x3d | MSI B450M Mortar | Sapphire Radeon RX 7900 XT 20GB | Kingston 32GB - 3600MHz | FD Define C |

Permalänk

förstärkare? Optisk? knappast, den är nog från 78 eller så alltså.
hihi

och såå, jag hittar ingen ljudkontaktingång på tvn så det blir externt ljud i TVn med HDMIingången. Har letat länge men hittar ingen
Har jag då köpt fel sladd för min TV? Jag får nöja mig med att koppla in förstärkarna isåfall dära?
Eller kan jag nöja mig med S-Video kabel? Är den lika bra? Men jag provade den. Det blir massa hack och missbildningar i hela bilden. Nånn som vet vad det är för fel?

Visa signatur

Permalänk

Om jag köper en HDMI - DVI sladd och samtidigt kopplar en separat sladd från ljudkortet till TVn, kommer det då komma ljud från TVn? TVn som jag använder:
http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-...

Permalänk
Medlem

Jag har en sådan tv fast 37" och nej det finns ingen separat ljudingång för hdmi kanalen.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Finns det inget annat sätt att få bild och ljud från tvn förutom hdmi-hdmi?

Permalänk
Medlem

Du ska väl ha bild o ljud TILL tvn hehe. På min tv LG har jag faktiskt 3.5 mm ingång alldeles bredvid HDMI ingången. Men det verkar inte finnas på din.
SÅ vad jag kan föreslå är att antingen Byta grafikkort till ett som har HDMI
eller varför inte köpa ett billigt typ 2.1 datorhögtalare och ha vid tvn.
Finns ju för ca 200 spänn på många ställen.

Visa signatur

Windows 8 Pro x64 .... Intel Core i5 ..... 8 GB Ram ..... Samsung SSD 128 GB ..... och en del andra grejer

Permalänk

Det kan nog vara ett alternativ om det nu inte finns något annat alternativ. Några billiga 2.1 högtalare att rekommendera med bra ljud?

Permalänk
Medlem

Nja vet ju inte var du bor, men 198 spänn på Kjell o Co finns, dom duger gott som tv ljud. o sen behöver du en ljudkabel modell längre.
Det finns datorhögtalare från typ 29 spänn o uppåt. Kolla här:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=361

Visa signatur

Windows 8 Pro x64 .... Intel Core i5 ..... 8 GB Ram ..... Samsung SSD 128 GB ..... och en del andra grejer

Permalänk
Medlem

En sak som kan vara värt att kolla är ju om man har en VGA-ingång på TV:n med tillhörande ljudingång och använda den istället med hjälp av en DVI->VGA-adapter.

Visa signatur

NileCity 105,6 Playlist

Permalänk

Hmm, blir det bättre bild med VGA än S-Video?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Hmm, blir det bättre bild med VGA än S-Video?

ja, mycket bättre.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K | ASUS PRIME Z690-P D4 |
Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC | Creative Sound BlasterX AE-5 | Corsair Corsair 32GB (4x8GB) | Corsair RM750X 750W v2|

Permalänk

Hmm, varför finns då S-Video när den är sämre? Den kom väl till senare än VGA tillockmed?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Hmm, varför finns då S-Video när den är sämre? Den kom väl till senare än VGA tillockmed?

För alla har inte VGA på sin tv...

Bäst är ju dock att köra med en dvi-hdmi kabel eftersom många 1080p apparater inte klarar en 1080p signal genom vga men gör det via hdmi, till exempel min. Att det blir ännu bättre bild är en bonus också.

Visa signatur

CCNP

Permalänk

oww!
jaha, öö, min är 720p eller nått. inte 1080p eller så.
Blir det bra bild med 720p med VGA?

Varför kom man på S-Video isåfall? Man kunde väll ha satt en VGA-kontakt på TVn istället för S-Video. Det är ju sämre ju? Hmm,,

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För VGA kablar är dyrare och tjockare. Behöver du bara 480i som vanliga tjock tv apparater så är det onödigt med VGA.

Ja det blir bra bild med VGA. Skillnaden mellan HDMI och VGA är knappt märkbar, om du inte bor i en kärnreaktor.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk

Hmm, problemet är att jag inte har någon lång VGAkabel och DVI-HDMIkabel. Kan man först koppla några VGA kablar som sedangår över till DVI? Eller tvårtom? För jag tror man kunde konvertera på nått sätt.
Jag köpte en gång en könbytare, men där var det bara ett avlångt litet hål. Det är ju som ett kors på vissa DVIsladdar ju med lite prickar i också. Hmm, vad har dom tänkt?

Och så är det över 5 meter från datorn till tvn just. Så bilden kommer blir konstig eftersom att bilden inte kan pumpas så långt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skarva kan man väl. Att skarva kablar ger ju störningar dock. Bästa är att ha en lång kabel.
Om du måste konvertera signalen från DVI/HDMI till VGA så ska du konvertera så nära tv´n som möjligt.
Ska du konvertera VGA till DVI/HDMI ska du konvertera så nära datorn som möjligt.
Det finns olika sorter av DVI. Kolla på wikipedia.

Hur mycket över 5 meter?

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line