Permalänk
Medlem

Statisk IP adress i XP

Jag sitter och gnisslar tänder över denna guide om hur du skapar en statisk ip adress: http://www.portforward.com/networking/static-xp.htm . Jag har följt hela guiden fram tills de ber mig att ange mina DNS servrar. För att visa vilken/vilka DNS servrar du har trycker du in windows knappen + R skriver "CMD"
sedan ipconfig /all . När ni gör det får ni fram en eller två DNS server adresser?

Visa signatur

¤ CPU Intel Core 2 QUAD Q9450 CPU Kylare Zalman CNPS9700LED Ultra Quiet GPU GeForce GTX 280 1024MB Moderkort Asus Rampage Formula iX48 RAM Corsair Dominator 2GB TWIN2X2048-8500C5DF Ljudkort Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty PSU Corsair HX Series Modular Power Supply 620W Chassi Cooler Master Stacker STC-T01 HDD WD Raptor 150GB 10000RPM ~ Maxtor 300GB ~ Samsung SpinPoint 500GB ¤

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

amen orka jag får också en DNS server och guider förväntar sig typ att man ska få upp två :S sen står det längre ner att man ska kontakta sin ISP så jag ringde telia och de säger att de inge ger ut DNS servers utan använder sig av automatiska -.-'

Visa signatur

¤ CPU Intel Core 2 QUAD Q9450 CPU Kylare Zalman CNPS9700LED Ultra Quiet GPU GeForce GTX 280 1024MB Moderkort Asus Rampage Formula iX48 RAM Corsair Dominator 2GB TWIN2X2048-8500C5DF Ljudkort Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty PSU Corsair HX Series Modular Power Supply 620W Chassi Cooler Master Stacker STC-T01 HDD WD Raptor 150GB 10000RPM ~ Maxtor 300GB ~ Samsung SpinPoint 500GB ¤

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

varför förväntar dom sig det ??

iofs står det att man kan skriva in 2 DNSservrar själv när du sätter statiskt ip

Permalänk
Medlem

ja det är det jag menar vad ska jag ange i det andra fältet om jag bara har en DNS server :S helt fakkat asså xD

Visa signatur

¤ CPU Intel Core 2 QUAD Q9450 CPU Kylare Zalman CNPS9700LED Ultra Quiet GPU GeForce GTX 280 1024MB Moderkort Asus Rampage Formula iX48 RAM Corsair Dominator 2GB TWIN2X2048-8500C5DF Ljudkort Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty PSU Corsair HX Series Modular Power Supply 620W Chassi Cooler Master Stacker STC-T01 HDD WD Raptor 150GB 10000RPM ~ Maxtor 300GB ~ Samsung SpinPoint 500GB ¤

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

eahh sant x) orkar inte bry mig faktisk för mycket arbete

*tråd avslutad*

Visa signatur

¤ CPU Intel Core 2 QUAD Q9450 CPU Kylare Zalman CNPS9700LED Ultra Quiet GPU GeForce GTX 280 1024MB Moderkort Asus Rampage Formula iX48 RAM Corsair Dominator 2GB TWIN2X2048-8500C5DF Ljudkort Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty PSU Corsair HX Series Modular Power Supply 620W Chassi Cooler Master Stacker STC-T01 HDD WD Raptor 150GB 10000RPM ~ Maxtor 300GB ~ Samsung SpinPoint 500GB ¤

Permalänk

Det där rådet var kanske skämtsamt formulerat, men sant. Om du bara har en DNS-server så fyller du bara i den. Det andra fältet lämnar du tomt.

Permalänk
Hedersmedlem

Du behöver bara skriva in EN DNS-server här, http://www.portforward.com/networking/winxp-tcpip.jpg
Vad för DNS-server du ska skriva beror på hur du är inkopplad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
en dns server, samma adress som standardgateway och dhcpserver

För hemmanvändare med bredbandsroutrar, ja. Men annars är det nog sällan samma adresser.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Du behöver bara skriva in EN DNS-server här, http://www.portforward.com/networking/winxp-tcpip.jpg
Vad för DNS-server du ska skriva beror på hur du är inkopplad.

För hemmanvändare med bredbandsroutrar, ja. Men annars är det nog sällan samma adresser.

Inte alltid då heller. Jag är hemmanvändare med bredbandsdelare men har alltid haft olika address på gateway, DHCP-server och DNS (som jag dessutom har två).

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte