Permalänk
Medlem

Kylpasta på Q6600

Om man har applicerat kylpastan på "gamla goda viset", dvs en klick och smeta ut med kreditkort på min Q6600.

Nu läste jag att man ska göra på ett annat sätt, dvs dra en "lina" och sedan sätta dit kylaren...

Hur stor skillnad gör detta? Behöver jag göra om hela processen och hur mycket kan jag isåfall tjäna i temperatur?

Jag har nämligen en Scythe Ninja Rev.B och monteringen är helt värdelös på den. Jag fick trycka ned pinsen en 7-8 gånger innan det verkligen fäste. Jag ruckade pyttelite på kylaren så SLÄPPTE fästena på en gång, trots att man tryckt så pass hårt att det klickade. Nu vågar man knappt röra datorn för att man är rädd att kylaren ska ramla ned på grafikkortet...

Uppskattar svar på detta

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"

Permalänk
Medlem

Jag gör på "det gamla viset" - tunt lager över hela ytan. Det funkar för mig!

Hmm - jag har just beställt en Scythe Ninja Plus Rev B och blir lite oroad över dina klagomål på infästningen. Är det samma typ av fästen som Intel's originalkylare sitter med? Vilket moderkort har du - kan det var olika stora
borrade hål i moderkorten?

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem

Jag har ett Abit QuadGT Speedster iX38 moderkort. Tvivlar starkt på att hålen är olika stora eftersom att det lossnade olika pinner varje gång jag ruckade lite på kylaren... Pinnarna kan vara svåra att trycka på plats men jag löste det med en lång smal pinne som man tröck ned med. När det väl "fäste" ordentligt på slutet så kunde jag rucka relativt mycket utan att något släppte, vågade inte ta i mer än så för att då hade det säkert lossnat (typ plasten gått sönder pga för mycket våld) vilket hade varit extremt ovarsamt av mig.

Jo jag tycker också att tunt lager borde vara det bästa eftersom att värmen torde ändå spridas över hela plattan (iom att det är en "heatspreader" så att säga ).

Jag har knappt hunnit köra kylaren någe iom att jag fick datorn igår och monteringen var klar strax efter midnatt och började tidigt på jobbet. Skulle kunna återkomma med temps både med och utan OC för att se om jag får "bra" resultat trots att jag kör med "fel" kylpastemontage

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"