Permalänk

Ska fläktarna blåsa utåt eller innåt?

Jag håller just nu på att bygga en dator med detta chassi...

Antec Nine Hundred
http://www.dustinhome.se/pd_5010100698.aspx

Jag har 5st fläktar och det är 5st platser...
I toppen så sitter en fläkt som drar ur luft och är 200mm*200mm, sen har jag 120mm's fläktar gånger 4...

Hur ska jag placera dessa? - Två sitter i fronten som man ser på bilderna. Ska de riktas innåt eller utåt?

En annan sitter längst bak i datorn, utåt eller innåt?
Den tredje sitter vid sidan riktad rakt mot processorn... Innåt eller utåt?

Förövrigt så sitter nätagget i botten av lådan, längst bak.

Hjälp mig nu!
mvh Jimmy M.

Permalänk
Medlem

De 2 där fram ska dra in luft och den där bak dra ut luft och den i sidan ska dra in luft.

Visa signatur

|Antec p182|Corsair HX 620w|Gigabyte P35-ds4|intel core 2 duo E6850@3ghz|4x1024mb corsair XMS2 6400 c4|Leadtek 8800gts 512MB|Hdd 1st samsung 320gb 1st samsung 300gb|

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Har inte samma chassi men 2 i sidan som in och fram + bak som ut låter bra

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Front= in, oftast sitter dessa på nedre halva av chassit
Sida= in, för att kyla processor, minnen och moderkort lite extra
Bak= ut, sitter ofta högre upp än frontfläktarna.

Värme stiger, alltså = fläktar i front och långt nere in, fläktar bak och högt uppe ut.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaddanL
Sida= in, för att kyla processor, minnen och moderkort lite extra

+ GPU

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Har en fråga ang. detta, hur vet man lättast vilket håll fläkten blåser? Har aldrig varit speciellt hajj på det.

Visa signatur

BitFenix Outlaw | MSI 970A-G46 | AMD FX-8350 | Sapphire R9 280X | Corsair DDR3 1600MHz 4x2GB | Kingston SSD V300 120GB | Noctua NH-U9B | Silverstone Strider 700W

Permalänk

Det ser man på hur fläktbladen är vinklade.

Visa signatur

Dator 1 | GA-X38-DQ6 | HD4870x2 | Q6600 @ 3.5Ghz | TRUE | 4GB Corsair PC6400 | TX750w | Cosmos 1000
Dator 2 | P5Q3 Deluxe | 9800GTX | E7200 @ 4.2GHz | TRUE | 2x2GB PC3-10600 | Antec Nine Hundred | HX620w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lolipopz0rz
Det ser man på hur fläktbladen är vinklade.

Speciellt om fläktarna fått gå ett bra tag innan, då kan den sida av fläkten som skyfflar luft ofta ha ett visst mått at damm på sig jämfört med den sidan luften dras ifrån.

Visa signatur

Athlon64 3000+@250x10=2500mhz (ska högre) C7000B-CU| 2x512 Vitesta pc4000 | m-atx MSI K8NM FISRB | Powercolor x800pro VIVO @545/540 | 2x120gb | DVD-RW | Antec Sonata 2 | Superpi 36s

Permalänk
Medlem

Orginal på det chassiet är att de 2 där fram blåser innåt, och den där bak + den stora på taket blåser utåt. Jag har satt in en på sidan ( f.ö blåser den rätt på grafikkortet), som blåser innåt. Jag har väldigt bra luftflöde, och det är bra att man kan ställa in fläktana, så att man får lika mycket ut som in :).

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS4 | E6750 @ 3.2 GHz | 4 GB Corsair XMS2 800 MHz 4-4-4-12 | ASUS 8800GT | Antec Nine Hundred | Corsair HX620 | 900 GB HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ouchbeck
Har en fråga ang. detta, hur vet man lättast vilket håll fläkten blåser? Har aldrig varit speciellt hajj på det.

Du sätter fast den i moderkortet eller var den nu ska in och så håller du handen framför och känner hur det blåser

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz || Asus ROG Strix B450-F Gaming || Asus GeForce GTX 1660 Super || Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz || Corsair RM650X V2 650W || Kingston A2000 1TB NVMe M.2 || Fractal Design Define C

Permalänk
Citat:

Annars brukar det sitta pilar på sidan av fläktarna

Visa signatur

Gigabyte DS3 Rev 3.3. . C2D 1.86Ghz@2.8Ghz. Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 .Radeon 1900GT. Samsung 250Gb. HP L1925

Permalänk
Medlem
Citat:

De blåser åt det hållet som de "pinnarna" som går till mitten av fläkten sitter på. Strömsladden till motorn brukar ligga i en sån "pinne".

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS4 | E6750 @ 3.2 GHz | 4 GB Corsair XMS2 800 MHz 4-4-4-12 | ASUS 8800GT | Antec Nine Hundred | Corsair HX620 | 900 GB HDD

Permalänk

Idag fick jag höra av kompisar att man ska ha allt "utsugande" så att bara nätagget blåser in snacka de om... - "Man vill komma så nära vakkum som möjligt."

Stämmer det?

Sen sa de att cpufläkten blåser bort från cpun och inte in mot den...
Om detta nu stämmer så är det ju dumt att stoppa dit en fläkt på långsidan som blåser luft rakt mot den plats där cpufläkten försöker göra tvärtom?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jimmymardberg
Idag fick jag höra av kompisar att man ska ha allt "utsugande" så att bara nätagget blåser in snacka de om... - "Man vill komma så nära vakkum som möjligt."

Stämmer det?

Om detta nu stämmer så är det ju dumt att stoppa dit en fläkt på långsidan som blåser luft rakt mot den plats där cpufläkten försöker göra tvärtom?

Det där om vakum är bara skitsnack. Vill man slippa damm är det dock lämpligt att ha mer insug än utblås. Anledningen är att då skapas en gnutta övertryck som gör att ny luft tillförs främst via insuget (som med fördel har dammfilter).

Kortfattat om chassikylning kan man säga att kall luft bör få hjälp att komma in och varmluft bör få hjälp ut. Således är någon form av styrkebalans mellan insug och utblås att föredra.

Nätaggregat blåser för övrigt ut.

CPU-fläkten blåser mot, eller genom, flänsen. Känner inte till någon lösning som under samma förutsättningar upphäver naturlagarna och får bättre resultat på annat sätt.

Permalänk

Man kan alltså säga att mina "kompisar":) är mytomaner?

Jag funderar på att blåsa in fram på chassit med de två fläktarna och den vid sidan mot cpun. Sen blåsa ut med toppen och bak...

Permalänk
Medlem

aye:

Front: in
Sida: in
Bakdel: ut
Tak: ut ofc...

EDIT: Vill du skapa vakuum i en dator med enbart fläktar får du bända på fysikens lagar. Du kan inte ens komma nära vakuum. Du ska försöka balansera det, men som ovanstående säger är det bättre med övertryck än undertryck då undertryck suger in damm igenom alla öppningar av chassit.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jimmymardberg

Stämmer det?

Om du skulle ha vacuum i chassit så skulle det inte finnas något som kan transportera ut värmen. Man behöver luft för att konvektionen ska fungera.
Av den anledningen blir det lätt att fatta att det är bättre med övertryck i chassit än undertryck.

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk

Håller med föregående talare... helt omöjligt att med vanliga fläktar komma nära ett vakuum. Du kanske själv kan tänka dig ljudnivån på de fläktarna/kompressorerna som behövs till det. Plus att hela datorn måste vara absolut tät för att det ens ska fungera!

Då kan man lika gärna lägga de pengarna på avancerad kylning som är tyst.

Vad gäller fläktplacering, så lyssna på föregående talare och deras visdom. Tänk också på att komponenterna aldrig kan bli kallare än rumstemp!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 BE @ 3.8 GHz[] 8 Gb Corsair XMS3 1600 MHz [] HIS 6950 2Gb [] Creative X-Fi Platinum [] Antec P182 [] Corsair 550W []

Asus EEE PC 1000H (2 gb minne)