Hårddiskhögtalare med riktigt bra ljudkvalitet

Permalänk
Medlem

Hårddiskhögtalare med riktigt bra ljudkvalitet

Var tänkt att jag skulle göra en storstädning i rummet i helgen men när man så småningom hittade trasiga hårddiskar så fick de två dagarna gå åt till att bygga om dom till högtalare istället.

Jag har sett flera stycken göra det innan, men först nu vågat mig på det själv.
Dock så har de jag sett haft riktigt dålig ljudkvalite, något som jag efter två dagars meckande och finjusterande lyckats lösa hyggligt.

Här är en länk till galleriet:
http://www.sweclockers.com/album/?id=1634

Och en till videon med ljud på youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=h78XAagcTWE

Synd att det inte är bättre mikrofon på kameran dock, men man kan ändå höra hur pass mycket bättre ljudet är än andra som försökt med samma sak

Att få bra ljud var svårt, men att få ljud i hårddiskarna var gjort på 10min vardera.
Här är en liten beskrivande guide, dock så krävs det lite olika sätt beroende på hur hårddisken är uppbyggd innuti.

#1: Skruva av alla skruvar på ovansidan och ta av locket.
#2: Skruva av övre magneten som täcker läsarmens spole och ta av den från hårddisken. (Akta fingrar!)
#3: Om ni kan se spolens lödöar nu på ovansidan av läshuvudet så hoppa direkt till punk #5. Om inte, skruva av låset som sitter längs i hörnet bakom läsarmen.
#4: För ut läsarmen förbi diskarna och trä av den från hårddisken, vänd den om, där ska anslutningarna finnas ni behöver.
#5: Löda på 2st lagom långa sladdar på dessa anslutningar.
#6: Montera på magneten igen ni tog av innan. (Akta fingrar!)
#7: Anslut kablarna till en stark förstärkare och provspela

Bättre guide än så här går ej att ge, men själva idéen för att få bättre ljud är att fixera läsararmens hårt på stället där den ger bäst ljud.

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk
Medlem

Mycket coolt, dessutom tvingade det mig att fixa ljud i VirtualPC så att jag direkt kunde höra hur det lät, lite knåp det också

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Har lagt upp två låtar som personer här kanske känner igen bättre än Björks låt:

[PPK - Resurrection]
http://www.youtube.com/watch?v=g8Y1i6_IMwU

[Gigi D'Agostino - L'Amour]
http://www.youtube.com/watch?v=-efaCanZ3fA

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |

Permalänk
Sötast
Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat
Blir det något basljud?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Snyggt jobbat
Blir det något basljud?

Jodå, men inte för att få lagom behövs nog en 5.25" hårddisk, ju mer man spänner läsarmen desut bättre ljud blir det, men mindre bas, så man får balancera det så gått det går.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte hur hårddiskarna kan låta?

Visa signatur

[Antec P180B][Gigabyte GA-P35-DS3][Corsair VX550W][Intel 2500k][8GB OCz Vengeance][620GB Seagate Raid][1*DVD-RW][Gigabyte Geforce GTX 770]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H@mp@n
Jag fattar inte hur hårddiskarna kan låta?

Visa signatur

Intel E4500 2.2GHz @ 2675Mhz | MSI P36 neo | Crucial DDR2 PC5300 2Gig | Ati Radeon HD5670 | Seagate Barracuda 250 Gig + Samsung ?? 1tb

Ja, jag är virrig som fan.

Permalänk

När jag läste detta var jag bara tvungen att testa så jag tog fram en gammal quantum fireball som låg o skräpade, så jag la på kablarna från förstärkaren o det kom ljud dock inte mycket men jag hoppas på att det kan bli bättre när jag har fått tillbaka lödpennan.

Snacka om nördigt

Visa signatur

Billigt Gigabyte moderkort, C2D e4300 @3.0Ghz, 2 Gb Corsair DDR2, Artic freezer Extreme
Antec sonata 2, Hiper 530W, Geforce 8800GTX
Linux kan allt...förutom att vara Windows

Permalänk
Medlem

ligger läsarmen mot själva hårddiskskivorna?

Visa signatur

AMD64 2800+, radeon 9250, 512mb, Win 2000

Mathematicians is a device that turns coffee into theorys

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av <serg>
ligger läsarmen mot själva hårddiskskivorna?

Ljudet kommer nog snarare från spolarna...

(reserverar mig för fel )

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Dom kommer absolut från spolarna, har sett filmer där bara armarna o spolen andvänds för att spela musik.

Själv har jag fått en liten Elmotor att spela Deep Purple.

Visa signatur

Billigt Gigabyte moderkort, C2D e4300 @3.0Ghz, 2 Gb Corsair DDR2, Artic freezer Extreme

Permalänk
Medlem

Är det nån här som tänkt så långt att mäta impedans på spolarna innan man kopplat till sin fina förstärkare? Effekttålighet i tunt lindad spole?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk

Fin förstärkare, ne du här där jag bor finns inge fint.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag undrar om man få en fin bild där man ska löda?
har fått en fin disk från praktiken men hittar inte riktigt där man ska löda.
Ser 3löd punkter med 2 av dem går till en liten svart "dosa" som jag gissar går till kretskortet, sedan en som sitter nära armen på det flexibla "kortet" tyvärr har jag ingen bild men modellen är en WS200 20gb IDE

edit:stavning

Visa signatur

hooho säjjer en uggla i skogen eller tomten. vem vet

"Ja, med tanke på hur oviktig titeln är för Blizzard lär dom hyra in Tjeckiens bagarlandslag för att utveckla spelet med fria tyglar //Icetec"

Permalänk
Medlem

Det är mycket lättare om man skruvar bort kretskortet på baksidan av hårddisken, lokaliserar vilka två av pinnarna på kontakten som går till spolen och sedan löder direkt där.

Här är lite bilder jag tog:
Med min metod behöver du inte skruva bort magneten och hela läsararmen.

Det första jag såg när jag öppnade var denna lilla lucka. Jag märkte också att ledningarna från spolen gick ner under den!

Så istället för att löda fast kablarna på direkt på spolen så gjorde jag det på baksidan istället. Man måste skruva bort kretskortet på baksidan för att komma åt.

Enklare än så kan det inte bli!

Däremot var jag inge vidare på att justera för att få bästa möjliga ljud.

Visa signatur

/Lubrik

Permalänk
Medlem

okok tackar för bilderna får bli att försöka igen på måndag eller tisdag igen

Visa signatur

"Ja, med tanke på hur oviktig titeln är för Blizzard lär dom hyra in Tjeckiens bagarlandslag för att utveckla spelet med fria tyglar //Icetec"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lubrik
Det är mycket lättare om man skruvar bort kretskortet på baksidan av hårddisken, lokaliserar vilka två av pinnarna på kontakten som går till spolen och sedan löder direkt där.

Dock att tänka på är att alla hårddiskar inte fungerar på så vis (varken någon av de två hårddiskar jag använde hade kontakt till spolen direkt till undersidan, utan var en IC-krets på själva läsarmen vart man först kunde få tag på kontakterna till spolen. Men är det dock direkt kopplat till hårddiskens "utsida" så är det givetvis lättare

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo, visst är det sant som du säger. Jag tog inte hänsyn till att det finns olika modeller.

Visa signatur

/Lubrik

Permalänk
Medlem

fick igång min nu med hjälp utav en annan praktikarie( ord?) dock lågt ljud från min mp3 men bli till att testa senare hoss en kompis men en riktigt förstärkare

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur hälsosamt är det att koppla i en sådan uppfinning i en förstärkare.
Finns det några riskar att förstärkaren går sönder osv?

Såg föresten en mod för ett rätt bra tag sedan då läsarmarna rörde på sig i takt till musiken, någon som vet hur man fixar det ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BesteN
Hur hälsosamt är det att koppla i en sådan uppfinning i en förstärkare.
Finns det några riskar att förstärkaren går sönder osv?
Såg föresten en mod för ett rätt bra tag sedan då läsarmarna rörde på sig i takt till musiken, någon som vet hur man fixar det ?

Kan inte svara på din första fråga då allt fortfarande fungerar bra här :).

Sen hur man fixar så läsarmen rör sig är lätt: spänn ej fast den.
Dock så påverkas ljudkvaliten mycket negativt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

bumpar upp tråden.
Fungerar det från en ljudkälla t.ex. Mp3 ???

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem

Du måste väl ha en förstärkare som alla andra högtalare

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk

hejsan har byggt som ni har gjort har samma hårdisk som lubrik o kopplat samma som han men får inte nå ljud vad gör ja för fel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredde_87
hejsan har byggt som ni har gjort har samma hårdisk som lubrik o kopplat samma som han men får inte nå ljud vad gör ja för fel

Har tyvärr inte en sådan hårddisk, men rekommenderar att du löder direkt på spolen istället för kontakter, på så vis vet man garanterat om det är rättkopplat eller ej. Tänk också på att det behövs ganska mycket ström för att få armen att röra sig.

Visa signatur

Permalänk

oki de där du beskriver med att få ganska mkt ström vart ska man ta den strömen ifrån e de den från förstärkaren? sen de du menar med löda direckt på spolen e de det man ser på armen vid mangeterna koppartråden sen e de två löd punkter om de e de då e de bara löda två kablar till lödpunkterna?

för o göra de lite lättare för mig annars e om du ufos85 kunnde lägga upp en bild på lödpunkterna skulle va tacksamnt

Permalänk
Medlem

ohhhh punkt... med andra ord, kanske jag kan hjälpa dig om du använder ett .

Permalänk

oki smyg ja använder en. hoppas du kan hjälpa mig.:)