allting skickas vidare en router likt trådburet?

Permalänk
Medlem

allting skickas vidare en router likt trådburet?

Efter många år utav direktanslutning via kabel eller hub/switch bytte jag utrustning till en bärbar dator och en router via comhem-modemet.

D-link 635

Jämförelsevis med trådburet är uppkopplingen drastiskt sämre, försökt portforwada allting till min laptop, inaktivera inställningar som jag tycker vankas sämre bandbredd, osv osv. Men får bara hälften av bandbredden jag får igenom kabel, 24mbit. Routern är 1meter bort med max signalstyrka.

Min fråga är då..finns det några tutorials på maxa sen router för surfande, p2p använding osv.?

Eller kan man få sin router att mer eller mindre bete sig på det viset att den helt enkelt skickar vidare allting till min enda anslutning, laptopen? Det känns som det finns alldeles för mycket krims krams instälningar i rountern..

Permalänk
Medlem

Är det bara via det trådlösa du upplever prestanda problem eller är det prestanda problem med kabel emellan router och dator också ?

Det kan alltid vara bra att uppgradera firmware/drivrutiner osv i din router/nätverkskort. Du skriver inte vilken "metod" du ansluter med till det trådlösa, är det b/g/n ?

Samt att den hastigheten som det specificeras på trådlösa produkter brukar liggar på hälften delat på det antal enheter som är anslutna till det trådlösa nätverket.

Är det stabil signalstyrka eller hoppar den upp och ner ? Det kan vara saker i omgivningen som stör de trådlösa signalerna som exempelvis andra trådlösa nätverk i närheten.

Permalänk
Medlem

mitt zepto 300 har ndraft tekniken men g11 tekniken ska väl endå klara av 24mbit? Samtliga tptest jag gör nu ger mig 10-12-mbit ner och exakt samma prestanda upp som förut. Om jag 1 min senare sätte i kabeln, voila 24mbit nedström på diverse tp-test..

Vill bara inflika tack att du tar din tid att hjälpa mig.
Min laptop är den enda som är ansluten till routern, samt att jag också ställt in routern på invisible.

Vad jag menar med krimskrams är det att det finns hundrattals inställningar och väldigt många kan påverka bandbredden - men jag är inte insatt om vilka som gör det.

Jag skulle vilja att min router inte vore någon flaskhals..undrar bara hur jag ska gå till väga - jag suktar efter er router-veteraner : )

routern är 1 meter bort, jag har absolut max styrka och jag har aldrig sett någon svagande styrka eller nedkopplingar - ever

Permalänk
Vila i frid

Re: allting skickas vidare en router likt trådburet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aalleexx
Men får bara hälften av bandbredden jag får igenom kabel, 24mbit. Routern är 1meter bort med max signalstyrka.

Det är avståndet till din telestation/DSLAM som sätter gränsen för hus pass bra det går med ADSL2+. 12 Mbit tyder på ca 2 km med nya linor. Med gamla snören från 50-talet kan det vara så kort som 400 meter och ändå få en skitig anslutning. Vad säger Telia om längden till din station/anslutningspunkt/DSLAM och dess kvalitet?

Permalänk
Medlem

Upprepar..Har kört trådburet från mitt modem i flera år och får ut min 24mbit hastighet samt 1mb uppåt. Minuten senare jag byter till trådlöst får jag endast 12mbit ner DOCK 1mb uppåt - byter jag senare till trådburet så har jag 24mbit ner och 1mbit uppåt.

Så det är inget med stationen att göra

Permalänk
Citat:

... comhem-modemet ...

&

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Det är avståndet till din telestation/DSLAM ...

Till hasenfrasen;
Sluta anta saker som inte alls stämmer. Han har ComHem, han använder sig inte ens utav ADSL-tekniken. ;[

Till trådskaparen;
Prova att stäng av all form av kryptering. MAC-lås, brandväggar osv. Sen kan du prova med att uppdatera firmware i routern, prova med att uppdatera drivrutiner till trådlösa nätverkskortet.
Hjälper det inte så får du nog bita i det sura äpplet, dina grejer funkar inte så bra ihop..

Permalänk
Vila i frid

Ivfsh låter det som att det har låst på 11b av någon anledning. Vad står det på nätverkadapterns 'properties' för 'protocol' i enhetshanteraren, auto, 11b, 11g eller? Står DIR-635 Routern inställt på Mixed Mode? Jag har iofs en DIR-655 men den är baserad på DIR-635 och det är inte mycket från default som måste ställas, typ ssid och säkerhet. Vad säger aktivitetsfältets ikon för wlan'et att du har för hastighet?

<edit>
Tester visar att man inte ens kan förvänta sig ens 50% av utlovad hastighet. Hos t.ex. mig maxar det på sändning på 15Mbit/sek och mottagning 11Mbit/sek. Trots tweakning med DrTCP och TCPOptimizer.
http://csdl2.computer.org/persagen/DLAbsToc.jsp?resourcePath=...
</edit>

Permalänk
Medlem

Jag uppskattar din hjälp hasenfrasen men jag ska dligagöra mig, om möjligt, ännu tydligare

I 5.5 år har jag haft en 24mbit stabil uppkoppling men endast, och endast, när jag kopplar via routern upplever jag försämringar, trådburet som trådlöst.

Börjar kanske då bli tröttsamt att upprepa tele-näts begränsningar när det är väldigt tydligt att routern är flaskhalsen, eller snarare en internetinställning i den. Då jag överförde trådlöst filer i 8mb/s till en annan burk, via ndraft så stöder ditt min teori ytterliggare..

Gah..går det få trådlös uppkoppling utan en router med 5000 inställningar? komplext för en medicinstuderande som mig ;)!

Permalänk
Citat:

Jag uppskattar din hjälp hasenfrasen men jag ska dligagöra mig, om möjligt, ännu tydligare

I 5.5 år har jag haft en 24mbit stabil uppkoppling men endast, och endast, när jag kopplar via routern upplever jag försämringar, trådburet som trådlöst.

Börjar kanske då bli tröttsamt att upprepa tele-näts begränsningar när det är väldigt tydligt att routern är flaskhalsen, eller snarare en internetinställning i den. Då jag överförde trådlöst filer i 8mb/s till en annan burk, via ndraft så stöder ditt min teori ytterliggare..

Gah..går det få trådlös uppkoppling utan en router med 5000 inställningar? komplext för en medicinstuderande som mig ;)!

Antagligen så har du för kass throughput WAN -> LAN. LAN -> LAN går fort (8 MB/s som du skrev) När du däremot drar hem från internet så går det segt. (WAN -> LAN) Så, routern är kass? :/

Permalänk
Vila i frid

Är din router begagnad, dvs fått inställningar på köpet? Du har provat att rensa med knappen undertill, hålla inne medans strömmen slås på? Direkt ur lådan ska den funka utan att du behöver göra annat än vad installations-CD'n rekommenderar (och gör). Har åskväder när routern varit i drift?

Vad får du för indikerad anslutning mellan router och det trådbundna nätverkskortet (meddelandefältets ikon)? 10 eller 100, tvångsstyrt halv eller full duplex? Vad kör du med för kabel, CAT3, 5e eller 6?

DrTCP och TcpOptimizer kan kanske vara till hjälp?
http://www.speedguide.net/analyzer.php
http://www.speedguide.net/downloads.php

Så här ser det ut för mig:
« SpeedGuide.net TCP Analyzer Results »
Tested on: 12.05.2007 19:23
IP address: 213.226.xx.x

TCP options string: 020405b40103030401010402
MSS: 1460
MTU: 1500
TCP Window: 1027840 (multiple of MSS)
RWIN Scaling: 4
Unscaled RWIN : 64240
Reccomended RWINs: 64240, 128480, 256960, 513920
BDP limit (200ms): 41114kbps (5139KBytes/s)
BDP limit (500ms): 16445kbps (2056KBytes/s)
MTU Discovery: ON
TTL: 38
Timestamps: OFF
SACKs: ON
IP ToS: 00000000 (0)

Permalänk

Alltså problemet verkar ju inte vara det trådbundana? Så varför pratas det då om Cat 5e och Cat 6?

Har jag förstått trådskaparen rätt så kan han via kabel använda hela sin lina med det Trådlösa enbart ger honom 11-12 megabit.

Trådlösa nätverk ger ungefär 50% av vad specifikationen säger.. 54 blir ju då 27 tex..

Sen har du avstånd och störningar som också bidrar till Ännu lägre hastigheter. Mitt råd är att du byter alltihopa till N standarden, dvs både router och nätverkskort.. Problemet är ju dock att detta kostar en kaka eller två.

Annars testa att utrusta routern med en starkare antenn.

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk
Medlem

routern har N standarden och zepto kortet på 300mbit också om jag inte minns fel? Vet inte hur jag går till väga på nätverskortet dock...när jag tar n only i routern så hittar mitt kort routern men kan inte erhålla ip adress från den..

Permalänk

Tänkte kanske kan hjälpa till lite
Det finns flera olika standarder för WLAN, främst två:
802.11b - 11 Mbit/s, obs Megabit, inte MegaByte
802.11g - 54 Mbit/s
Och sedan draft-n, som inte har blivit till en standard än:
802.11n - 300 Mbit/s

Detta är teoretiska maxgränsen, något som man knappast kommer i närheten av vanligtvis.

Jag har själv en D-link DIR-635 och på den så gå det nästan lika snabbt som en vanlig kabel på 100 Mbit/s. Har du ställt in att den enbart ska köra i "n-läge"?

EDIT: Läser visst dåligt. Om inte det inte går att ansluta till routern när den kör i n-läge så är det inte konstigt att det går så långsamt. Är nog där problemet ligger.

Visa signatur

Läser nån verkligen det här?