Prestanda - Vad påverkar, när och hur mycket?

Permalänk
Medlem

Prestanda - Vad påverkar, när och hur mycket?

Hej.

Nu har jag hängt med på forumet ett tag och börjar väl få lite grepp om ett och annat, dock fortfarande en nybörjare. Känner att jag inte har full koll på när olika saker egentligen inverkar på prestandan och hur stor effekt det egentligen har...

Processorn; Vid vilka operationer är denna avgörande, och hur stor roll spelar det egentligen om det är en 2,2 GHz eller 2,4 GHz så länge man håller sig inom samma processortyp (tex Intel Santa Rosa).

RAM: Märker man stor skillnad om man går från 2 GB till 3 GB och vid vilken typ av belastning märks skillnaden (spel? filmredigering?)? Är det någon idé att satsa på 800 MHz minnen när Santa Rosa processorn ändå inte kan utnyttja dem till mer än 667 MHz? Läste någonstan om bättre accesstider, men vad innebär egentligen det?

Grafikminnet: Märkbar skillnad att gå från 256 MB till 512 MB så länge man håller sig till samma kort? När märks i så fall detta? Vid fps i samband med spel? Vid videoredigering? Att växla upp till DDR3 från DDR2, är det mer effektivt än att öka storleken på minnet? 8700 kortet vs 8600 kortet, stor skillnad? Nvidia Geforce Go 7950GTX = det ultimata för en bärbar än så länge? SLI, vad innebär det egentligen?

Hårddisk: 5400 rpm vs 7200 rpm. Att det går snabbare att läsa med 7200 rpm förstår jag förvisso, men är detta något som märks i samband med att man t.ex spelar spel med mer än att det blir något längre laddtider i "mellansekvenser"? Kan det få spelet att "lagga" i övrigt? Märks det skillnad i samband med videoredigering (då jag kan tänka mig att mycket data läses från disk)?

Ja, det var många frågor och en del var säkert dumma... MEN, jag vore väldigt tacksam om ni ville hjälpa till att besvara dem!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

av personliga erfarenheter så reckommendera jag

2ghz core2duo (prestanda för pengarna)

2gb ram (normalanvändare märker ingen prestandavinnst med mer)
800mhz ram har bättre timings, men du lär inte märka någon skillnad mer än något fåtal poäng i benchmark verktyg

från 256 till 515 på grafikkortet, ger viss förbättring, men titta hällre på minnestypen än i blindo på mängden)

något som ger en uppenbar prestandavinnst är dock 7200rpms disk

jag har kört 4200/5400 och 7200 diskar i min nuvarnade arbetsstation och det är mer märkbart än när jag gick från 1,6 ghz cpu till 2,0 eller från 1gb till 2gb minne

MVH
Johan

Permalänk
Medlem

Snabbare hårddiskar hjälper inte alls i spel. Möjligtvis ger det kortare laddningstider, men din fps kommer inte påverkas.

Ju mer VRAM ett grafikkort har, ju mer kan den lägga i minnet. Minneskrävande saker kan t.ex. vara texturer. Ett kort med 512mb har en fördel på den punkten, men det är inte någon stor skillnad. 128mb är lite för klent oavsett. 8700M GT (c.a 4600 i 3dmark06) är bättre än 8600M GT (c.a 2900-4400 i 3dmark06). 3dmark scores är dock inte detsamma som reell spelprestanda, och jag skulle tro att skillnaden inte är fullt så stor i spel som den är i 3dmark. Ett 8700M GT är i princip ett 8600M GT som har bättre kylning och högre klock.

Datorer med 8600M GT och deras ungefärliga score:

Zeptos (gäller alla deras): 3300-3600 3dmark06
Dell Inspiron/Vostro: 2900-3200 3dmark06
Dell XPS 1530: 4400 3dmark06 (har bara sett en källa hittills och tycker det låter lite väl bra)
Asus G2S: 3800 3dmark06

Som jag förstått saken finns det ingen poäng alls med 800 mhz minnen.