Permalänk

DQ6 - Q6600 - 4st 1024Mb

Hej,

Jag har ett skumt problem som jag av någon anledning inte lyckas åtgärda.

Setup:
Tagan 580W
Gigabyte DQ6 - rev 1.0 (F4) - Bios date 07-05-11
Q6600
Corsair 1024mb * 4 @ PC6400 800Mhz) - 4-4-4-12 -2T

Jag har fyra olika konfigurationer i BIOS just nu och det är:

1: 333*9 = 3Ghz @ 1.25vcore - RAM (802Mhz effektivt)

2: 400*8 = 3.2Ghz @ 1.24vcore - RAM (800Mhz effektivt)

3: 333*9 = 3Ghz @ 1.25vcore - RAM (667Mhz effektivt)

4. 400*9 = 3.2Ghz @ 1.25vcore - RAM (667Mhz effektivt)

När jag kör 667Mhz effektivt kan jag köra prime väldigt många timmar och stabilt blir det med default vcore oavsett 3.2Ghz eller 3ghz så det är uteslutet. Men så fort minnena kör synkade eller 800Mhz överhuvudtaget så kan jag köra Prime (quad v.25.5) eller Orthos max i 22 minuter oavsett av de setup ni ser, varför? Vad har jag missat?

Tittar jag på timings så kan det stå på auto eller sätta manuellt, ingen skillnad varesig jag kör 667 eller 800Mhz effektivt.

Detta är första Intel setup på över 4 år så jag är lite lost i Intel världen.

Tack på förhand,

Mvh Albin

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

En liten fråga, om du bara kör 2 minnes moduler = 2 Gb, blir det stabilt då ?
ganska vanligt att man får höja volt för minnen en anning när man kör 4 moduler, (jämfört mot 2 moduler) ett tips är att sätta up volt en anning för nordbryggan också.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Hej,

Har ett liknande system och tycker att det funkar bra med nuvarande inställningar (8x400=3200).

Jag har inte rört spänningen på processorn, jag har dock höjt spänningen på minnena med 0,2V (får blåskärmar med 2,1V därav 2,0V). Testa göra det du med!

Lycka till!

aT

Visa signatur

[ Sonata III | Q6600 G0 @ 3,2GHz (Scythe Infinity) | P35-DS4 | XMS2 4GB | 8800GTS 640 (HR-03 + Nexus) | X-Fi XtremeMusic ] :: [ w2207 ]

Permalänk

Hej grabbar,

Hm, jag har faktiskt inte provat med endast två moduler. Jag tänkte också på det tidigare men kände att jag vill sitta med 4GB. Men sure, kan prova. Jag tycker visserligen fortfarande att det är konstigt att jag i så fall kan få allt att bli stabild när minnena körs @ 667Mhz, why?

Angående spänning så ska jag prova med att höja volten lite om det är som du skriver.

Volt till nordbrygga? Behövs det när allt är stabilt @ 667Mhz på minnena? Men jag har hur som helst provat med volt med allt utom minnen, inget hjälper förutom när minnena körs i en hastighet under 800Mhz, i detta fallet 667.

Jag funderar på att prova och köra så nära 800 jag kan och se hur långt upp jag kommer.

Tack för er hjälp. Fler?

Mvh Albin

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Tjena albin,

Anledningen till att att du får sådana skumma problem ärdels att MCHn pressas så mycket när det är fler minnesmoduler det skall skyfflas data till. Det är inte helt ovanligt att minnena antingen måste köras något övervoltade, eller att nordbryggans spänning måste höjas lite för att det skall bli stabilt.

SOm tidigare föreslagit så prova 2 stickor i systemet i första hand för att vara på säkra sidan att det blir stabilt då. Annars får du börja korstesta minnena en och en och diagnostisera dom i memtest, en och en för att se om det är någon specifik sticka som inte fungerar som den skall.

FÖrmodligen och förhoppningsvis är det inte nåhot sådant utan mer att du behöver höja spänningen på minnena/nordbryggan, alternativt släppa timings en aning.

Hojta till när du provat

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yanagi
Tjena albin,

Anledningen till att att du får sådana skumma problem ärdels att MCHn pressas så mycket när det är fler minnesmoduler det skall skyfflas data till. Det är inte helt ovanligt att minnena antingen måste köras något övervoltade, eller att nordbryggans spänning måste höjas lite för att det skall bli stabilt.

SOm tidigare föreslagit så prova 2 stickor i systemet i första hand för att vara på säkra sidan att det blir stabilt då. Annars får du börja korstesta minnena en och en och diagnostisera dom i memtest, en och en för att se om det är någon specifik sticka som inte fungerar som den skall.

FÖrmodligen och förhoppningsvis är det inte nåhot sådant utan mer att du behöver höja spänningen på minnena/nordbryggan, alternativt släppa timings en aning.

Hojta till när du provat

Tjena & tack.

Jag har höjt minnes volten 0.20+ precis och kör nu prime igen.
EDIT: Nu blev det error efter 2 minuter på ena kärnan när jag höjt volt till minnena, hm.

Angående FSB volten, hur mycket vågar man höja där egentligen?

Fungerar inte detta så har jag endel att prova imorgon. Då får jag köra sticka för sticka som ni skriver. Angående timings så är de slappa redan. Orginal enligt förpackning så är det 4-4-4-12 minnen men Bios visar och visade 5-5-5-12 även @ default, skumt igen.

Här har vi en annan medlem från SweC. Han har identiska prylar som jag har:
http://www.minhembio.com/arvcop

EDIT: Har uppgraderat bios nu och kör två stickor @ 800Mhz och 5-6-6-19. Jag har satt timings på auto och därför de timings.

Kör Prime nu, återkommer med resultat.

EDIT2:
Nu har jag kört prime närmare en halvtimme. Ingenting händer, jobbar på som vanligt. Detta är med två stickor. Korkad som jag var så uteslöt jag inget problem utan jag uppdaterade bios och sedan tog ut två stickor, så nu får jag sätta in två till för att kolla om det var minnena eller BIOS som strulade.

Återkommer med svar imorgon.

EDIT3
Har kört prime nu i 30minuter med 4 stickor @ 3Ghz och orginal volt på allt inkl CPU. Nu är det inga error en så länge. Jag kommer att köra imorgon runt en 4 timmar när jag har pejl på vad som händer. Om det fungerar smärtfritt så kommer jag att köra närmare 36 timmar. När allt är stabilt ska jag dra ner till 2400Mhz förmodligen tills jag anser att det är vettigt att klocka igen, när sakerna börjar anstränga sig. Men då blir det förmodligen 3.6Ghz+. 3Ghz är ju en mesklock. Jag ville mest förstå hur allt fungerar på detta nya och verkligen härliga mobo.

Det verkar som om det var en update av BIOS som behövdes. Graderna sjönk avsevärt också jämfört med tidigare. Tidigare hade jag en load om 60-65c. Nu har jag en load om 55-60 mellan de olika kärnorna.

Enligt ATI Tool så sänktes GPU med 10c ungefär. Jag har 1 grad varmare nu i rummet (24c) än vad jag hade tidigare och tidigare hade jag en idle om 72-75 på min GPU, nu har jag 62 och har haft det under en längre tid, skumt? Jo.

EDIT3
Efter 33 minuter fick jag error på kärna 3. Men det känns som om vi börjar närma oss här. Jag testar från och med imorgon bitti. Ska sova nu.

Tack,

Mvh Albin

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Har du provat höja Spänningen på nordbryggan än? Se till att höja den mellan 0.05-0.15V och se vad som händer efter prime.

Har du möjlighet att köra ca 800MHz på minnena när processorn är stockklockad med hjälp av minnesdividers?

Tror inte du skall behöva släppa minnestimings mer så dem står nog bra där dom står.

Anledningen att minnena står som 5-5-5-12 på auto är att SPD chippet på minnena är programmerade så. DOm är speccade för 4-4-4-12 men det krävs 2.1V för att ta sig dit på de flesta minnena så därför lägger tillverkarna in "säkra" default inställningar och så får man själv ändra på det i efterhand.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Har du provat höja Spänningen på nordbryggan än? Se till att höja den mellan 0.05-0.15V och se vad som händer efter prime.

Har du möjlighet att köra ca 800MHz på minnena när processorn är stockklockad med hjälp av minnesdividers?

Tror inte du skall behöva släppa minnestimings mer så dem står nog bra där dom står.

Anledningen att minnena står som 5-5-5-12 på auto är att SPD chippet på minnena är programmerade så. DOm är speccade för 4-4-4-12 men det krävs 2.1V för att ta sig dit på de flesta minnena så därför lägger tillverkarna in "säkra" default inställningar och så får man själv ändra på det i efterhand.

Hej,

Okej, tack.

Japp, kan köra 800Mhz nu oavsett om processorn är default eller 3Ghz. Jag kör prime nu 800Mhz och längsta stabila tid är 2 tim och 12 min.

Nope, har inte provat att höja volten till Nordbruggan. Det ända jag har gjort är att höja med 0.10 på minnena och jag har nu kört prime i 2 timmar och 12 minuter innan jag fick error. Jag provar att höja lite till på minnena och kör igen.

EDIT: Detta är lite skumt. Det ända jag hade höjt volten på var minnena som jag höjde med 0.10 och jag körde prime stabilt i 2tim och 12 minuter som ovan skrivet. När jag höjde minnesvolten till 0.15 så fungerade det inte alls länge. När jag höjde processor volten tillsammans med 0.15 på minnet så kunde jag köra stabilt i 14 minuter.

Nu har jag provat att nedast köra minnet på +0.15 och Nordbrygga med +0.010.

Tittar vi på denna medlemen så ser det lite annorlunda ut om vi bortser från vcore:
http://www.minhembio.com/arvcop

Han kör 0.25 på minnet men också en timing om 4-4-4-12 vilket behövs om man ska köra sådana timings. Men han kör samtidigt över 900Mhz effektivt.

Jag återkommer med resultat.

EDIT2
Med minnes volt på +0.15
Nordbrygga på +0.010
Cpu @ default

.. så får jag error efter 10 minuter nu.

När jag struntar att höja volt på något alls förutom minnena med 0.10 så fungerar det i över två timmar. Kan det ha att göra med att jag kör 5:6 dividers?

EDIT3
Väldigt skumt detta.

CPU: 3.2Ghz @ default vcore
Mem: +0.25 volt
Nordbrygg: Default
FSB: Default

Jag kör nu minnena synkade @ 802Mhz. Gick stabilt i 26 minuter. Gah, blir knäpp på detta.

Mvh

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Det börjar bli lite intressant nu

Det ser ut som du får en lång kväll framför dig. Det säkraste bara föra tt utesluta att det är problem med minnena är att testa dom separat en och en i 800 MHz.

För att göra det ytterliggare krångligare så för att vara riktigt säker behöver du också testa varje enskild minnesbricka i varje minnesslott för att utesluta att det är nått skumt med nån av slottarna också.

När det är testat återstår bara CPU / MCH vad jag kan komma på, på rak arm.

Hur är det med BIOS osv? Uppdaterat till senaste version?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Det börjar bli lite intressant nu

Det ser ut som du får en lång kväll framför dig. Det säkraste bara föra tt utesluta att det är problem med minnena är att testa dom separat en och en i 800 MHz.

För att göra det ytterliggare krångligare så för att vara riktigt säker behöver du också testa varje enskild minnesbricka i varje minnesslott för att utesluta att det är nått skumt med nån av slottarna också.

När det är testat återstår bara CPU / MCH vad jag kan komma på, på rak arm.

Hur är det med BIOS osv? Uppdaterat till senaste version?

Jo, en lång kväll blir det då allt.
Japp, har senast bios. Uppdaterade igår då jag kunde köra prime över 2 timmar.

Det jag inte förstår är hur i helsike datorn kan vara stabil i två timmar här:

333*9 - Default vcore | +0.10 volt på Mem @ 800Mhz | Allt annat på default |

Men här är det ej stabilt i 30 minuter:

333*9 - 1.275 vcore | +0.10 volt på Mem @ 800Mhz | Allt annat på default |

Hur? Det är ju knappast som så att processorn får för mycket ström när default ligger på 1.2500.

Men JAPP, ska prova sticka för sticka och fy katten vad tråkigt.

Tack!

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Jag håller med dig. Risken är också att man inte blir klokare av det. Dvs sticka för sticka lirar allting shysst i olika inställnignar.. Men då har man åtminstonde uteslutit minnesslottarna, samt minnesbrickorna i sig.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Jag håller med dig. Risken är också att man inte blir klokare av det. Dvs sticka för sticka lirar allting shysst i olika inställnignar.. Men då har man åtminstonde uteslutit minnesslottarna, samt minnesbrickorna i sig.

Helt rätt.

Det jag också funderar på är om det har med Xp att göra? Xp kan inte addressera mer än 3.5Gb totalt inkl videominnet?

Jag har 4Gb plus 768 videominne. Det är 4864Mb.

Jag misstänker ett annat problem. När jag tog på minnena så brände jag mig. De är _riktigt_ varma. Jag har ändå en 120mm som blåser ut och en 120mm i nätagget samt på CPU cooler.

Hmm.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Prova vid senare tillfälle att köra Memtest med alla fyra stickorna i i 800MHz.

Då utesluter du OSet ur det hela. Tror inte att Win XP x86 skall påverka sådana fel men man kan aldrig vara säker.

Är det en sak jag har lärt mig när jag jobbat med datorer, både proffessionellt och för eget nöje är att man skall aldrig ta någonting för givet.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Prova vid senare tillfälle att köra Memtest med alla fyra stickorna i i 800MHz.

Då utesluter du OSet ur det hela. Tror inte att Win XP x86 skall påverka sådana fel men man kan aldrig vara säker.

Är det en sak jag har lärt mig när jag jobbat med datorer, både proffessionellt och för eget nöje är att man skall aldrig ta någonting för givet.

Jo det vet jag. Tar man något för givet inom denna bransh så får man skylla sig.

Yes, ska köra memtest också. Jag ska först köra alla stickorna i varje slot. Dom får en varsin timme på sig. Jag pallar inte hur länge som helst. Sedan kör jag memtest.

Kan man dra igång memtest från diskett eller måste man boota med cd?
Jag har cd skivor hemma men vet ej hur jag får igång de. Jag hade memtest inbyggt i min DFI planka tidigare.

Tack,

Mvh
A

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Du kan ladda ner en CD ISO. När du bränner den ISO filen bvlir CD skivan en bootbar skiva. Det enda du behöver göra är att ändra bootordningen så datorn skall boota mot CD skivan i första hand. Precis som när man installerar ett os i stort sett

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Du kan ladda ner en CD ISO. När du bränner den ISO filen bvlir CD skivan en bootbar skiva. Det enda du behöver göra är att ändra bootordningen så datorn skall boota mot CD skivan i första hand. Precis som när man installerar ett os i stort sett

Yes, tack. Jag fixade det för några timmar sedan, lat som jag är så frågade jag först. Tankade ner img och brände ut.

Jag har kört prime nu ganska länge med 4 stickor i, inga fel. Ändå är det i test 5 och 6 som felen dyker upp oftast, nada.

Jag börjar tro att det har med Xp att göra. För med två stickor fungerar det utmärkt oavsett vilka slots de sitter i samt om jag provar alla 4 fast 2 och 2.

Jag funderar på att installera Vista 64 igen bara för att prova och se om det gör någon skillnad. Fungerar det med 4 stickor utan problem så vet jag vad det största problemet är. Därefter kan man i så fall se hur pass stabilt det är med volt med mera. Det är bara ett jäkla helsike att byta till Vista när jag ändå inte kan använda Vista på grund av att jag inte har några drivrutiner som stödjer varken vista 32 eller 64. M-audio är riktigt sega, de har haft ett år på sig och Xp 64 beta är inte ens ute.

Gissar väl att jag får köra orginalt som jag ändå tänkt. Jag vill bara få upp och kolla över mina inställningar och spara det i BIOS så jag kan dra igång klocken när jag vill ha den.

FUCK, ASS som han i the boondock saints säger! Haha.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Kan lägga in ett inlägg, men tror att du antagligen vet om det här nu.

Det är så att detta är ett känt problem och jag själv kan inte använda 4 stickor i mitt DQ6.

En miss från Gigabyte.

Kolla här: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=7221...

Permalänk
Medlem

jo läste precis om det jg funderade på ett gigabyte DS3 förut, samma problem?

sorry postade i fel tråd, virrade bort mig lite.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk

Verkar vara moderkortet som inte gillar 4 stickor?

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

uppdatera till senaste bios
och sedan är det bara att matta på med vcore (du vill inte veta vad jag kör för vcore ) upp till 1.45 om inte det hjälper så googla på serie nummert på cpun

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av THE.KGB
Kan lägga in ett inlägg, men tror att du antagligen vet om det här nu.

Det är så att detta är ett känt problem och jag själv kan inte använda 4 stickor i mitt DQ6.

En miss från Gigabyte.

Kolla här: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=7221...

Jo, jag har läst lite om problemet. Tack så mycket.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Bara en undran, är det ett x38 eller p35 DQ6?

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk

Gäller detta P35 DS3 också? för jag har funderat på att köpa 2gb minne till nu när det är så snuskigt billigt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Bara en undran, är det ett x38 eller p35 DQ6?

Jag har P35.

Fast det skumma är att jag vet oma tt andra kör 4gb corsair som jag använder mig av @ 800Mhz. Skumt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RealMadrid
Gäller detta P35 DS3 också? för jag har funderat på att köpa 2gb minne till nu när det är så snuskigt billigt.

Ingen aning faktiskt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Vad har du för timings på minnena? Prova att öka (?) till 5-5-5-15 med resten på Auto.
Jag kör 4 GB Corsair 6400 och har inga stabilitetsproblem med 5-5-5-15 (men med tightare timings än så blir det problem även för mig).
Det ska gå med 2.1 V till minnena (dvs + 0.3 i bios) - det kör jag. Öka även MCh och FSB en aning (+0.1 ca). Om du har bra kylning skadar det nog inte att stega upp vCore an bit också... Lycka till!

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Ingen aning faktiskt.

Ok hoppas inte det är så iaf för jag funderar starkt på att köpa mer minne som sagt men jag vill ju inte uppoffra min klock.

Btw ofta du är alban dojan? Haha jag som trodde jag var typ den ende här inne på swec hahaha

Kosovo eller Albanien ?

P.S. sorry för offtopic

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Carl_XII
Vad har du för timings på minnena? Prova att öka (?) till 5-5-5-15 med resten på Auto.
Jag kör 4 GB Corsair 6400 och har inga stabilitetsproblem med 5-5-5-15 (men med tightare timings än så blir det problem även för mig).
Det ska gå med 2.1 V till minnena (dvs + 0.3 i bios) - det kör jag. Öka även MCh och FSB en aning (+0.1 ca). Om du har bra kylning skadar det nog inte att stega upp vCore an bit också... Lycka till!

Tack.

Jag har provat ovan alternativ tidigare också, ingen skillnad. Datorn blir inte primestabil över 20 minuter. Jag kan dock spela som jag vill utan beskymmer men ej prime. Superpi fungerar också länge utan strul.

Tack!

Citat:

Ok hoppas inte det är så iaf för jag funderar starkt på att köpa mer minne som sagt men jag vill ju inte uppoffra min klock.

Btw ofta du är alban dojan? Haha jag som trodde jag var typ den ende här inne på swec hahaha

Kosovo eller Albanien ?

P.S. sorry för offtopic

Köp du mer minne, bättre än och ha 2 gb. Du kanske går över till Vista 64 och då kanske minnena inte är lika billiga längre. De är ju väldigt billiga idag. Du får idag bra 4gb för 850kr från OCZ.

Jag kommer från Kosovo. Min pappa är från Prizren och mamma från Gjakova.
Une nuk di me shkrua shqip, e flas shum pak. Det är en lång historia dock.

Dina föräldrar vet säkerligen vem min mamma är om du kom hit tidigt. Vi kom hit '86 och mamma var en tol för både albaner, juggar och bosnier. Annette eller Antoneta.

Naten e mir.

Gnite allesammans!

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Citat:

Köp du mer minne, bättre än och ha 2 gb. Du kanske går över till Vista 64 och då kanske minnena inte är lika billiga längre. De är ju väldigt billiga idag. Du får idag bra 4gb för 850kr från OCZ.

Jag kommer från Kosovo. Min pappa är från Prizren och mamma från Gjakova.
Une nuk di me shkrua shqip, e flas shum pak. Det är en lång historia dock.

Dina föräldrar vet säkerligen vem min mamma är om du kom hit tidigt. Vi kom hit '86 och mamma var en tol för både albaner, juggar och bosnier. Annette eller Antoneta.

Naten e mir.

Gnite allesammans!

Aa det blir nog så att jag köper mer minne, det är ju sjukt billigt nu.

Haha ok trevligt jo jag är också från Kosovo, jag är från Prishtina fast farsan är född i en by nära Gjakova sen flyttade han till Prishtina med familjen när han var typ 15 år och där träffade han min morsa några år senare

Hmm vi kom till Sverige -92 så det är inte säkert om de vet dock sover de nu så kan inte fråga dom

Naten e mire.

Återigen sry för off topic.

Permalänk
Medlem

Re: DQ6 - Q6600 - 4st 1024Mb

Citat:

Hej,

Jag har ett skumt problem som jag av någon anledning inte lyckas åtgärda.

Setup:
Tagan 580W
Gigabyte DQ6 - rev 1.0 (F4) - Bios date 07-05-11
Q6600
Corsair 1024mb * 4 @ PC6400 800Mhz) - 4-4-4-12 -2T

Jag har fyra olika konfigurationer i BIOS just nu och det är:

1: 333*9 = 3Ghz @ 1.25vcore - RAM (802Mhz effektivt)

2: 400*8 = 3.2Ghz @ 1.24vcore - RAM (800Mhz effektivt)

3: 333*9 = 3Ghz @ 1.25vcore - RAM (667Mhz effektivt)

4. 400*9 = 3.2Ghz @ 1.25vcore - RAM (667Mhz effektivt)

När jag kör 667Mhz effektivt kan jag köra prime väldigt många timmar och stabilt blir det med default vcore oavsett 3.2Ghz eller 3ghz så det är uteslutet. Men så fort minnena kör synkade eller 800Mhz överhuvudtaget så kan jag köra Prime (quad v.25.5) eller Orthos max i 22 minuter oavsett av de setup ni ser, varför? Vad har jag missat?

Tittar jag på timings så kan det stå på auto eller sätta manuellt, ingen skillnad varesig jag kör 667 eller 800Mhz effektivt.

Detta är första Intel setup på över 4 år så jag är lite lost i Intel världen.

Tack på förhand,

Mvh Albin

Hur kan du få 400*8 och 400*9 till samma ghz? Låter väldigt konstigt!

Permalänk
Citat:

Aa det blir nog så att jag köper mer minne, det är ju sjukt billigt nu.

Haha ok trevligt jo jag är också från Kosovo, jag är från Prishtina fast farsan är född i en by nära Gjakova sen flyttade han till Prishtina med familjen när han var typ 15 år och där träffade han min morsa några år senare

Hmm vi kom till Sverige -92 så det är inte säkert om de vet dock sover de nu så kan inte fråga dom

Naten e mire.

Återigen sry för off topic.

Ja gör det. Jag tror att priserna framöver går upp lite då dollarn är så låg just nu.

Ok.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tSp
Hur kan du få 400*8 och 400*9 till samma ghz? Låter väldigt konstigt!

Ingen aning. Jag har la skrivit fel.

Visa signatur

Min musik
@albinloan