Permalänk

Systemet fryser, vad kan vara fel?

Hallå!

Min relativt nybyggda burk fryser helt då och då. Det går inte att göra något då förutom att starta om. Detta sker vid belastning som spelande (crysis, cod2+4 osv) men även ibland när jag kollar på film och när den stått på länge.

Har kört Memtest och minnena verkar funka bra. Minnena är 2st Corsair 6400C4 på 800mhz och jag har inte klockat dom latenserna är 4-4-4-12 2t.

Processorn är en e6750 klockad till 3.0ghz med Scythe Infinity-kylare så tempen borde inte vara problemet. Ligger på 30 i idle och har såvitt jag sett aldrig kommit över 55 vid load.

GPU är en Albatron 8800 GTS 320 klockad till 513Mhz på Core och 792 på minnet. GPU-tempen brukar gå upp till 70-75 vid load. GPUn har orginalkylning och 2st 120mm fläktar som blåser på den (Antec p182).

Mina volttal är följande:

Vcore: 1.40
Mem: 1.90
1.2V HT: 1.2
NB: 1.40
SB: 1.50
CPU VTT: 1.40
DDR II Controller Ref: Auto
DDR II Channel A Ref: Auto
DDR II Channel B Ref: Auto

Nåt förslag på vad som kan vara galet?

Permalänk
Medlem

Testa och höja Vdimm.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du för nätagg? Ett för klent nätagg kan orsaka frysningar under load.

Som föregående sa testa att höja spänningen till minnena också. Sätt minnestimings manuellt på 5-5-5-15 och kör 2.1v så kan du utesluta minnena.
Du kommer inte märka nån skillnad om du släpper lite på timings.

Permalänk

har ett Xilence 700w nätagg så dt borde ju vara mer än tillräckligt. Prövar att höja Vdimm och ser vad som händer. Minnena ska ju funka i 4-4-4-12, blir det inte en onödig prestandaförlust att sänka dom?

Permalänk
Hedersmedlem

Du måste själv ställa in dom i 4-4-4-12 i BIOS, dom körs oftast inte det som standard. Dom ska ha 2.1v om dom ska köras i 4-4-4-12 iaf.

Permalänk

Latenserna ställde jag ju in på 4-4-4-12 själv, de var 5-5-5-15 innan. Med andra ord verkar problemet vara att jag har för låg spänning till minnena... Hur märkbar blir prestandaförlusten om jag ställer ner minnena, jag menar om den inte är märkbar varför ska man överhuvudtaget ha lägre latenser? Hur tar jag reda på vilken spänning som krävs för vilka latenser, är det bara att prova sig fram eller finns det nån mall?

Permalänk
Medlem

Prova dig fram.

Det är ingen större skillnad mellan CL4 och CL5.