Permalänk
Robot

Första datorbygget!

Då har jag byggd min allra första dator från grund och det gick alldeles utmärkt! Förutom att det första moderkortet jag fick var defekt men det löste sig.

Har köpt en ny kylare till graffat (Accelero S1) som jag ska sätta på, väntar bara på Zalman Adhesive lim till minneskylarna.

Och ursäkta de dåliga bilderna, har tagit dom med en mobilkamera.

Detta är vad som finns i datorn:

*Antec P182 Chassi
*3st Nexus real silent
*Gigabyte GA-P35-DS4
*Corsair HX Series Modular Power Supply 520W
*Intel Core 2 Duo E6750 2.66GHz
*Corsair TWIN2X2048-6400C5DHX (sammanlagt 4GB)
*WD Raptor 74GB
*WD 300GB
*Samsung SH-S203B SATA-brännare
*BFG 8800gt 512
*Sound Blaster X-Fi XtremeMusic

Besök albumet: Första datorbygget! av Keellan

Permalänk

Jag är extremt tröt på P180 nu men jag ger dig ändå 5P för att det är ditt första bygge.. Stiker dock inte ut i mängden då varje svenson har en P180 nu.

Permalänk
Medlem

Håller med bilexperten att det är lite tråkigt, men det finns ju en anledning till det! p18x är ju riktigt bra chassin, och det gäller även corsairs nätagg, intels processorer och nvidias grafikkort, dessa delar finns ju i större delen av alla datorer här på SC.

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem

Helt ok byggt, riktigt bra för att vara det första bygget.

Det du skulle kunna göra är att inköpa en förlängningskabel till processorkabeln.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=39099

Jag själv använder denna kabel till min server i mitt P180B.

Självklart går det att dra om kablarna men det är helt ok, bara kolla runt lite och se hur man kan dra kablarna på andra sätt.

Buntband är datornördens bästa vän.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bil_experten
Jag är extremt tröt på P180 nu men jag ger dig ändå 5P för att det är ditt första bygge.. Stiker dock inte ut i mängden då varje svenson har en P180 nu.

vadå trött på ett p180?? det där va den dummaste komentar jag nånsin sett här på forumet en låda är en låda okej om många har sånna men är dom bra så klart folk köper dom. som föregående talare sa så har större delen av SC anändare nån form av dess komponenter i sin dator

i allfall trådskapare 10 poäng för att trotsa dom andra grinpellarna får se kanske man skälv byter ut sitt colermaster mot ett antec p180

Visa signatur

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd

Permalänk

Ser OK ut, hade nog bytt kylfläns..
Men snälla, dra 6-pin ATX bakom moderkortet, det ser riktigt illa ut. Annars bra bygge.

Permalänk
Avstängd

röstar inte för du tar bort tejpen

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk

Fläkten ska gå att montera där uppe. Bara haka i fläkten i piggarna du bänt bort! Grattis till första bygget!

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Avstängd

ser tom ut.. och som andra har sagt, p180 blev uttjatat för ett bra tag sedan.

Visa signatur

[ Gigabyte GA-M57SLI-S4 ][ AMD Athlon 64 X2 6000+ ][ 4096 MB ][ 160 GB seagate + 2 * 250 GB spinpoint + 250 GB mybook pro ][ 22inch wide lcd, Benq ][ Creative 2.1 ][ Sennheiser HD 270 ][ steelkeys 6G ][ Razer Copperhead / intelli 3.0 (orginal) ][ Razer eXactmat + eXactrest ][ Zalman 600W HP ]
[Lånat grafikkort XD]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krillepille2
Fläkten ska gå att montera där uppe. Bara haka i fläkten i piggarna du bänt bort! Grattis till första bygget!

Går utmärkt att montera fläkt där uppe, OM man sågar ut ett jack i fläkten för piggarna. Nexus-fläktarna har nämligen helgjutna spår.
MVH Mikael

Visa signatur

"Main" R6C-TG | RM750x | 9900k | Aorus Master | 32GB | RTX 4070 | EVO 970 | W10 Pro | MAG341CQ
"Retired" P182 | HX520 | Q6600 | IP35 Pro | 8GB | 7950 3GB | X-Fi | Intel 335 | W10 Pro

Permalänk
Medlem

Bildtexten "mitt lilla nätaggregat" fick mig att tänka på fjortisbilder på lunar är det står "lilla jag".

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

ett 8800gt är typ lika långt som ett x1900xt. jag körde alla hårddiskvaggor fulla och med det kortet. säg inte att grafikkortet är för lång för du får in en hårddisk där!

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Medlem

Bra kabeldragning, inte ett ormbo som många förstagångare lyckas med.

Till de som tycker det är tröttsamt med p180 för de är så vanliga, köp er ett Asus Vento så lär ni nog tillhöra en liten unik skara människor om det nu är så viktigt. Inte många som vill ha sådant på sitt skrivbord (eller under).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Användarnamnqwer
Ser OK ut, hade nog bytt kylfläns..
Men snälla, dra 6-pin ATX bakom moderkortet, det ser riktigt illa ut. Annars bra bygge.

Den räckte inte för att dra bakom moderkortet, annars hade jag gjort det

Citat:

Ursprungligen inskrivet av krillepille2
Fläkten ska gå att montera där uppe. Bara haka i fläkten i piggarna du bänt bort! Grattis till första bygget!

Vafan, satt länge och vänder och vred på fläkten men det pasasde inte. Hm...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeereMannen
ett 8800gt är typ lika långt som ett x1900xt. jag körde alla hårddiskvaggor fulla och med det kortet. säg inte att grafikkortet är för lång för du får in en hårddisk där!

Får väll göra ett nytt försök att stoppa dit den

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Forss
Helt ok byggt, riktigt bra för att vara det första bygget.

Det du skulle kunna göra är att inköpa en förlängningskabel till processorkabeln.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=39099

Jag själv använder denna kabel till min server i mitt P180B.

Självklart går det att dra om kablarna men det är helt ok, bara kolla runt lite och se hur man kan dra kablarna på andra sätt.

Buntband är datornördens bästa vän.

Då får jag köpa en så jag slipper ha den framför!

____________________________

Ska testa flytta hdd och köpa atx förlängningskabel, uppdatering av bild kommer snart!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Förstabossen
vadå trött på ett p180?? det där va den dummaste komentar jag nånsin sett här på forumet en låda är en låda okej om många har sånna men är dom bra så klart folk köper dom. som föregående talare sa så har större delen av SC anändare nån form av dess komponenter i sin dator

i allfall trådskapare 10 poäng för att trotsa dom andra grinpellarna får se kanske man skälv byter ut sitt colermaster mot ett antec p180

Det är väll klart det är ett bra chassi har jag sagt annat?
Men hur kul är det när man går in i galleriet och man bara ser massa P180 helatiden och alla är likadana. När galleriet i första hand är tänkt för moddade chassin. Och bygg bloggar för egen byggda moddar.. Jag tänker inte räkna upp alla P180 men säkert är 25% av alla gallerier är likadana P180. Jag har set dom nu. Jag vet hur de ser ut. Tack ge mig någe nytt.

Permalänk
Medlem

Snyggt val av komponenter utom chassiet.
Förstår inte varför det är så populärt, tycker nestan det är som ett standard chassie

Visa signatur

Intel E6600 @3,0GHz, GTX 260 SLI, 6 Gb DDR2 800MHz, Western Digital 1 Tb, win7, Xigmatek 850w, XFX 680i, Creative SB X-Fi xtreame

Permalänk
Avstängd

Liten skärm och stora högtalare!
Har oxå Z5500 och subben är stor som en container

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

bra! 9p! Mycket snyggt för att vara första bygge. Minns själv mitt första bygge.. och den kabeldragningen ska vi *host* inte ens kommentera

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Förstabossen
vadå trött på ett p180?? det där va den dummaste komentar jag nånsin sett här på forumet en låda är en låda okej om många har sånna men är dom bra så klart folk köper dom. som föregående talare sa så har större delen av SC anändare nån form av dess komponenter i sin dator

i allfall trådskapare 10 poäng för att trotsa dom andra grinpellarna får se kanske man skälv byter ut sitt colermaster mot ett antec p180

Precis, är ett chassi bra så varför skulle man inte köpa. Skit samma om andra personer har det, vill man ha ett bra chassi så köper man det. Och tack för 10:an!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av t22t2
Snyggt val av komponenter utom chassiet.
Förstår inte varför det är så populärt, tycker nestan det är som ett standard chassie

Jag tycker det är ett stilrent, snyggt och tyst chassi. Stod mellan detta och thermaltake shark, men då fanns p182 i en lokal butik medans shark fanns på någon internetbutik som jag aldrig hade hört talas om

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caterham
Liten skärm och stora högtalare!
Har oxå Z5500 och subben är stor som en container

Ska köpa en ny skärm då jag har råd, just nu efter köpet av datorn är jag pank ^^ jo subben är verkligen stor som ett as

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 1mike20
bra! 9p! Mycket snyggt för att vara första bygge. Minns själv mitt första bygge.. och den kabeldragningen ska vi *host* inte ens kommentera

Tackar tackar! Har kollat på massa bilder på andra som har dragit kablar och därifrån fått veta hur jag ska dra.

Permalänk
Medlem

Nexus fläktarna går att fästa i taket med hjälp av fästnings anordningen som sitter på från start, man måste bara ta i lite gran.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Var det bara jag som såg, att raptor hårddisken inte var ikopplad med 4pinar kontakten.

Visa signatur

Intel i5 "3.30ghz @ 1.184 v-core" Gigabyte UD2 A-DATA 1333mhz 640gig WD black
550W - Corsair

Permalänk
Medlem

Nu är har jag köpt en förlängningssladd till atx och stoppat den bakom moderkortet och så klämde jag fast fläkten i taket med "piggarna".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bfN
Var det bara jag som såg, att raptor hårddisken inte var ikopplad med 4pinar kontakten.

Måste man ha en det i raptorn? har satakabeln och sata strömkabel i nu. Har aldig haft en raptor förut.

Permalänk
Medlem

du ska bara ha en strömkontakt ikopplad. många skriver innan dom tänker, eller ens vet vad dom pratar om.

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zsimpey
du ska bara ha en strömkontakt ikopplad. många skriver innan dom tänker, eller ens vet vad dom pratar om.

jag tänkte väll

Permalänk
Medlem

He:P.. hade först tänkt att ge daj en niopoängare men sen såg jag Crysis ikonen på skärmdumpen.. så då blev de en solklar tia:D

Visa signatur

Main: i7 6700K @ 4.6Ghz | Asus Z170 Pro Gaming | Corsair H75 | Asus GTX 1070 STRIX | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 2600Mhz | Fractal Design Edison M 750W | Samsung 860 1TB SSD | Fractal Design Define C
Unraid NAS: i5 11400 | Gigabyte Z590I Auros Ultra | G.Skill 16GB 3200Mhz | CM V750 SFX | 3x WD Red Plus 4TB | 1x WD Blue SN570 1TB Nvme

Permalänk
Avstängd

Men en 17 tum räcker väll gott och väl?
Det är ju trotts allt som en 19" CRT.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RedRot
He:P.. hade först tänkt att ge daj en niopoängare men sen såg jag Crysis ikonen på skärmdumpen.. så då blev de en solklar tia:D

Tackar, jo crysis äger!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caterham
Men en 17 tum räcker väll gott och väl?
Det är ju trotts allt som en 19" CRT.

Nog räcker det men det skulle itne sitta fel med en 19 eller 22" wide Har pausat filmer och glömd dom på över natten så jag har massa sträck som bränt fast

Permalänk
Medlem

Länk till bakgrunden?

Annars var det väldigt fint för att vara första gången. Jag brydde mig verkligen inte så mycket om kabeldragningen första gången jag byggde en dator ^^

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Länk till bakgrunden?

Annars var det väldigt fint för att vara första gången. Jag brydde mig verkligen inte så mycket om kabeldragningen första gången jag byggde en dator ^^

//Gorian

Här har du bakgrunden:
http://blog.ezt.cn/Photos/crowsboy/7/20074391018255106.jpg

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att 22" skärmar är lite förstora, har en sådan på landet till MCE datorn. Provade att ersätta min 4:3 19" men den tog typ upp hela skrivbordets bredd.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.