Samsung-skandal skakar Sydkorea

Permalänk
Melding Plague

Samsung-skandal skakar Sydkorea

Samsung är ett familjeägt konglomerat som under flera års tid har väckt löpsedlar på grund av misstankar om korruption. Nu har en tidigare anställd på företaget gått ut med information som kan stärka tidigare misstankar om mutbrott.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jag kommer iaf fortsätta köpa deras produkter.

Visa signatur

Jag överklockar inte så försök inte att övertala mig. (Bara lite ibland...)

Permalänk
Medlem

Äh... Ni skriver att samma kille som äger företaget även har gett ut uppgifter nu som kan sänka företaget? :S

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

"Samsungs ägare och tillika rikaste man i Sydkorea Lee Kun Hee"
och
"Det är Lee Kun Hee, tidigare ledande adovkat på Samsung som gått ut med uppgifter om att han själv varit med om att muta personer i samhället för att få Samsungs vilja fram."

Det går inte riktigt ihop, om de nu inte bara råkar heta samma sak :>

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk
Medlem

Kommer nog vara några F1:or som så småningom hittar till mitt chassi iaf.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

ja ska jag sluta handlar från företag som myglar har jag en allt för stor lägenhet tyvärr... kanske om jag klämmer in mig i garderoben, men ikea är väl inte heller oskyldiga i allt...

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk

Kan det vara Lee Kun Hees advokat det ska stå?

Visa signatur

Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker.

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig inte direkt, så jag fortsätter att köpa av dem, gillar min samsungskärm.

Visa signatur

Antec P182,AMD 64 X2 4600+ @2,73 ghz, Noctua NH-U12F, 2GB DDR2 667@804 Mhz 4-4-4-4-12-2T, ATI HD4870 512 MB ,Gigabyte S4. Samsung Spinpoint 400GB , Samsung Spinpoint 1TB.

Permalänk

Inte är väll folk så dumma så dom tror att det finns något större bolag som inte kör med fulknep för att knipa affärer och öka marknadsandelar?

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk

Det står fel i SweClockers nyhet (som är mycket förvillande). På DN som SweClockers länkar till står det:

Citat:

Skrivet av DN

Hittills har alltid Lee Kun Hee, som är Sydkoreas rikaste person, och hans familj kommit ur kriserna utan att ha fällts för att ha begått något brott. Skillnaden den här gången är att anklagelserna kommer inifrån, från den före detta ledande advokaten i företaget, Kim Yong Cheol, som säger att han personligen var inblandad i att muta personer och fejka domstolsbevis på ordföranden Lees vägnar.

Ägaren av företaget "Lee Kun Hee" är alltså inte advokaten. Advokaten heter "Kim Yong Cheol".

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Äh... Ni skriver att samma kille som äger företaget även har gett ut uppgifter nu som kan sänka företaget? :S

Ops, gick tyvärr förbi korren det där. Kim Yong Cheol ska det självklart vara.

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk
Medlem

Spinpoint är ändå bäst.

För övrigt tror jag som skrevs ovan, att skillnaden mellan Samsung och andra giganter är att de nu åkte fast. Jag tror de är rufflare hela bunten. Borde förresten inte Samsung kunna muta sig rena?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem

Sweclockers goes /.

Men ni får nog se till att vakna lite mer innan ni börjar skriva

Visa signatur

[quote]Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Jag är själv inte speciellt förtjust i Unix, tycker att det är ett jävla hippieoperativ.
Det är framförallt dess CLI som jag retar mig på.
[/quote]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bartil
Spinpoint är ändå bäst.

För övrigt tror jag som skrevs ovan, att skillnaden mellan Samsung och andra giganter är att de nu åkte fast. Jag tror de är rufflare hela bunten. Borde förresten inte Samsung kunna muta sig rena?

Absolut men "nyheter" kan man väl inte muta bort, nu vet vi vad det handlar om, så samsung måste ge mig x antal 1tb diskar så håller jag käft :D.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

HUR stora mutor handlar det om?
VIlka saker handlar det om?

Mutat för att få dumpa kvicksilver i sjön eller mutat (läs bjudit på lunch)?

Jag skall läsa vidare.

Så länge det inte har något ALLVARLIGT som miljö, barn arbetare etc. tror jag inte jag kommer göra något åt fallet.

Men, EU kanske ber de böta några miljarder, det verkar populär kassako för de.

Permalänk
Medlem

Nej kommer inte sluta köpa deras produkter pga korruptionsskandal. Det ska till något i still med miljögifter, dödande av småbarn etc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Nej kommer inte sluta köpa deras produkter pga korruptionsskandal. Det ska till något i still med miljögifter, dödande av småbarn etc

Citerar mig själv:
Så länge det inte har något ALLVARLIGT som miljö, barn arbetare etc. tror jag inte jag kommer göra något åt fallet.

hehe lät lika.

Permalänk
Medlem

Detta visste man inte om Samsung, men kommer fortfarande köpa deras grejor.

Permalänk
Medlem

ser inte riktigt problemet med att posterna sålts "under marknadsvärde" men det beror ju helt på hur ägar/styrformen ser ut i övrigt. iom att det protesterats offentligt får man anta att det finns ett visst statligt ägande i Samsung. (?)

jag kommer hursomhelst köpa Samsung om det så kommer fram att det är aborterade foster som deras mojänger är tillverkade av. Samsung äger.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
ser inte riktigt problemet med att posterna sålts "under marknadsvärde" men det beror ju helt på hur ägar/styrformen ser ut i övrigt. iom att det protesterats offentligt får man anta att det finns ett visst statligt ägande i Samsung. (?)

jag kommer hursomhelst köpa Samsung om det så kommer fram att det är aborterade foster som deras mojänger är tillverkade av. Samsung äger.

Hmm att Samsung äger är väl en del av skandalen, de köpte till alldeles för lågt pris

Permalänk
Medlem

vem bryr sig om korruption när dom gör kvalitets produkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det som är så farligt med att en familjemedlem fått köpa börsposter under marknadsvärdet? Han kunde lika gärna fått dom skänkta till sig av sina föräldrar. Lagar bla bla bla, välkommen till verkligheten.

Pengar vs efterfrågan. Fjäskare har alltid funnits.
Muta politiker är visserligen inte bra, men där lägger jag nog hellre större tyngd på dom företroendevalda politikerna.

Vi har ju svenska politiker som går före i bostadsköer mm, skandal bla bla bla. Händer det nått då? Nej. Världen är orättvis och det har den alltid varit.

Det pågår fan fortfarande flertal krig runtom i världen. Är det någon som bryr sig om det då? Att kalla det "skandal", va o ta i.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
Vad är det som är så farligt med att en familjemedlem fått köpa börsposter under marknadsvärdet? Han kunde lika gärna fått dom skänkta till sig av sina föräldrar. Lagar bla bla bla, välkommen till verkligheten.

Pengar vs efterfrågan. Fjäskare har alltid funnits.
Muta politiker är visserligen inte bra, men där lägger jag nog hellre större tyngd på dom företroendevalda politikerna.

Vi har ju svenska politiker som går före i bostadsköer mm, skandal bla bla bla. Händer det nått då? Nej. Världen är orättvis och det har den alltid varit.

Det pågår fan fortfarande flertal krig runtom i världen. Är det någon som bryr sig om det då? Att kalla det "skandal", va o ta i.

om alla tänker så kommer det ju aldrig att stoppas. Att det faktiskt uppmärksammas är väldigt bra, och om många år kanske vi märker av att vi faktiskt alltid uppmärksammar "skandaler" och att det blir tillrättavisat. Finns säkert något exempel på vad jag kan tänkas mena =P Men att inte bry sig, är iaf fel... det måste du väl ändå själv tycka?

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Medlem

Samsung = kvalite

sålänge det stämmer så får de gärna muta in sig i kungahuset. . .

Visa signatur

Här är internet.

Permalänk
Medlem

"Det är Kim Yong Cheol, tidigare ledande adovkat på Samsung som gått ut med uppgifter o...."
Korrektering på Advokat kanske?

För att hålla mig till topic så måste jag väll säga att jag anser att det är moraliskt fel, men samsung har ju ändå varit en stor aktör och alltid i mina ögon stått för kvalitet så jag hyser inget igentligt agg emot dom som företag.
Men som sagt, det är ju fel.

EDIT: Och för att spinna vidare på Airwolfs inlägg så ligger det ju större skitar under tyngre mattor runt om i världen, jag menar, kolla sydkoreas nordliga grannar.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Äh! Det där lämnar jag åt sydkoreas myndigheter och dömande makter. Det är inte samsung som företag som dummat sig, som jag förstått det, utan familjen kung lee (eller vad de nu heter ). Annat är det med t.ex. Sony BMG som vill installera rootkits på alla datorer i världen och sakta men säkert bygga upp ett ondskefullt imperium.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nisse161
Samsung = kvalite

sålänge det stämmer så får de gärna muta in sig i kungahuset. . .

Exakt, håller med till 110%

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nisse161
Samsung = kvalite

Trist nog så är det där inte sant längre. Kolla bara på t.ex. skärmen 226BW som tillverkas med 5 olika paneler under samma namn varav endast en är bra.

Givetvis så har alla testsajter och tidningar fått den versionen som har samsungs egentillverkade panel som är riktigt bra. Butikerna å andra sidan har fått en hel del 226BW med paneler från diverse skittillverkare som inte alls uppnår samma bildkvalité.

Det är som att beställa en ny BMW M6 och få den levererad med en motor från ryska VAZ.

Jag struntar i mutanklagelse o.s.v. det är samma sak oavsett vilken firma du handlar från. Däremot så vill jag vara säker på att jag får den vara jag betalar för och inte en till funktionen dålig kopia i samma förpackning som "originalet".

Permalänk

har aldirg gillat samsung har haft mycket samsung saker genom tiderna skrot allt ihop, nu har man en anlledning till att inte skafa samsung saker

Permalänk

Skulle det vara ovanligt med mutor och korruption? Bryr mig inte, kommer forts. köpa Samsung om jag vill ha det. Kommer även forts. kolla film och lyssna på musik, rösta på politiker och köpa billiga kläder.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt