3,5-tumsdator från Kontron

Permalänk
Melding Plague

3,5-tumsdator från Kontron

Tillverkaren Kontron har nyligen lanserat en intressant datorfamilj som heter Jrexplus. Familjen består av ett par modeller som har formfaktorn gemensamt: 3,5 tum. De bygger på AMD:s Geode-processorer och skulle storleksmässigt passa i en tom 3,5-tumshårddisk.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Saknar PCIe, hade kunnat bli en fin filserver.

Permalänk
Medlem

Me like!
Jag ser det framför mig. En snyggt moddad tft med dator inbyggd i foten... skulle passa riktigt fint hemma hos syrran att surfa på

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

borde finnas en standardiserad docka för såna här i TV-apparater mm. perfekt att bara knöka in ett och en disk för surfburksbruk.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Om jag såg en bärbar dator (något litet med 10" skärm) som använde sig av CS5536, LX800 och hade stöd för 802.11g så hade jag köpt den direkt.

Gärna med stöd för HDMI också, så man lätt kan koppla in den till TVn.

Permalänk
Medlem

Härligt, skulle gärna ha en sådan som filserver eller nåt sånt, problemet då är väl iof att kopplar man in en hd så blir ju hela paketet dubbelt så stort! ;).

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Härligt, skulle gärna ha en sådan som filserver eller nåt sånt, problemet då är väl iof att kopplar man in en hd så blir ju hela paketet dubbelt så stort! ;).

nätverkshårddisk:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Avstängd

Fint Men vad lär detta kosta? Och hur ska man fixa ett chassi till det här ?

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
nätverkshårddisk:)

Humm, kan bli svårt med booten kanske

Visa signatur

Stationär: En svart dator, det står corsair på den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
nätverkshårddisk:)

Då försvinner ju hela idén med att ha den här lilla prylen som filserver (Alltså Nätverkshårddisk i princip)

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aircut64
Fint Men vad lär detta kosta? Och hur ska man fixa ett chassi till det här ?

Man bygger chassit själv såklart.

Permalänk

Luktar crysis!
Dröjer nog inte så länge innan den är ännu mindre och sitter i varje miniräknare och handdator. Perfekt att ha med sig till LAN om man bara spelar mindre krävande spel som tetris multiplayer.
Kan någon länka ett passande nätagg till en sån liten plutt?

Visa signatur

AMD Athlon 64 x2 6400+ Black Edition | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | Inno3d Geforce 8800GT | CORSAIR 2GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME | 1TB HDD | Windows XP Pro sp2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellfish_
Luktar crysis!
Dröjer nog inte så länge innan den är ännu mindre och sitter i varje miniräknare och handdator. Perfekt att ha med sig till LAN om man bara spelar mindre krävande spel som tetris multiplayer.
Kan någon länka ett passande nätagg till en sån liten plutt?

en sådan där molex-kontakt (om det nu är så de heter de man stoppar i IDE-hårddiskar) verkar vara vad som behövs Hittade inget annat som man lämpligen skulle kunna koppla in strömmen i (på bilden) :/

Permalänk
Medlem

Fantastiskt.
En dator behöver inte vara hur stor som helst och dra typ 1000w.
Älskar såna här små prylar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aircut64
Fint Men vad lär detta kosta? Och hur ska man fixa ett chassi till det här ?

Finns ju redan idag 3.5 tums chassin för tex hårddsik. Det ät nog bara att ta ett sådant, och strömmen fixar du säket på samma sätt som till en extern hårddisk. (Det finns alltså inbyggt litet nätagg i dessa chassin)

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Stoppa in den där lilla SSD-disken som var på nyhetssidan igår, så har du en komplett dator:-)

Permalänk
Medlem

1,8tums hd på en sådan..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Saknar PCIe, hade kunnat bli en fin filserver.

Riktiga kontrollerkort använder PCI-X, så det känns som det kvittar. Bara PCIe-kontrollern hade tagit tio gånger mer än Geode CPUn.

Permalänk
Medlem

Bort med COM Poerten och dit med en till nätverksport! = router

Permalänk
Medlem

7W!
snacka om att man kan ha igång denna 24/7 utan dåligt samvete

Permalänk

Detta ska bli robot.

Permalänk

Formatet är inget nytt direkt - inom industrisektorn hittar man ofta moderkort av denna dimension. Ett sådant sitter i detta bygge som gjordes för något år sedan:

http://www.illuwatar.se/project_pages/umachine/umachine.htm

Det som är bra är att nya gränssnitt kommer till denna typ av moderkort, framförallt SATA så man slipper dessa bandkablar till hårddisken. Hur en Geode-processor presterar jämfört med en Via C3 skulle vara intressant att veta...

Visa signatur

Born to mod..
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara lite längre tid

Permalänk
Medlem

Det är nästan skrämmande och kanske lite sexistiskt när jag vill säga att jag
känner mig som en fjortonårig tjej, det ända jag kan tänka är
"Vad gulliga söta saker man kan bygga med den"

Visa signatur

"Svaret på frågan är inte alltid en lösning till problemet"
# A64 3700+ @ 2.8GHz (280*10) # Corsair TwinX 2*1024 2.3.3.6 (187MHz) # PoW Geforce 7800GT @463/1200 # 8050p i 3dmark05

Permalänk
Medlem

Hmm något att montera in i bilen, husvagn eller på motorcykeln för att lagra information eller dylikt eller mätvärden eller surfa, titta på film m.m

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
Bort med COM Poerten och dit med en till nätverksport! = router

Ville också ha två nätverkskort men går ju att fixa med USB också även om det säkert inte är optimalt (för en normal internetuppkoppling kanske det inte gör nåt dock).

Ååååh vilket ha-begär sådana här prylar skapar. Men de brukar kosta mer än jag brukar villja betala :\

Permalänk
Medlem

PCI-E tar över mer och mer från PCI-X när det gäller "proffs" kort. Bussen är såpass mycket snabbare så det är bara en tidsfråga innan PCI-X är död.

Sen går det faktiskt att boota över nät via PXE eller ISCSI. Dock har jag inte sett något bios med ISCSI hba stöd ännu men det finns ju alltid linuxbios

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Riktigt grymt att den bara använder en molex för power. MYCKET bättre lösning än VIAs NanoITX och MicroITX som har en riktigt ATX-kontakt.

Detta minimerar storleken betydelsefullt. Du behöver ett extern nätaggregat som spottar ut en molex. (Vilket nätaggregat som helst för externa hårddiskar exempelvis?). Du behöver alltså inget PicoPSU inklusive nätadapter.

Detta påminner mig om Googles initativ då de sa att ett nätaggregat endast ska mata ut 12V och sen skall det göras om på moderkortet om det behövs andra spänningar.

Det enda jag kan klaga på är att det är AMD (Intel fanboy since birth ) och att priset lär vara skyhögt då de skyltar med "industriell användning".

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
PCI-E tar över mer och mer från PCI-X när det gäller "proffs" kort. Bussen är såpass mycket snabbare så det är bara en tidsfråga innan PCI-X är död.

Sen går det faktiskt att boota över nät via PXE eller ISCSI. Dock har jag inte sett något bios med ISCSI hba stöd ännu men det finns ju alltid linuxbios

Precis, det finns inte många servrar idag med direkt stöd för PCI-X utan brukar krävas riser card eller liknande. Denna dator skulle varit perfekt som tunn klient med Thinstation över PXE boot.

Permalänk
Medlem

Lär ju duga för surfande (kanske inte multitab) och ordbehandling m.m.

Annars om man vill göra balla saker så är det ju helrätt med seriellportar.

varför ska man ha en sån här som NAS? Jag tror ärligt talat det är svårt att bli mindre än en del av dem som finns idag.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

vart köper man en såndan ?

Visa signatur

Intel E4500 2.2GHz @ 2675Mhz | MSI P36 neo | Crucial DDR2 PC5300 2Gig | Ati Radeon HD5670 | Seagate Barracuda 250 Gig + Samsung ?? 1tb

Ja, jag är virrig som fan.