Nationellt prov i matte D, hålla sig pigg?

Permalänk
Medlem

vilken käftsmäll man fick av det provet...det gick inge bra
aja får se hur det går men känns inge vidare...

Permalänk
Medlem

Samma här... samma här. Kändes verkligen som katastrof. *suck*
På uppgift 16 där man skulle bestämma den jävla vinkeln skrev jag INGET på. Den sista, uppgift 17... 2 meningar.

Nä usch... orkar inte ens tänka på det...

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

Vafan, vinkeln var ju skitenkel. Typ 18 sinussatser och en pythagoras sen hade man vinkeln. Nr 17 däremot var en jävla knarkuppgift.

Permalänk
Medlem

Lite sent nu men när jag skriver tenta så brukar jag ha med mig nån macka eller två eftersom jag inte äter frukost hemma, en flaska med vatten, en red bull och lite godis. Det fungerar bra för mig.

Eftersom jag jobbar som tentavakt ser man mycket skoj. Roligast är när folk dukar upp en buffé med saker och sedan inte äter eller dricker nånting på hela tentan, varför liksom?

Eller folk som dukar upp massa saker och går efter 40 minuter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carls
Vafan, vinkeln var ju skitenkel. Typ 18 sinussatser och en pythagoras sen hade man vinkeln. Nr 17 däremot var en jävla knarkuppgift.

Jaa 17 var ju lite skum. Skrev något om att när kordorna ökade så ökade den tangerande linjens lutning. :S Har aldrig fått någon sån där MVG-sol, även om jag löst uppgiften måste man skriva massa extra grejer som man inte tänker på att skriva. >_>

Permalänk
Medlem

Man ska vara noga med att använda ett matematiskt språk, använda alla möjliga metoder och sist men inte minst bevisa det man skriver...allt detta kommer man dock inte ihåg...
Nä matten har stigit mig över huvudet, känns inge kul längre
Jag behöver en nytändning så kanske det känns mer intressant...

Permalänk
Medlem

Jag var en sådan som alltid brukade duka upp till buffe' när det var tenta.
Känns ju alltid bra att tröstäta lite liksom.
Man har ju fått lite kommentarer för det genom åren, tex "Alltså, det här är en tenta, ingen picknick !"

För övrigt rockar matte fett !

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klockan
Jaa 17 var ju lite skum. Skrev något om att när kordorna ökade så ökade den tangerande linjens lutning. :S Har aldrig fått någon sån där MVG-sol, även om jag löst uppgiften måste man skriva massa extra grejer som man inte tänker på att skriva. >_>

Jag skrev helt åthelvete på den.

Skrev att linjen alltid korsade maximipunkten på y = sin x. Men ser nu att den istället tangerade linjen. >_>

Äh, möjligheten till MVG finns. Bommade även till viss del på uppgiften där

f''(x) < 0 för x > 0
f'(3) = -3
Eller vad det var.

Skrev någon mening jag kommer ihåg var åthelvete men resten är jag ganska nöjd med.

Permalänk

Ni verkar ju redan ha genomlidit provet, visst är det härligt ;)? Hade den sketen förra året.

Men ni som säger kaffe/powerking/Cola.. Alla koffein produkter ger en viss uppiggande känsla, problemet är att det även försämrar koncentrationsförmågan om man drar i sig för mycket

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk
Medlem

Uppgift 17 var väl inte så svår. Metoden som beskrevs var ju att om man tar sinus av halva kordans längd så får man lutningen på sinuskurvan i kordans vänstra ände, då 0<x<PI.

Lutningen (derivatan) i punkten (x,sin x) är ju cos x.

Kordans längd kan skrivas som PI-2x.

Lutningen borde således vara sin((PI-2x)/2), som kan visas

sin((PI-2x)/2) = sin(PI/2-x) = sin(PI/2)*cos(x)-cos(PI/2)*sin(x) = cos(x)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av carls
Jag skrev helt åthelvete på den.

Skrev att linjen alltid korsade maximipunkten på y = sin x. Men ser nu att den istället tangerade linjen. >_>

Äh, möjligheten till MVG finns. Bommade även till viss del på uppgiften där

f''(x) < 0 för x > 0
f'(3) = -3
Eller vad det var.

Skrev någon mening jag kommer ihåg var åthelvete men resten är jag ganska nöjd med.

Informationen man fick var väl

f'(0) = 1
f'(3) = -3
f''(x) < 0 för x > 0

Vilket i ord kan utryckas som att när x=0 lutar kurvan uppåt, när x=-3 lutar kurvan nedåt och mellan dessa är kurvan alltid konkav nedåt. Slutsatsen av detta är väl att funktionen f(x) har ett lokalt maximum mellan 0 och 3.

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sun Tzu
Uppgift 17 var väl inte så svår. Metoden som beskrevs var ju att om man tar sinus av halva kordans längd så får man lutningen på sinuskurvan i kordans vänstra ände, då 0<x<PI.

Lutningen (derivatan) i punkten (x,sin x) är ju cos x.

Kordans längd kan skrivas som PI-2x.

Lutningen borde således vara sin((PI-2x)/2), som kan visas

sin((PI-2x)/2) = sin(PI/2-x) = sin(PI/2)*cos(x)-cos(PI/2)*sin(x) = cos(x)

Informationen man fick var väl

f'(0) = 1
f'(3) = -3
f''(x) < 0 för x > 0

Vilket i ord kan utryckas som att när x=0 lutar kurvan uppåt, när x=-3 lutar kurvan nedåt och mellan dessa är kurvan alltid konkav nedåt. Slutsatsen av detta är väl att funktionen f(x) har ett lokalt maximum mellan 0 och 3.

Aja, jag skrev typ något att om lutningen på derivatan alltid är < 0 för x > 0 så borde lokalt maximum ligga i 0+h lim h->0.

Men det är fel.

Permalänk
Medlem

*tittar på uträckningarna och blir rädd*

Jag läster MaC- MaF förra året men detta är ju rena grekiskan :S

/me börjar fundera på om han verkligen kommer klara av civilingenjörsmatten nästa termin :S

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Mitt gamla tentaknep var alltid cola + redbull. I en härlig 50/50 blandning. Den piggade alltid upp mig.

Permalänk
Medlem

Käka ordentligt innan och se till att vara utvilad. Jag brukar mest ha problem med att jag blir för nervös på prov och inte kan hålla mig lugn och stressad, inte trött

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Vad fick ni då? Har ni fått tillbaks proven än? Själv fick jag 19 poäng, alltså G.
Trodde verkligen att jag skulle få IG.

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

Ahh!! Det fattades 1 G-poäng för att jag skulle få VG på provet
Men jag kommer få VG i slutbetyg i alla fall

Permalänk
Medlem

Får förmodligen svagt VG. Får VG i kursen.

Permalänk
Medlem

I militären fick lära oss följande om man kände sig trött i pallet:

*Drick vatten
*Gör armhävningar minst 20stycken
*Byt strumpor.

Den sista kan du dock skippa, har mattetenta imorgon.
Så jag hoppas det går väl annars

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem

Vi fick titta på proven idag och det gick väl ungefär som väntat, alla rätt förutom ett slarvfel som kostade mig ett VG-poäng. Fick dessutom extra beröm av min lärare då jag på en uppgift hade tagit fram andraderivatan för hand i stället för att bara låta räknaren göra jobbet.

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sun Tzu
Vi fick titta på proven idag och det gick väl ungefär som väntat, alla rätt förutom ett slarvfel som kostade mig ett VG-poäng. Fick dessutom extra beröm av min lärare då jag på en uppgift hade tagit fram andraderivatan för hand i stället för att bara låta räknaren göra jobbet.

Menar du uppgiften där man skulle ta reda på lutningen i en punkt och ta reda på var grafen lutade som mest? Var inget svårt med den, var bara massa produkt och kedjeregler ju om man nu skulle löst den för hand...

Permalänk

4 timmar är ingenting.. vänta tills ni börjar på högskolan, då är det minst 4 timmar på nästan alla tentor, 7 är dock det längsta jag suttit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gandalf_^
4 timmar är ingenting.. vänta tills ni börjar på högskolan, då är det minst 4 timmar på nästan alla tentor, 7 är dock det längsta jag suttit.

Standard på Chalmers är 4 timmar så skräm inte upp folk allt för mycket bara för att du har långa tentor.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

5 timmar har det alltid varit som standard vid Stockholms universitet där jag läst iallfall, varken mer eller mindre.
7 timmar har jag aldrig hört om.

Sedan är det ingen som tvingar en att sitta hela tiden. Dock bör man ju om man är seriös utnyttja den tid man är given (Om man nu inte är helt hundra på att man har alla rätt tidigare än så).

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Hedersmedlem

4-5 timmar har vi i Linköping. Bara att se till att göra rätt direkt så blir man oftast klar på under 2 timmar, beroende på tenta såklart.

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Medlem

Vid Lunds tekniska högskola så är 5 timmar standard. Man måste sitta minst EN timme för att inte kunna fuska(det är tillåtet att komma max EN timme för sent till en tenta).

God Jul

Visa signatur

weeeee

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
5 timmar har det alltid varit som standard vid Stockholms universitet där jag läst iallfall, varken mer eller mindre.
7 timmar har jag aldrig hört om.

Sedan är det ingen som tvingar en att sitta hela tiden. Dock bör man ju om man är seriös utnyttja den tid man är given (Om man nu inte är helt hundra på att man har alla rätt tidigare än så).

Vi har ingen "standardtid" här, lärarna sätter sina egna..

Permalänk

köp 4-5 redbull... har du inte råd så köp tiger från lidl, fungerar utmärkt=)

Permalänk
Medlem

det var ett riktigt skitprov dethär, var ju inte ens nära att få godkänt, nästan halva klassen fick ju ig, bara en person som klarade MVG och några få som fick VG.... där sket matte D sig... bättre lycka på matte E, diskret och breddning nu då

Permalänk
Medlem

Sweet. Fick MVG på poängen men inte en enda sol typ.

Permalänk
Medlem

Skölj ner 10 koffeintabletter med en åttadubbel espresso. Sen dricker du redbull och käkar dextrosol kontinuerligt under provets gång.

Iaf jag skulle bli förvånad om du somnade.