Permalänk

Vad är "nullmodem"?

Hmm, i skolan såg jag ett gammalt pro v som låg och skräpade på golvet. Det var om "Lokala nätverk". WOW! tänkte jag, det verkar coolt!!
Jag kollade lite och tillexempel en fråga där dom frågade om vad nullmodem var.
Vad är det för något? Det låter jätte tråkigt. Men vad kan det vara för något egentligen?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Hjälpsam

Det var nog nollmodem dom menade.
http://susning.nu/Nollmodem
Tanken var nog, att om man hade två datorer nära varandra, var det väldigt onödigt, att låta dom prata med varandra, med hjälp av modem.
I stället tog man och gjorde en speciell kabel som fick datorerna att tro att den andra var ett modem, då kunde dom prata direkt med varandra.
Det här var väldigt användbart, när ett nätverkskort kostade massor.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Vad är google? Det låter som nåt man kan använda istället för att göra onödig trådar...

http://en.wikipedia.org/wiki/Null_modem

Heter nollmodemkabel på svenska.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Vad är google? Det låter som nåt man kan använda istället för att göra onödig trådar...

http://en.wikipedia.org/wiki/Null_modem

Heter nollmodemkabel på svenska.

:D:D:D:D:D:D:D:D

Permalänk
Medlem

Det var det man använde när man "LAN:ade" förr i tiden. Själv körde jag och en polare Warcraft 1 över nollmodem ganska ofta. Sen var det någon som fick tag på nätverkskort med coax och då vart det fler som kunde spela = ganska mycket roligare.

Det funkade även för filöverföring, 115200 bps, ruskigt snabbt för att vara den tiden.

Det fanns även parallellkablar för filöverföring, gick i 150kB/s om jag inte missminner mig.

Ni IP-kids är ganska lyckligt lottade. Det var bra mycket bökigare förr när man skulle nätverka med DOS och IPX

Permalänk
Medlem

Själv lödde man ihop egna nollmodem kablar.

2 amigor och Lotus Espirit Challenge och split screen, kunde spela 4 spelare det det va tider.

Visa signatur

Kriff Kriff

Permalänk
Medlem

nullmodem och bnc tiden var grejjer det...
quake över nullmodem
starcraft med 3 pers med nullmodem osv

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Kan ni pinnarna i huvudet fortfarande?

har för mig att det var 2-3 och 7-8

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av basn
nullmodem och bnc tiden var grejjer det...
quake över nullmodem
starcraft med 3 pers med nullmodem osv

BNC hette det ja, vi körde med ISA-kort som man fick bygla IRQ på för hand. Inge plug n play där inte.

Sen var det NE2000-drivare och IPX, tror ingen av oss hade koll på IP eller om det ens fanns implementerat i spelen.

Kommer faktiskt inte ihåg vad vi spelade för något. Doom2 var iaf med bland dem när vi höll igång som mest 1994-95.

I singleplayer var det Dune2, Jazz jackrabbit och settlers 1 och 2 som var hett.

Permalänk
Hedersmedlem

Jo visst höll man på lite med nollmodem (bara lite) i slutet av 90-talet. Fick aldrig filöverföringen i windows att funka men spela gick och som någon skrev så funka väl starcraft så man kunde spela 3 spelare genom att mittendatorn(eller kunde det vara fler än 3?) hade två nollmodemkablar.
Senare blev det ISA nätverkskort med ethernet över 10Base2, det folk ovanför refererar som BNC (vilket var kontakterna).
Jag var med och anordnade lite LAN i skolan på loven (eller rättare sagt jag ordna nästan allt). Ytterliggare lite senare hade vi 10Base-T hubbar (TP kablar alltså), men mellan två matsalar (för alla fick inte plats i en) förbands de med coaxkabel (10Base2). Det minst 100 meter och det glappade, nätverket funkade mellan hubbarna när jag höll ihop ledarna i kabeln till kontakten eller nått sånt. Idag kan man inte direkt manuellt fixa en nätverkskabel (cat6 typ) utan att kontaktera om den

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Jo visst höll man på lite med nollmodem (bara lite) i slutet av 90-talet. Fick aldrig filöverföringen i windows att funka men spela gick och som någon skrev så funka väl starcraft så man kunde spela 3 spelare genom att mittendatorn(eller kunde det vara fler än 3?) hade två nollmodemkablar.
Senare blev det ISA nätverkskort med ethernet över 10Base2, det folk ovanför refererar som BNC (vilket var kontakterna).
Jag var med och anordnade lite LAN i skolan på loven (eller rättare sagt jag ordna nästan allt). Ytterliggare lite senare hade vi 10Base-T hubbar (TP kablar alltså), men mellan två matsalar (för alla fick inte plats i en) förbands de med coaxkabel (10Base2). Det minst 100 meter och det glappade, nätverket funkade mellan hubbarna när jag höll ihop ledarna i kabeln till kontakten eller nått sånt. Idag kan man inte direkt manuellt fixa en nätverkskabel (cat6 typ) utan att kontaktera om den

interlnk och intersrv ffs!

Tyvärr har dessa en förmåga att krånga enormt mycket under windows 9x ifall serverdatorn inte var tillgänglig.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Hjälpsam

Jag lödde ihop en kabel själv i den hade jag bara tre ledare, transmit och recieve (korsade) och återledaren.
Kabeln som var en mikrofonkabel köpt på Claes Ohlson var riktigt bra, 10m, två ledare i mitten och en fet skärm runt om, stryktålig och smidig var den också, den var ju gjord för proffsbruk.
Spelade lite F16 på Atarin med den, sen på PC blev det mycket Diablo 1.
Men det klart att det blev ännu roligare att spela när närverkskorten kom.
Vill minnas att vi hade en speciell bootdisket för filöverföringen, fungerade rätt bra när vi äntligen fått till den.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

oww! så roligt!
Hmm, vi hittade ett par gamla COMportskablar(superlånga) i garaget. Pappa sa att man kan knippsa av ändarna och sätta vanliga RJ-45 kontakter på dem.
Kan det ha varit nullmodemskablar? Det är 8 ledare i den alltså?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Nej, nullmodem kablar går via COM portarna.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -8-DEAMON-8-
oww! så roligt!
Hmm, vi hittade ett par gamla COMportskablar(superlånga) i garaget. Pappa sa att man kan knippsa av ändarna och sätta vanliga RJ-45 kontakter på dem.
Kan det ha varit nullmodemskablar? Det är 8 ledare i den alltså?

Ja det kan ha varit det. Men om ni kontakterar dit RJ-45 lär nog det inte fungera så bra som nätverkskabel.
Om det bara går att skruva upp själva kontakterna på kabeln så kan man göra om en vanlig seriell kabel till nollmodem genom att ändra rätt stift. Eller med adapter ska de väl gå som gör det.

Väldigt lustigt känns det att den "nya" generationen datornördar inte känner till sånt här. Man börjar bli gammal. Ni som körde amiga etc. lär väl ha känt så här ett längre tag.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Ja det kan ha varit Väldigt lustigt känns det att den "nya" generationen datornördar inte känner till sånt här. Man börjar bli gammal. Ni som körde amiga etc. lär väl ha känt så här ett längre tag.

Jo, vi börjar bli för gamla för detta?

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Ja det kan ha varit det. Men om ni kontakterar dit RJ-45 lär nog det inte fungera så bra som nätverkskabel.
Om det bara går att skruva upp själva kontakterna på kabeln så kan man göra om en vanlig seriell kabel till nollmodem genom att ändra rätt stift. Eller med adapter ska de väl gå som gör det.

Väldigt lustigt känns det att den "nya" generationen datornördar inte känner till sånt här. Man börjar bli gammal. Ni som körde amiga etc. lär väl ha känt så här ett längre tag.

Sedan finns det vi som hoppade på mot slutet av 10Base2-eran men som är intresserade av teknik som användes innan dess.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

.. åhh! Minnen! Nu flög jag helt plötsligt tillbaka i tiden då jag och polaren enträget lirade Command and Conquer över nollmodemkabel! Vi vägrade spela något annat!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nollmodem använder jag fortfarande då o då, i samband med att jag flashar ny firmware till min dreambox.

Permalänk

Nollmodem!!!
WOOOOOHOOOOOOOOOO!!!
Har inte haft göra med sådana saker under mina yngre tider (är född 93), men idag har jag...
Det finns en terminal i min Advanced Systems Management Adapter (EISA) som sitter i IBM-Servern...
9600 Baud och ingen Flow Control, precis som en cisco-enhet (har för mig det är det iaf)...
Känns som om man är tillbaka till 90-talet igen när man öppnar HyperTerminal

EDIT:
Precis exakt 38000 trådar i det här forumet i skrivande stund!