Permalänk
Robot

Gundeman

Gundeman är min äldsta dator som inte består av hittegods som är i dagligt bruk. Den är byggd sommaren 2001 gör att den nu har hunnit bli sex år gammal. Numera tjänstgör Gundeman som filserver men en gång i tiden så var den en högst respektabel speldator som var en rätt tuff match för kompisarna när det skulle benchas. På den tiden satt det ett GF4 ti4400 i den, det grafikkort sitter numera i Bartonofix.

CPU: AMD Athlon Thunderbird 1333 MHz
Minne: 768mb PC2100
Moderkort: Epox 8K7A+, AMD 760 + via 686b
Hårddisk: Maxtor 12gb, Maxtor 120gb, 2st WD 200gb, 2st Seagate 250gb
Optisk enhet: LG 52x cd-brännare
Grafikkort: STB Nvidia Riva TNT, 16mb, AGP
Bildskäm: Eizo M1900, 19" tft (1280x1024)
Nätverk: 3com 905c-tx
OS: w2k server sp4
Chassi: Addtronics 7890a
Nätagg: Tagan 2force 530w
Övrigt: Facit-tangentbord, microsoft-mus

Värt att notera om denna dator: Kombinationen ddr-minne och thunderbird är inte överdrivet vanlig. Detta är ett av de första moderkorten/chipseten med stöd för ddr-minne och det har visat sig vara ett riktigt stabilt moderort. Datorn är nu sex år gammal och det fungerar fortfarande felfritt trots daglig användning. Överklockningsmässigt är det ett bra moderkort, kylningen sa stopp vid 1,6ghz för min del men det finns potential för mer. Vcore går att höja 0,5v utan några modifikationer.

Numera agerar denna dator filserver, webserver, ftp-server och databasserver. Planer på en uppgradering/utbyte finns men eftersom datorn nu efter ett nätaggregatsbyte fungerar bra igen så är det inte så bråttom, 1tb diskarna kan få bli lite billigare först

När Gundeman så småningom avlider så kommer den att hamna på nostalgi-hyllan här hemma, detta är nog den dator som jag haft mest nytta av under åren som har fungerat allra bäst.

Besök albumet: Gundeman av OSkar000

Permalänk
Medlem

nice, vad är det för moderkort?

Permalänk
Medlem

den e så jävla HET! 10p

Permalänk

Så fruktasvärt vackert att mina ögon tåras

Visa signatur

(skit grym signatur grej som får alla att gråta av avundsjuka)

Permalänk
Medlem

Underbart skrivet, klockrent helt enkelt! 9p!

Permalänk
Hedersmedlem

10P för T-Birden! UNDERBAR <3

Permalänk
Medlem

Nice, att se lite "gamla" grejor istället för massa overkill datorer !
10 P !!

Permalänk
Medlem

Tack, ännu mera bilder till min lilla fotosamling av tuffa Addtronics burkar. Nörd? Javisst!

Permalänk
Medlem

Epox moderkort Saknar faktiskt dom som tillverkare nu mera. Det enda och sista jag hade var ett till 754 med nforce 3 det va ett redigt moderkort det.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Min lilla sötnos. (The big one)

Några bra ideer om vad jag kan göra med den?

Permalänk
Medlem

Jag satt länge på en AMD Athlon XP 2200+ så jag vet vad du pratar om.

Permalänk
Medlem

Gundeman har mer erfarnhet än min server Kurt.

Permalänk
Medlem

10p för att du värderar hårdvara lågt och fattar att det inte behövs nya led-fläktar för att det ska fungera

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rolfen
Tack, ännu mera bilder till min lilla fotosamling av tuffa Addtronics burkar. Nörd? Javisst!

Finns det något alternativ till Addtronics? Skulle gärna utöka samlingen med ett par till.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Forss
http://pici.se/thumbs/t_QdwUlFswp.gif

Min lilla sötnos. (The big one)

Några bra ideer om vad jag kan göra med den?

Aopen HX08 är nog ett av tidernas mest moddade chassin. Standardvarianten brukade vara att såga upp ett eller två 120mm hål i fronten och ett stort fönster i sidan.

Det finns antagligen hur mycket bilder och byggloggar som helst om HX08 så sök runt lite på nätet så hittar du nog en hel del inspiration. Mitt förslag är att du gör en klassisk HX08-modd, funktion före form och en jäkla massa fläktar

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Gundeman var ju den gulligaste jag har sett av alla fulltowers här på SweC !!!

Permalänk
Medlem

Vad fint
<3