Permalänk
Medlem

Router som klarar hög trafik

Jag behöver en ny router som ska klara av hög trafik utan att låsa sej.
Det ska vara minst 4-portar (eftersom jag idag har 4 datorer/servrar kopplade i nätverket) men gärna flera...

Den behöver inte vara trådlös eftersom jag inte har trådlösa nätverkskort.
Priset ska väll vara som högst 2500:-.

Några förslag?

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk

Du behöver inte lägga ut så mycket. 1500-2000 räcker gott och väl. Det är i den prisklassen de riktigt bra routrarna ligger. Jag har en WRVS4400N som finns att köpa för ca 1700 och jag tycker den fungerar bra. Jag har BBB 100/10 fiber och kommer upp i ca 10MB/s neråt totalt under torrent trafik. Uppåt ligger jag väl på ca 1,4MB/s. Gränssnittet är väldigt trevligt, det bästa jag använt på en liten hemma/företags-router. Ja du, min har inte låst sig en enda gång faktiskt och en av mina datorer som har enda syftet att leecha och seeda torrents och routern har varit på sen i Juni.

Nackdelen är att den tjuter men borde inte vara något problem om man har den i ett annat rum. Sen gillar den inte Vista på några villkor.

Här är specifikationerna:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=112170

edit:

Har du BBB fiber kanske en switch kan vara något att ha? Du kommer mycket billigare undan och du har tillgång till 5 ip adresser. Nackdelen är att du troligtvis får ställa in ip och hostname manuellt på alla maskiner.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

Jobbigt att den tjuter eftersom jag blir tvungen att ha den i sovrummet...
Sen så kommer jag så småningom gå över till Vista också...

Några andra förslag?

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Linksys RV042 kan du kolla in.
Har den dock ej själv men funderar på att köpa den.

Review:http://www.smallnetbuilder.com/content/view/30186/51/1/4/

Har f.n en linksys BEFSX41 och är nöjd, men tänker uppgradera.

Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |

Permalänk
Medlem

D-Link DIR-635
Kostar idag 639:- på datorbutiken.com enligt prisjakt: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=103399

Den klarar "bara" 100Mbit, vill du ha högre får du gå på DIR-655 (också från D-Link).

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite, hoppas att det är okej.

Om man vill ha en router som klarar ovanstående kriterier, men inte behöver vara trådlös, vad ska man välja då?

Finns det billigare alternativ, alternativ kan man få mer för pengarna? Eller är det lika bra att välja någon av de som finns i tråden?

Permalänk
Medlem

Tjacka en D-Link DIR-635 också,

Den orkar pumpa ut typ 80mbit för min del.

Kostade typ 500:- på pccity när de hade erbjudande, limited edition red.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RBX375
Lånar tråden lite, hoppas att det är okej.

Om man vill ha en router som klarar ovanstående kriterier, men inte behöver vara trådlös, vad ska man välja då?

Finns det billigare alternativ, alternativ kan man få mer för pengarna? Eller är det lika bra att välja någon av de som finns i tråden?

Det står ju i trådskaparens kriterier att routern inte behöver vara trådlör också. Fast alla bra hemmaroutrar är trådlösa :). Går ju stänga av det om man inte vill ha folk som lånar ens trådlösa nät antar jag.

Permalänk
Medlem

Byggde en egen router med ett Intel D201GLY2, 1gb ram, 4 gb compact flash kort och ett gbit nic. Kostade under 1000:- och klarar 100 - 100 (wan - lan) utan problem.

Visa signatur

Bla bla bla

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elche
Byggde en egen router med ett Intel D201GLY2, 1gb ram, 4 gb compact flash kort och ett gbit nic. Kostade under 1000:- och klarar 100 - 100 (wan - lan) utan problem.

Vad använder du för programvara?
Blir troligen ett eget bygge för mig med.

Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |

Permalänk
Medlem

Jag kör clark connect, mest för att jag vill ha samba, och printserver, men m0n0wall, pfsense etc lär också funka lysande.
Blev ett jättelyft för min del, gick från 25mbit enl TPTEST med halvsunkig netgear router, till 92 mbit enl TPTEST med detta bygge.

Visa signatur

Bla bla bla

Permalänk

Får man låna den här tråden?

Jag letar efter en router som är så stabil som möjligt, jag behöver så mycket UP-TIME som det bara går. Ska ha en router (helst trådlös) på företaget för bl.a. webbserver m.m.

Någon som har några tips? Priset kan vara inom trådskaparens nivåer: under 3000 kr.