Permalänk
Medlem

SATA vs SATA II

Jag har tittat runt halva dagen utan att hitta något riktigt vettigt om vad som är bättre.
Rätta mej om jag har fel men finns det idag något som gör att SATA och SATA II skilljer sej från varandra så markant att det inte finns någon anledning att tänka att SATA är bättre?

Permalänk
Medlem

SataI - max 1.5Gb/s
SataII - max 3 Gb/s

I övrigt ingen skillnad.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Men kan man få ut den sortens skillnad i dagsläget? eller är det bara teori fortfarande?

De tester som jag hittat är från tidigt -06 och där fastslår dom att man inte får ut den hastigheten.

Blir bara mer och mer konfunderad.... =/

Permalänk
Medlem

Disken i sig klarar en bra bit under sata1...så det ger ingen reell skillnad.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

sweet, det var det jag ville veta. Hittade ett PCI sata kort med 4+2 anslutningar i min lokala dator butik för ett riktigt förmånligt pris :D, och eftersom man varit i NAS tankar sedan i våras känndes det som positivt. Ungefär som ett "sign from god" att jag ska bygga en server. Har som alla anständiga datorfolk lite prylar som bara ligger.

Dock är det sil 3114 detta verkar vara ett lite känsligt ämne... eftersom 3112 inte stöds i freenas... men men det är ett senare problem.

Tack för dina svar.

Permalänk

Om du vill ha en liten utmaning kan du ju installera Linux på servern - då får du definitivt stöd för sil 3114, plus att du kan göra så mycket mer med servern. Nackdelen är ju att det är mer att lära sig. Jag kör Ubuntu på mina filservers och i en av dem sitter det två Sil 3114-kort som fungerar utmärkt.

Permalänk
Medlem

jaghar 7st sil3114 kort i 2 linux servrar. Kan dock säga att du troligen bara kan köra 4 av dom 6 portarna på samma gång så. brukar vara så.

Permalänk
Medlem

Jo det har jag också kommit framtill efter att tittat i manualen... men 4 sata är mer än inga