Permalänk
Medlem

Dator till TV med HDMI

Tjenare

Ska precis köpa en ny tv, en Samsung 40" LCD.

Då tänkte jag att det kan vara dags att dra ur den gammla s-video kabeln som går från datorn nu och ersätta den med en DVI-HDMI kabel.

Vad ska man välja för kabel? Spelar pris någon roll för en vanlig dödlig?

Det är i runda svängar 10m kabel som kommer att gå åt.

Sen en fundering till. Ljudet?
i en DVI-HDMI kabel så tappar jag ju ljudet och måste dra en separat kabel just för det. Right?
Hur gör jag då så att jag (ex.)får kanalen "HDMI1" på tvn ihop med ljudet från datorn? (som kommer från 2 RCA kablar).
För just den "kanalen" har ju ingen annan ljudingång?

im confused

Permalänk
Inaktiv

Kommer ljudet från datorn från 2 rca kablar? Det är inte högtalarna du snackar om nu? Annars är det bara att dra e vanlig 3.5mm sladd från datorn till tv:en eller vad du nu ska använda som ljudkälla.

Permalänk
Medlem

Nu kanske jag inte va helt klar med vad jag menade.

Men ljudet från datorn, till tvn går ju från en vanlig 3.5mm sladd, som delar sig i två rca kablar (L+R) och sen in i tvn.

Dom måste ju kopplas på en annan "kanal" än vad HDMI ingången ligger på. Då enda sättet att få ljud på just den kanalen är via själva HDMI ingången? (Eller?)

Permalänk
Inaktiv

Borde det inte funka att dra en 3.5mm kabel från datorn direkt in i tven? Det gjorde jag iaf när jag körde bilden via vga kabel.

Permalänk
Medlem

På min tv kan jag välja vart jag vill ta in ljud ifrån på hdmi1 tex, kolla om du hittar nå liknande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tlx06
Borde det inte funka att dra en 3.5mm kabel från datorn direkt in i tven? Det gjorde jag iaf när jag körde bilden via vga kabel.

Finns inte 3.5mm ingång på alla tv apparater.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
På min tv kan jag välja vart jag vill ta in ljud ifrån på hdmi1 tex, kolla om du hittar nå liknande.

Precis brukar allt som oftast finnas en "vanlig" ljudingång med rca pluggar till varje HDMI just för att det inte alltid skickas med ljud i den.

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk
Medlem

Precis.

Till min tv jag har beställt så finns 2 rca ingångar vid hdmi ingången. utifall hdmi kabeln inte skulle bära något ljud

(gick till en butik, vände på skiten och tittade ^^)

Problem solved

Permalänk
Medlem

Du kan ju aldrig dra ljud ut från datorn med en dvi-kabel, även om det är hdmi i andra änden. Så dra en vanlig ljudkabel mellan datorn och tvn. Altenativt digital optisk om det går... Eller från datorn till receivern om du har en.

Visa signatur

abob

Permalänk
Medlem

Nja, beroende på grafikkort så kan man få ljud ut genom dvi utgången, har själv ett snorbilligt ATI HD2400pro som man utan problem kan ta ut ljud via dvi kabeln. Detta kräver dock en dvi-hdmi adapter från ati då det är lite av en speciallösning från deras sida. Men vad jag vet så skall alla ati kort i HD serien stödja ljud ut via dvi (med adapter).

Visa signatur

Bla bla bla