Permalänk

Så har man fått sitt paket innehållande ett aquagraFX 8800 GT Plexiglas, har dock några frågor:

1. Ska man använda kylpasta på något mer än GPUn eftersom blocket täcker även andra komponenter på grafikkortet?

2. Funderar på hur man lättast tömmer sitt vattenkylnings-system för att kunna länka in även grafikkortet i vattenkylningen, kyler idag CPU och nordbrygga eller finns det kanske något annat smart sätt utan att behöva tömma hela systemet? Har ett Corsair Nautilus 500..

Permalänk
Medlem

Hejsan. Får hem mitt 8800 gt nu på måndag troligen.

Och jag sitter med vattenkylning i burken. Någon som vet om det fungera att kyla kortet med ett ZM-GWB2 block?

Sen att endast zalmans små minnesflänsar räcker för kyla minnerna ? Och det fungerar?

Permalänk

Tror inte det är några problem, har själv kört med en ZEROtherm GX815 som bara kyler GPUn och sen vanliga små minnesflänsar för minnet och har fungerat klockrent och tempen på GPUn gick ner typ 30 grader jämfört med orginalkylning.

Sen är det väl självklart ingen nackdel att ge bra kylning åt alla komponenter på kortet ifall du ändå kör med vattenkylning. Kollar på högre upp i den här tråden hittar du länken till ett vattenblock som passar 8800 GT som kyler både GPU, minne och voltregulatorer - var en här i tråden som tipsade om det och har nu köpt ett själv jag tänkte försöka installera nu i helgen - kör hittills med vattenblock för CPU och nordbrygga.

Hittar du inte länken här kan du gå in på http://www.vcore.dk och där söka på 8800 så kommer du hitta de block som funkar för GT-kort, kostar ett par hundralappar mer än Zalman's block men det kanske det är värt...?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WebMaximus
Tror inte det är några problem, har själv kört med en ZEROtherm GX815 som bara kyler GPUn och sen vanliga små minnesflänsar för minnet och har fungerat klockrent och tempen på GPUn gick ner typ 30 grader jämfört med orginalkylning.

Sen är det väl självklart ingen nackdel att ge bra kylning åt alla komponenter på kortet ifall du ändå kör med vattenkylning. Kollar på högre upp i den här tråden hittar du länken till ett vattenblock som passar 8800 GT som kyler både GPU, minne och voltregulatorer - var en här i tråden som tipsade om det och har nu köpt ett själv jag tänkte försöka installera nu i helgen - kör hittills med vattenblock för CPU och nordbrygga.

Hittar du inte länken här kan du gå in på http://www.vcore.dk och där söka på 8800 så kommer du hitta de block som funkar för GT-kort, kostar ett par hundralappar mer än Zalman's block men det kanske det är värt...?

Tack för ett långt och fint svar..
Dock så är pengarna slut för kunna köpa nytt block.. Lite fattig efter precis nytt datorköp

Men då blir det som du säger. Får köra det blocket på GPUn sen köra Zalmans minnesflänsar på alla minnen.. Men hur är orginalkylningen på 8800 GT ? Mitt vattensystem är nämligen passivt, och frågan är om man kan lita på det? Tänkte kyla en E6750 och samt 8800 gt kortet då..

Har tidigare kylt en amd 3500 med vcore på 1.55 / 9800pro@ xt kort.. Vilket lär bli varmare än dagens komponenter?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whin3
Dock så är pengarna slut för kunna köpa nytt block.. Lite fattig efter precis nytt datorköp

Men då blir det som du säger. Får köra det blocket på GPUn sen köra Zalmans minnesflänsar på alla minnen.. Men hur är orginalkylningen på 8800 GT ? Mitt vattensystem är nämligen passivt, och frågan är om man kan lita på det? Tänkte kyla en E6750 och samt 8800 gt kortet då..

Har tidigare kylt en amd 3500 med vcore på 1.55 / 9800pro@ xt kort.. Vilket lär bli varmare än dagens komponenter?

Vissa av voltregulatorerna blir väldigt varma, så någon typ av aktiv luftkylning är nog att rekommendera om du vill överklocka. Men jag tror absolut inte att det blir sämre än med orginalkylaren å andra sidan.
Den där j***a tejpen som håller fast orginalkylaren litar jag inte för 5 öre på att den har någon vidare värmeledningsförmåga. Dessutom märkte jag att orginalkylaren hade lite dålig kontakt med voltregulatorerna jämfört med minnena, så jag har svårt att tänka mig att något ingrepp man gör som innefattar metall och kylpasta kan förvärra situationen.

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS4 | Intel Core2Duo E4400 2.0Ghz@2.9Ghz (8*370) | 3GB Corsair XMS2-6400 | Geforce 8800GT@ 771/1890/1080 (max)| 3dMark06 score: 11 990p

Permalänk

Är det någon som provat Arctic Coolings "Turbo Module" med två ramlösa 80mm-fläktar som är avpassade för att kyla S1:an? Har inte sett dem till salu i Sverige, men funderar om det är värt att beställa från utriket.

Garantifrågan som var uppe på förra sidan intresserar mig också så den som vet får gärna skjuta in ett svar om hur det ligger till. Jag menar, om man ändå skall plocka bort kylaren på sitt 88GT så spelar det ju inte så stor roll vilket man väljer förutom om några tillverkare är generösare med garantierna....

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Så har man fått sitt paket innehållande ett aquagraFX 8800 GT Plexiglas, har dock några frågor:

1. Ska man använda kylpasta på något mer än GPUn eftersom blocket täcker även andra komponenter på grafikkortet?

2. Funderar på hur man lättast tömmer sitt vattenkylnings-system för att kunna länka in även grafikkortet i vattenkylningen, kyler idag CPU och nordbrygga eller finns det kanske något annat smart sätt utan att behöva tömma hela systemet? Har ett Corsair Nautilus 500..

Nu finns det en test av kortet här : http://www.hardwarextreme.de/joomla/index.php?option=com_cont...
Som du ser sätter man ny kylpasta även på minnena men behåller de pads som sitter på spänningsregulatorerna. Gamla fästskruvarna används också för att montera aquagraFX. Superba siffror på temperaturerna!

Jag antar att alternativet att montera loss alla block inte lockar... Så då är det väl bäst att tömma innan man kapar slangar och leker rörmokare?

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem

Ser så bra ut, vart kan ja köpa denna kylare?

Visa signatur

i7 930 @ 4.3][Corsair Dominator 5x2GB][Asus P6X58D-E][Nvidia GTX780 Ti][Corsair AX1200][Intel X25-M G2 80gb - Seagate 2x1tb][Mozart TX][Kylning: Ek supreme HF - 3x 120x3 Rad - Mch655 pump

Permalänk

Nu är allt på plats och funkar klockrent, tog det säkra före det osäkra och tömde hela systemet innan jag började leka rörmokare Sänkte idle-temp med ca 10 C och mest imponerande är att kortet under full load inte går upp mer än 5-10 C!

Ifall det är aquagraFX-blocket du undrar över beställde jag det från http://www.vcore.dk, trevlig service med snabbt svar på en del frågor jag hade och även snabb leverans så kan varmt rekommendera den nätbutiken!

Permalänk
Medlem

Ja det ser ju ruggigt fint ut det där vattenblocket. Vad hamnade MaxLoad på?

IRT Kjell Brel
Jag tror inte att två 80mm fläktar spöar en 120 i ljud/prestanda, så det är nog helt bortkastade pengar.

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS4 | Intel Core2Duo E4400 2.0Ghz@2.9Ghz (8*370) | 3GB Corsair XMS2-6400 | Geforce 8800GT@ 771/1890/1080 (max)| 3dMark06 score: 11 990p

Permalänk
Avstängd

Ni som har lådor i BTX stil, alltså lådor man monterar moderkort och sådant upp och ner i. Jag skulle vilja veta vilka temps ni får med Zalman VF900-Cu kylaren. Helst i original frekvenser och om ni kör fläkten på Low (5v( eller High 12v. Sedan hur luftflödet i övrigt är i era system.
Jag har nämligen lite värmeproblem och vill jämföra lite!

Idle: 50 grader.
Load 87 grader.

Om ni vill veta mera hur kylningen ser ut så titta i mitt galleri så kanske ni förstår mig bättre.
http://sweclockers.com/album/?id=1877

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klab0
Ja det ser ju ruggigt fint ut det där vattenblocket. Vad hamnade MaxLoad på?

Den högsta temp på coren jag sett hittills efter att ha kört 3DMark är 53 C och med tanke på att den med originalkylaren brukade ligga över 90 C får man ju säga att det är en viss skillnad...

Permalänk
Medlem

IRT Raghor
Jag skulle tippa på att du har en ficka med varmluft som cirkulerar där uppe vid grafikkortet. Lite knivig situation för att komma åt det på något sätt dock. Du skulle ju kunna testa att plocka bort de två täckplåtarna för PCI-platserna mellan grafikkortet och ljudkortet så kanske GPU-kylaren flåsar ut lite varmluft där..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bara för det kan jag säga att han satte dit en plåt med hål i och det sänkte tempen sen skulle han se om han kunde hitta flera Det sänkte iaf tempen med 4c.

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whin3

Ingen orsak!

Orginalkylningen på 8800 GT är ingen höjdare...åtminstone var den det inte på mitt eVGA SSC-kort - full load drygt 90 C...

Så att skaffa bättre kylning är nog en god investering, är ju inte bara tempen på grafikkortet som blir hög utan även den generella tempen i hela din låda när du har ett kort där som närmar sig kokpunkten under full load...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klab0
IRT Raghor
Jag skulle tippa på att du har en ficka med varmluft som cirkulerar där uppe vid grafikkortet. Lite knivig situation för att komma åt det på något sätt dock. Du skulle ju kunna testa att plocka bort de två täckplåtarna för PCI-platserna mellan grafikkortet och ljudkortet så kanske GPU-kylaren flåsar ut lite varmluft där..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hugo hagman
Bara för det kan jag säga att han satte dit en plåt med hål i och det sänkte tempen sen skulle han se om han kunde hitta flera Det sänkte iaf tempen med 4c.

Japps, hittade ett galler från en gammal NVSilencer kylare. Den sänkte iaf load tempen med 4 grader som Hugo skrev.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk

Själv har jag inte riktigt vågat byta än då jag vill först veta att man inte häver garantin, alternativt att man kan byta tillbaka kylningen utan att det syns. Vilket jag inte hunnit sätta mig riktigt in i än. Behövde faktiskt använda mig av garantin på kortet jag hade före 8800gt, så vet att den kan vara ganska viktig Men är dock jävligt sugen...

Citat:

Så att skaffa bättre kylning är nog en god investering, är ju inte bara tempen på grafikkortet som blir hög utan även den generella tempen i hela din låda när du har ett kort där som närmar sig kokpunkten under full load...

Hmm, hur går det till ? Blir väl ändå lika mycket värme allt som allt vilken kylning man än tar (förutom en dualslot som blåser ut från burken). Om det blir skillnad för resten av datorn så är det isf att det blir varmare, i.o.m. att värmet sprids ut mer i chassit istället för att vara koncentrerad till grafikkortet, eller hur ?

Tycker dock det är en vädligt bra idé att byta kylning, menar bara att man inte ska göra det för att man tror att det blir kallare runt om kring.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Själv har jag inte riktigt vågat byta än då jag vill först veta att man inte häver garantin, alternativt att man kan byta tillbaka kylningen utan att det syns. Vilket jag inte hunnit sätta mig riktigt in i än. Behövde faktiskt använda mig av garantin på kortet jag hade före 8800gt, så vet att den kan vara ganska viktig Men är dock jävligt sugen...

Hmm, hur går det till ? Blir väl ändå lika mycket värme allt som allt vilken kylning man än tar (förutom en dualslot som blåser ut från burken). Om det blir skillnad för resten av datorn så är det isf att det blir varmare, i.o.m. att värmet sprids ut mer i chassit istället för att vara koncentrerad till grafikkortet, eller hur ?

Tycker dock det är en vädligt bra idé att byta kylning, menar bara att man inte ska göra det för att man tror att det blir kallare runt om kring.

Det blir ju kallare överlag i lådan, vattnet tar upp värmen och skickar sedan ut det genom radiatorn.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steffe
Det blir ju kallare överlag i lådan, vattnet tar upp värmen och skickar sedan ut det genom radiatorn.

Jo, pratar vi vattenkylning så blir det Sorry, trodde du menade s1:an eller vf900, tyckte som att det lät lite konstigt

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk

Var jag som skrev att tempen i lådan minskar men helt riktigt gäller det ju vattenkylning och inte luft, hade väl mest mitt egna nya vattenkylnings-system i tankarna när jag skrev inlägget men blev lite oklart kanske

Har tidigare varit lite skeptisk till det där med vattenkylning, inte att det inte skulle vara bra utan mer att jag tycker det känts lite ruggigt att börja leda in vatten i sin burk men såhär i efterhand är jag väldigt glad att jag tog mod till mig och hoppade på det tåget för vilken skillnad det blir både på de kompnenter du kyler men även i lådan generellt! Tidigare kunde jag nog nästan kokat ägg på överdelen av min aluminium-låda och nu håller den normal rumstemp

Permalänk

Någon som förstår Thermalright otroligt konstiga förklaring av kompabilitet för HR03 GT med 8800GT..
http://www.thermalright.com/new_a_page/product_page/vga/vga_p...

Först så finns ju 8800GT, 8800GT (G92) och 8800GTS. Vad jag förstått innan är väl 8800GT alltid G92 processorn?! och det är väl 8800GTS som finns i både G92 och G80(?). Sen är ju extra-instruktionen för 8800GT jättkeonstigt skriven =P... det måste väl vara 8800GTS (G92) som man måste komplettera kylningen på extra ICS'er?!

Permalänk
Medlem

WebMaximus

Va du tvungen o köpa nå kopplingar till de eller sitter de slanganslutningar på kylaren vid leverans? Tänkte beställa en sån inom kort.

Visa signatur

i7 930 @ 4.3][Corsair Dominator 5x2GB][Asus P6X58D-E][Nvidia GTX780 Ti][Corsair AX1200][Intel X25-M G2 80gb - Seagate 2x1tb][Mozart TX][Kylning: Ek supreme HF - 3x 120x3 Rad - Mch655 pump

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mobne
WebMaximus

Va du tvungen o köpa nå kopplingar till de eller sitter de slanganslutningar på kylaren vid leverans? Tänkte beställa en sån inom kort.

Man köper de separat, antar att det är för att man ska kunna välja just de kopplingar som passar ens egna slangar/system. När jag beställde frågade jag via mail vilka kopplingar som skulle passa i mitt fall och efter att ha talat om vilken diameter jag hade på mina slangar och även skickat över en bild över hur min låda ser ut fick jag hjälp av dem att välja rätt kopplingar - väldigt trevliga att ha att göra med!

Sen en annan grej som var bra och som jag inte såg innan jag hade kortet framför mig var att man kan välja ifall man vill ansluta kopplingarna på bak- eller framsidan av blocket beroende på vad som passar bäst beroende på hur slangarna i din låda går - väldigt smidigt! Eller som i mitt fall valde jag att låta slangen med vatten in gå in på blockets baksida medan vatten ut är ansluten på framsidan. Hänger sen även med 2 st "pluggar" för de anslutningar på blocket du inte använder.

I det stora...100% nöjd med blocket!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel

Garantifrågan som var uppe på förra sidan intresserar mig också så den som vet får gärna skjuta in ett svar om hur det ligger till. Jag menar, om man ändå skall plocka bort kylaren på sitt 88GT så spelar det ju inte så stor roll vilket man väljer förutom om några tillverkare är generösare med garantierna....

ja nu är det ju försent att bry sej om det egentlige(köpt är köpt;) ) men tänk om det fanns vissa märken som hade denna garantin som tillät dej att byta kylare sedan lämna in det om det gick sönder(av andra fel så klart inte vid montering av kylare). jag mejlade xfx men dom har inte svarat Men jag byter iaf det är ju värt det om vi säger så:) men det skulle vara skönt att veta om kortet senare gick sönder så skulle det inte vara ngra problem alls.

Visa signatur

[Asus p5q-e][ intel e8500@4,2ghz][Kingston hyper-x 2 Gb ram][[XFX 8800gt][Corsair hx520][580 Gb]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Användarnamnqwer
Någon som förstår Thermalright otroligt konstiga förklaring av kompabilitet för HR03 GT med 8800GT..
http://www.thermalright.com/new_a_page/product_page/vga/vga_p...

Först så finns ju 8800GT, 8800GT (G92) och 8800GTS. Vad jag förstått innan är väl 8800GT alltid G92 processorn?! och det är väl 8800GTS som finns i både G92 och G80(?). Sen är ju extra-instruktionen för 8800GT jättkeonstigt skriven =P... det måste väl vara 8800GTS (G92) som man måste komplettera kylningen på extra ICS'er?!

Det ser ut att vara GTS på bilden, men jag har svårt att tänka mig att de gjort en annan lösning för GT än att man behöver använda RAMsinks också. Men vilka störtlöjliga RAMsinks de skickade med!
Det var ju praktiskt taget bara en två-tre millimeter tjock Aluminiumplatta utan flänsar eller någonting.. Köp Zalman eller motsvarande och tryck dit istället är mitt tips.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mätte litet igår, Leadtek8800GT Stock med Maze4 vattenblock.
GPU max 48C Load (Rainbow six Vegas 1h), 39C Idle.

(Måste bara gratulera er med S1:or!!!)

Voltregflänsarna jag limmat dit blev inte jättevarma, däremot skulle
jag inte rekommendera att köra utan flänsar på minnen, som någon varit inne
på tidigare. De blev litet obekvämt varma att ta på...

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem

Fick hem mitt nya Gainward 8800gt kort idag. Sitter en rejäl kylare på de till skillnad från mitt gamla leadtech 8800gt extreme.

i 700-1750-2100mhz ligger de på 42c idle och 58c fulload i 3dmark 06.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Råkade beställa en Thermalright HR-03 Plus Heatsink nVidia 8800 utan att kolla noggrant och ser i denna tråd att den inte stödjer 8800gt :/
Är det bara att avbeställa eller kan man pressa på kylarn endå på nåt sätt?

Visa signatur

• Corsair Obsidian 800D • i7 920 @ 4.0GHz • Radeon 5870 • Asus P6TD DELUXE • Corsair 6GB 1600MHz PC3-12800 • Intel X25-m 80gig • Dell U3011 •

Permalänk
Medlem

Lär väll va lämpligast o avbeställa nått som inte passar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mmm. Det är nog säkrast att avbeställa. Förutom att bottenplattan kommer vara för stor för GPU:n (vilket iofs inte är skandal) kommer passningen på hålen inte passa.
Men det beror ju självklart på hur händig man är det där. Har du möjlighet att borra och gänga nya hål så kanske det går

Visa signatur