Permalänk
Medlem

Från vatten till luft.

Har precis bytt ut vattenkylningen mot luft och vill bara dubbelkolla mina temps så man slipper oroa sig.

CPU: Idle - 27°C, Load - 40°C. (Diffar ca 2-3 grader mellan kärnorna. Någonting är snett såg jag när jag plockade bort vattenkylningen men det är inte kylaren så antagligen CPU:n.)

GPU: Idle: 53°C, Load - 61°C.

Detta är visserligen med öppna sidor men jag har 3 inblås och 3 utblås så borde inte skilja mycket.

Normalt?

Permalänk
Medlem

Normalt.

Att cpu'n är konvex är inget ovanligt heller!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Ja, det är helt normala temps med din rigg.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Hmm, GPU: Idle - 59°C, Load - 70°C och CPU: Idle 36°C, Load - 50°C.

Tycker det verkar rätt högt? Jaja, man har ju iallafall en i stort sett knäpptyst dator nu istället.

Permalänk
Hedersmedlem

en fråga bara.. varför byta från vatten till luft ?

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

en fråga till - var den inte "knäpptystare" med vattenkylningen?
Jag har i alla fall nyss gått från luft till vatten och upplever det som en revolution i tysthet och överklockningsvänlighet (q6600 @ 3,9 GHz).

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem

Du har ruskigt bra temps.

Permalänk
Medlem

CrAcKman: Flera anledningar. Pumpen lät för högt, till och från bubblade det till vilket fick mig att rycka till varenda gång. Sen kändes det lite osäkert, risken att det ska hända nått är väll rätt liten men mindre kul om det skulle.

Carl_XII: Pumpen väsnades på tok för mycket. Man kunde iof bytt ut den. Men nu med bara nexusfläktar hör jag knappt datorn över bakgrundsljudet i rummet.

Kom på varför tempen låg så högt. Fick på något sätt totalt hjärnsläpp när jag monterade de bakre fläktarna och vände dom fel. Med andra ord hade jag 6 chassifläktar och alla satt som inblås. Alla temperaturer sjönk med runt 5-10°C nu.

Permalänk

2takt då. Risken är minimal så länge man gjort rätt och säkrat allting. Men men ditt val, du gör som du känner.

Vilken pump använde du? DDC, DangerdDen, Eheim, Hydor är tysta så man undrar ju varför din pump skramla till.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Pumpen som följde med Kandalf LCS. Skulle tro att mycket var vibrationer som spred sig i chassit.
Dessutom är jag grymt lat, kan sträcka mig till att blåsa rent systemet med tryckluft en gång om året men byta vatten och hålla på.... och Mozart TX är ju så grymt snyggt.

Nya tempsen med fläktarna riktade rätt:
CPU: 37/45°C
GPU: 56/62°C
Plus att moderkortstempen säkert sjönk med över 20°C, kunde känna hur sjukt varmt chassit blev på grund av att all varm luft blev kvar i den.

Så +10°C fick jag ungefär när jag bytte från vatten till luft. Tycker det är värt dom graderna med tanke på skillnaden i ljudnivå och det inre lugnt.

Permalänk
Hedersmedlem

min vattenkylning var enbart tänkt att göra datorn tyst. Men det var ju bara målet... att jag inte riktigt nådde dit är tack vare att jag har så sjukt ineffektivt hemmagjort vattenblock på grafikkortet och den värmen sprids inne i lådan som får allt att bli varmt. om jag bara skulle ta mig tid att fräsa ett nytt block så kan jag riva ut alla fläktar ur chassit.
Har iof bara 4fläktar i datorn.. varav 2 sitter i nätagget.

Allmän funderare.. vattenkyla HDD:s ?? och på så vis ljuddämpa diskarna extreemt. (rulla in hdd:s och vattenblocken i något bra dämpmaterial så bara sladdarna och slangarna sticker ut) ..vad tycker ni?

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace