Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Lacka Chassit

Tjena,

jag är helt grön inom lackning osv men tänkte jag skulle lacka om mitt chassi.

Ska man slippa ner färgen bara och spruta på sån här billacksfärg från biltema eller vad är det man ska göra?

tack på förhand^^

Permalänk
Inaktiv

Slipa ner färgen du har för tillfället så att det blir en helt slät yta, sedan tar du så kallade "klibbtrasor" (som du köper på en lackeringsfirma rätt så billigt annars brukar Flügger färg ha sånna trasor med) och torkar av hela chassit med den och sedan går du på med 2 lager grundfärg och sedan många lager av den färgen du vill ha.

Kom ihåg att många tunna lager är mycket bättre än ett enda tjockt lager.

Permalänk
Medlem

Jag skulle "rugga" upp ytan med sandpapper. Tvätta med t-röd. Spraya många lager slipa mellan varje lager med fint sandpapper. Sist men inte minst 1-2 lager klarlack.

Om man vill kan man slipa bort all färg och sedan måla med en grundfärg (primer) Sen måla den färg man ska ha. Det beror på hur lat man är

När du ska spraya med sprayburk så är det bra att hänga upp föremålet du ska spraya. Läsa vad som står på burken. Vissa färger tål inte kyla. Spraya inte för mycket på en gång då börjar det rinna. Köp kvalitets färg inte någon billig vatten sörja från biltema eller dyl. Vinkla sprayburken rätt annars kan det hända att munstycket spottar.

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag undvika att slipa helt rent ner till metallen. Jag skulle precis som tidigare nämt bara försöka få bort eventuell klarlack och lite av färgen av den tidigare lackeringen. Sedan grunda med primer och sen flera tunna lager färg med slipningar emellan.

Speciellt om det du ska måla är tillverkat i aluminium eller magnesiumblandningar. Då det är sjukt svårt att få en primer att bita i sånna metaller.

Lycka till å ta god tid på dig!

Permalänk
Medlem

Tack för underbara svar=)

Ska in och handla lite^^

Tror det viktigaste är kanske o ta tid på sig och att slippa rätt?

Permalänk
Medlem

Annars kan man ju lämna in chassit och få det pulverlackat på någon firma.
Då kan det bli så här snyggt:
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=153442
(Bläddra ned en bit på sidan)

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk

Ärligt så behöver du inte slipa burken, visst det är lättare att färgen skavs av men ska du använda biltema färg så gör det sak samma och jag antar att du inte ska köra offroad med chassit ialf

tvätta chassit bara med starkt diskmedel sen kan du lacka på direkt utanpå gammla lacken men som föregående sa använd många tunna lager med färg och glöm inte kasta på klarlack om du vill ha lite mera slitstark yta och högre blankhet MEN kör du med biltema så låt färgen härda länge innan du kastar på klarlacken, typ över natten

Visa signatur

Moderkort: Z790 Aorus Master CPU: i9 13900K Minnen: Kingston 128GB DDR5 5600MHz GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X PSU: Corsair AX1500i Skärm: 3st XB270HU Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO HDD: Kingston KC3000 2Tb X2 Övrigt: "Kan du inte backa upp ett påstående med fakta eller erfarenhet så bör du hålla fingrarna i styr och käften stängd."