Permalänk

Gymma hemma?

Började före jul gå till ett gym och jag tyckte det var helt okej, men inte värt tiden och pengarna jag var tvungen att lägga ut för bussar, månadskostnad o.s.v.

Jag har funderat lite på att börja träna hemma, lär ju vara aningen roligare att träna medan man ser en bra film hemma än tillsammans med massa biffar på ett gym. Behöver dock tips på övningar jag kan göra och hur jag bör lägga upp det. Har tillgång till hantlar och en motionscykel hemma, kan tänka mig att köpa utrustning men den får inte vara dyrare än 300-400kr.

Grymt tacksam för tips:)

Permalänk
Snusfri

Regga dig här: http://www.kolozzeum.com/forum/
Finns mycket duktigt folk där.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

För 3-400 kr kommer du inte få vettig utrustning.

För det första, vad vill du uppnå för mål?

Permalänk
Medlem

har haft den tanken förut också med träningsredskap men jag undrar hur blir det kommer det typ inte börja lukta skit i lägenheten/rummet,visst går ju att ventilera men ja svett lukt i tapeterna kasnke inte är så skojigt:P

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _tekken_
har haft den tanken förut också med träningsredskap men jag undrar hur blir det kommer det typ inte börja lukta skit i lägenheten/rummet,visst går ju att ventilera men ja svett lukt i tapeterna kasnke inte är så skojigt:P

Onödigt att gå och gnugga sig i sammetstapeten när man är svettig

Permalänk
Medlem

300-400kr kan du göra en Homer Simpsons, arbeta med en hantel medans du sitter och surfar. Köp mycket gainer med om du är smal och spinkig!

Permalänk
Medlem

Att träna med enbart kroppsvikt är inte så dyrt och det går att göra hemma också

Visa signatur

Q6600/4GB/8800GT | Macbook Pro | iPhone 3G | D3100

Permalänk
Medlem

Gör lite manliga saker som att gå i skogen, hugga ved, jaga och döda djur med dina bara händer m.m. inte fan satt väl vikingarna med bänkpress och hantlar? Att träna upp sig på gym och käka massa gainers är så otroligt gay.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk

Kanske inte svaren jag hade hoppats men man får väl skylla sig själv när man frågar sånt här på ett dataforum

Har väl inga större mål med träningen, få bättre kondition, starkare i armarna och träna magen. Det borde väl gå göra utan några dyra maskiner?

Exempel på hur jag hade tänkt lägga upp det.

Söndag.
1h på motionscykeln

Tisdag
Biceps/Triceps/Axlar/ med hantelövning. Några tips på övningar?
Typ 3x25 Armhävningar

Torsdag
Bröst med hantelövningar. Några tips på övningar?
Mage, 3x 50-75 situps.

Permalänk
Medlem

Efter egna erfarenhete så skulle jag råda dig till att pallra dig ner till gymmet. Om du tror att du medan du tränar kommer titta på film etc så misstar du dig. Visst du kan träna upp armar o framförallt mage med egen kroppsvikt men du kommer inte ens i närheten av vad du kan uppnå på gym. Sedan för 400 spänn får du knappt en hantel med vikter till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av impera
Sedan för 400 spänn får du knappt en hantel med vikter till.

Vem behöver hantlar? köp mineralvatten på flaska lite då och då, sen när de är tomma bara fylla med vanligt vatten och sätta i plast/papperspåsar och börja pumpa?

Visa signatur

Stationär: R7 3700X - Strix B450-F - 2x16GB DDR4 3200MHz CL16 - RTX 2070 Super - 970 EVO Plus 1TB - 750W 80+ Gold - Fractal Design Define C - Samsung LC49RG90
Bärbar: MacBook Pro 14 M3
Mobil: Apple iPhone 14 Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av impera
Efter egna erfarenhete så skulle jag råda dig till att pallra dig ner till gymmet. Om du tror att du medan du tränar kommer titta på film etc så misstar du dig. Visst du kan träna upp armar o framförallt mage med egen kroppsvikt men du kommer inte ens i närheten av vad du kan uppnå på gym. Sedan för 400 spänn får du knappt en hantel med vikter till.

Har redan hantlar hemma, jag kommer förmodligen börja om på gymmet sen när jag skaffat jobb så att man lätt kan träna efter jobbet, men just nu är det för struligt. Måste åka med en buss strax efter 16 och kommer hem 22.30. Inte värt all den dötiden tycker jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Gör lite manliga saker som att gå i skogen, hugga ved, jaga och döda djur med dina bara händer m.m. inte fan satt väl vikingarna med bänkpress och hantlar? Att träna upp sig på gym och käka massa gainers är så otroligt gay.

Haha:) Den var rolig. Du får ju inte uppmana till brott^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

BRAK

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Haha:) Den var rolig. Du får ju inte uppmana till brott^^

Inget brott så vitt jag kan se.
Om det är djurdödandet du tänker på fins det såkallade jaktsäsonger mm.

Visa signatur

(\__/) Det löser sig alltid!
(O.o) Låt honom/henne ha rätt så är saken ur världen!
(> <) Någonting annat klyftigt!

Permalänk
Medlem

Jag kan säga att av egna erfarenheter presterar man garanterat mycket bättre på gymmet även om jag hatar vägen till och från gymmet. Om du inte fixar riktigt utrustning hemma så är det bara att skita i. Däremot om du har bra disciplin kan du uppnå bra resultat hemma med kroppsvikts träning.

sök på div militärövningar, de är tuffare än vad man tror. Du har mindra chans att skada dig vid kroppsvikts övningar + det ger mer en allsidig träning än på gymmet där många missa massa små muskler

Permalänk
Medlem

Själv kör jag träningar hemma dagligen. Brukar bli armhävningar, situps och chinups. Bara köpa dig en chinup-stång och fäst den i en dörröppning så har du perfekta träningsredskapet. Kostar t.ex inte mer än 250:- på Stadium.

Visa signatur

"Inte alltid, bara ibland"

Permalänk
Korsordsguru

Säga vad man vill om Peter Siepen men han är ju känd för att endast använda minimalt med redskap. Mest kroppsviktsträning alltså, och uppenbarligen verkar det funka bra.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Gör lite manliga saker som att gå i skogen, hugga ved, jaga och döda djur med dina bara händer m.m. inte fan satt väl vikingarna med bänkpress och hantlar? Att träna upp sig på gym och käka massa gainers är så otroligt gay.

Du kanske är sugen på en ÖÄ-avstängning? Om inte så är det nog bäst att du tänker igenom vad du skrivit innan du postar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Gör lite manliga saker som att gå i skogen, hugga ved, jaga och döda djur med dina bara händer m.m. inte fan satt väl vikingarna med bänkpress och hantlar? Att träna upp sig på gym och käka massa gainers är så otroligt gay.

Tyvärr har du missat hela industrialiseringen ser jag? Nuförtiden har man maskiner som sköter det mesta.. och vill du bygga massa är gym perfekt att gå på för att sedan äta bra mat/svepa en gainer efter för att växa maximalt. Vore korkat att utesluta gainer för det är "gay", smidigt snarare och optimalast om man inte vill laga en snabb kolhydratmiddag med vassleprotein till.

Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk

till en början så kan hantlar och skivstänger men som man kan köpa i sportbutiker och rusta tex vara bra,men ju mer du tränar desto mer kräver din kropp och dina muskler.
så vill du fortsätta att få resultat,så får du nog masa dej iväg till gymmet.

jag började min karriär sådär,köpte vikter/hantlar/stänger/bänk från rusta och tränade hemma i typ 1 år.
i början gick det bra och man fick resultat,men efter att man hade blivit starkare så blev vikterna för lätta helt enkelt,prövade att ha på mer vikter som jag fick låna,men det dröjde inte länge innan dom också blev för lätta,tillslut så var hela mitt rum packat med vikter,det gick helt enkelt inte att träna hemma längre.
hade 2 allternativ...spara ihop till rejäla grejjor med riktiga vikter som kostade skjortan eller börja på gym.

men som sagt,i början när man var otränad så dög vikter och stänger från rusta/sportbutiker bra.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

Dra med några vänner till gymmet så ska du se att det blir roligare! Det är faktiskt inte så stor ide att träna styrka hemma, om tiderna inte passar dig just nu så kan jag rekommendera dig att börja springa, riktigt bra att grunda med..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Gör lite manliga saker som att gå i skogen, hugga ved, jaga och döda djur med dina bara händer m.m. inte fan satt väl vikingarna med bänkpress och hantlar? Att träna upp sig på gym och käka massa gainers är så otroligt gay.

Sedan så dog vikingarna innan de han fylla 35 med.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Gym är överskattat.
Motion och löpning är däremot riktigt underskattat.
skaffa dig ett par bra löparskor, går att fynda givetvis på rea!

Det kombinerar du med armhävningar och chins (en stång som du drar dig upp på)

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk

Låter som bra förslag, ska investera i en sån där stång, löpning blir det dock inget av på vintern tror jag då min hals inte tål kyla vid löpning. Så då blir det spinning, hantlar (har redan), situps, armhävningar och chinups tillsvidare.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Själv har jag rätt bra benmuskler då jag cyklar 1 - 2 mil per dag... Har också det här i tankarna.

Men hur ska jag gå till väga om jag inte är ute efter stora muskler? Mer "kompakt" och kanske lite plattare och jämnare mage? Är ganska smal men skulle vilja ha den typ "platt" men ändå inte anorexia smal XD

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Själv har jag rätt bra benmuskler då jag cyklar 1 - 2 mil per dag... Har också det här i tankarna.

Men hur ska jag gå till väga om jag inte är ute efter stora muskler? Mer "kompakt" och kanske lite plattare och jämnare mage? Är ganska smal men skulle vilja ha den typ "platt" men ändå inte anorexia smal XD

Jag har alltid varit smal, och ligger nu på ca 67 kg på mina 182 cm. Kör som jag nämnde tidigare i tråden chinups, situps och armhävningar dagligen, och det ger resultat. Man blir ju inget muskelberg, men om du är ute efter styrka som "hjälper" dig i vardagen och efter den där "kompakta" kroppen så hjälper det nog.

Visa signatur

"Inte alltid, bara ibland"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Själv har jag rätt bra benmuskler då jag cyklar 1 - 2 mil per dag... Har också det här i tankarna.

Men hur ska jag gå till väga om jag inte är ute efter stora muskler? Mer "kompakt" och kanske lite plattare och jämnare mage? Är ganska smal men skulle vilja ha den typ "platt" men ändå inte anorexia smal XD

Det tar inte en månad att få stora muskler. Så du behöver nog inte oroa dig för det.

Som jag kan urskilja det så vill du gå ner i vikt.

Läs lite här: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

Permalänk
Medlem

Jag kan inte säga jag uppnått några direkta resultat än men...
Känns skönt att träna lite efter man har suttit och skrivit mycket vid datorn.

Jag köpte ett Gummiband med handtag på Stadium för 199:-

CASALL EXETUBE II HARD
http://www.stadium.se/is-bin/intershop.static/WFS/Stadium-Swe...

Brukar träna mage och bröstmuskler med det efter 60 reps känns det

De första 50 är jätte jobbiga men sen efter 60 så flyger armarna isär och blodet pumpar runt som fan och jag känner inget viktmotstånd däremot åker jag på mjölksyra eller nått.

Enda nackdel är att bandet är för långt så när man tränar bröst musklerna så får man hålla bägge handtagen i ena handen och hålla i vecket på slangen i den andre handen.

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaLys
Säga vad man vill om Peter Siepen men han är ju känd för att endast använda minimalt med redskap. Mest kroppsviktsträning alltså, och uppenbarligen verkar det funka bra.

http://blogg.passagen.se/resources/ollekvarnsmyr/Siepen.jpg
http://bullock.blogg.se/images/siepen03_100149297.jpg

Hans gener tillför nog också 'en skvätt' till hans muskulatur.

Visa signatur

"Nightcrawl tipsar om Kvinnofängelset, som alternativ till den kan jag rekommendera att du istället skär av stora kroppspulsådern på dig själv och lägger dig ner och dör en utdragen, smärtsam död. Kan garantera att det är roligare än att se 700 avsnitt av den serien." -Loaded