Skärmval? HP W2207H 22" eller Samsung 226bw

Permalänk
Medlem

Skärmval? HP W2207H 22" eller Samsung 226bw

Hejsan sitter å klurar på vilken skärm man ska skaffa och hoppas att få råd av er på Sweclockers. Köpte för en vecka sedan en 226bw men fick en cie mei panel och att den blödde så jävulskt mycke så jag lämnade igen den. så nu sitter jag med ett tillgodkvitta och ska snart ska fara till onoff och köpa en ny skärm. Frågan är ska man prova w2207H 22" eller ska man ge 226bw ett försök till? Vilken av dem är bäst? Eller har ni någon annan skärm som ni kan rekomendera??? Snälla ge mig något svar!!!

MVH Gruvan88

Visa signatur

Black sheep

Permalänk
Medlem

Skulle tagit W2207H har den själv ^^ Fast kolla lite i forumet sök och du skall finna...MASSOR!

Visa signatur

Asus Sabertooth P67 | Intel Core i5 2500K | Asus GTX570 1280MB | Corsair XMS3 DDR3 2xGB | Corsair 750W | Intel 320 SSD 120GB | 400GB SATA2

Permalänk
Medlem

Har oxå köpt en W2207H. Hade en 15" innan och jäävlar vilken skillnad!
Supernöjd med skärmen!

Permalänk
Medlem

Var idag inne för skojs skull på 6* olika affärer i centrala sthlm för att spana in varför folk är som tokiga över 226bw/2207h.

Vad kom jag fram till? 226 bw är subjektivt bättre. De affärer jag var inne på hade båda skärmarna nästan brevid varandra, visandes samma bild. 2207h är jämförelsevis ojämn i färg från topp till botten. Mörk längst upp, ljus längst ner. Färgerna på 2207 är vansinnigt överdrivna, som en explosion i en färgfabrik. Antar att alla butiker kör skärmarna i originalinställningarna. Båda skärmarna har backlight-bleeding, men 226bw har lite mer. 226bw hade en jämnare, naturligare bild med aningens bättre betraktningsvinklar.

Jag kommer inte skaffa någon av dem, så finns ingen fanboyism i detta inlägg.

* var inne i betydligt fler butiker än 6, men bara 6 st hade båda skärmarna.

Visa signatur

Det heter KOMPATIBEL. Jeez...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oRRen
Var idag inne för skojs skull på 6* olika affärer i centrala sthlm för att spana in varför folk är som tokiga över 226bw/2207h.

Vad kom jag fram till? 226 bw är subjektivt bättre. De affärer jag var inne på hade båda skärmarna nästan brevid varandra, visandes samma bild. 2207h är jämförelsevis ojämn i färg från topp till botten. Mörk längst upp, ljus längst ner. Färgerna på 2207 är vansinnigt överdrivna, som en explosion i en färgfabrik. Antar att alla butiker kör skärmarna i originalinställningarna. Båda skärmarna har backlight-bleeding, men 226bw har lite mer. 226bw hade en jämnare, naturligare bild med aningens bättre betraktningsvinklar.

Jag kommer inte skaffa någon av dem, så finns ingen fanboyism i detta inlägg.

* var inne i betydligt fler butiker än 6, men bara 6 st hade båda skärmarna.

Bra att någon som inte "höjer upp sin egen skärm" men vad anser du om problemet som 226bw har haft med panelerna??? Alltså att det är tre andra företag som har tillverkat dem och har fått fram tre olika prestander på dem???

Visa signatur

Black sheep

Permalänk
Medlem

Enligt egna erfarenheter är w2207 betydligt bättre än 226BW.

Mycket livligare färger på w2207.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Eller så kör man på en likadan skärm som jag har. Som knäcker båda dom två på hälften.

Visa signatur

BitFenix Outlaw | MSI 970A-G46 | AMD FX-8350 | Sapphire R9 280X | Corsair DDR3 1600MHz 4x2GB | Kingston SSD V300 120GB | Noctua NH-U9B | Silverstone Strider 700W

Permalänk
Medlem

Jag anser ingenting speciellt, förutom att det säkert är vanligare än man tror, hos alla tillverkare. Marknaden är tuff. Paneler ploppas in i sin modell beroende på tillgång och pris.

"livligare färger" var i de fall jag såg, vansinnigt överdrivna. Men 98% av köparna kommer falla för skärmen med de "fina" färgerna på testbilden. Sedan att det blir väldigt lustigt när man ska redigera sina semesterfoton för att sedan skicka dem för utskrift/tryck är ett senare problem...

Acer 223 har en TN-panel, och borde vara ungefär jämlik med 226bw och 2207h som bäst. Förväntar man sig mer mirakel än så borde man överväga att säga upp sin prenumeration på "en ding-ding värld".

Visa signatur

Det heter KOMPATIBEL. Jeez...

Permalänk
Medlem

Jämförde bägge två också innan jag bestämde mig för en w2207h.
Jag kan inte säga att jag delar uppfattningen om att färgerna är onaturliga, snarare klara och kontrastrika, jag ser i vilket fall inte det som någon nackdel.
Vad gäller backlight bleeding och sånt där har jag inte gjort tillräckligt noga jämförelser för att uttala mig, vet bara att jag är nöjd än så länge, oavsett om det kanske hade varit marginellt bättre på en annan skärm.
Foten på w2207h tycker jag också talar för den, även om den är relativt stor så är den sanslöst smidig att justera.
Nackdelarna är ett högre pris tillsammans med en oerhört korkad lösning att använda HDMI och VGA som anslutningsmöjligheter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ouchbeck
Eller så kör man på en likadan skärm som jag har. Som knäcker båda dom två på hälften.

Är Acer P223WBD något att rekomendera??? Och detta med responstiden på skärmarna spellar det nån speciell roll mellan att ha 5 eller 2 Ms på skärmen???

Visa signatur

Black sheep

Permalänk
Medlem

Min W2207H har rejält med backlight där uppe fast inget jag personligen stör mig på.

Visa signatur

Asus Sabertooth P67 | Intel Core i5 2500K | Asus GTX570 1280MB | Corsair XMS3 DDR3 2xGB | Corsair 750W | Intel 320 SSD 120GB | 400GB SATA2

Permalänk
Medlem

Måste bara fråga: Vad är backlight bleeding för något egentligen? Min 17" budget(?) skärm (Blackview LM17V) har jag inte haft några problem med.
Jag funderar på att köpa en ny skärm som är större och har bättre kontrast och har kollat på just 226BW och W2207H. Men det är ju inte gärna så att jag köper en ny skärm som är sämre än min nuvarande. Så hur ligger det till egentligen, jag är inte någon expert på skärmar angående kontrast, färger etc, så jag kanske inte kommer se/märka av det som ni pratar om (bleeding)? Skärmen ska mest användas till spel, kanske är det något annat märke/skärm man ska kolla på då?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz || Asus ROG Strix B450-F Gaming || Asus GeForce GTX 1660 Super || Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz || Corsair RM650X V2 650W || Kingston A2000 1TB NVMe M.2 || Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

09tomlin, skaffa en svart bakgrundsbild och titta mot kanterna, särskilt högst upp och längst ner. Om det blir lite ljusare just där så har du backlightbleeding. Svårt att förklara, men...

Ingenting jag personligen stör mig på, men vissa verkar inte kunna leva med det.

Visa signatur

E6750 2.66GHz | Sparkle 8800gt 512MB | Westen Digital Caviar 500 GB 7200 RPM | Gigabyte P35 DS3 | 2GB Corsair XMS2 800Mhz DDR2 | Logitech G15 | Microsoft Intellimouse Explorer 3.0

Permalänk
Medlem

w2207 har glossy efekt mycket trevligt om man spelar eller ser på film. Jag äger en w2408 nu hade en Samsung 245B innan . Jag använder skärmen mest till att spela med, färgerna blir mycket varmare bra svärta och bilden blir mer homogen på HPn. Jag tycker Samsungen är mer en arbetsskärm passar bra på kontoret lite skarpare och lite lugnare i färgerna. Lite flumigt beskrivet kanske men jag är ingen expert heller. Vad gäller backlight bleeding så är HPn bättre det konstiga är att det nästan blir mindre när skärmen varit på ett tag men det var inget större fel på Samsungen heller ska man vara ärlig så såg jag det bara när skärmen är helsvart. Men det är tydligen vansinnigt viktigt för vissa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pigma
09tomlin, skaffa en svart bakgrundsbild och titta mot kanterna, särskilt högst upp och längst ner. Om det blir lite ljusare just där så har du backlightbleeding. Svårt att förklara, men...

Ingenting jag personligen stör mig på, men vissa verkar inte kunna leva med det.

Ok tack! Jag gjorde en svart bakgrundsbild i paint, borde fungera va? I alla fall så märkte jag inte av så mycket bleeding, endast litegrann i det nedre högra hörnet. Blir det bara bleeding när man har svart bakgrundsbild eller är det då man märker av det mest?
Men Samsungen och HP:n borde väl båda vara bättre än min Blackview LM17V med tanke på att dom kostar runt 3000 :- jämfört med 1000 :- för min nuvarande skärm?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz || Asus ROG Strix B450-F Gaming || Asus GeForce GTX 1660 Super || Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz || Corsair RM650X V2 650W || Kingston A2000 1TB NVMe M.2 || Fractal Design Define C

Permalänk

Kan varmt rekommendera LG L226WTQ-PF. 22-tummare med mindre "backlight bleeding" och bättre pixelgaranti än vad samsung har. Riktigt bra skärm! Kostar 2690:- inkl. frakt på www.inet.se
http://www.inet.se/bildskaermar/22-/lg-22--l226wtq-pf/2202578...

Visa signatur

Jesus Finns Fast Han Inte Syns...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superlinken
Kan varmt rekommendera LG L226WTQ-PF. 22-tummare med mindre "backlight bleeding" och bättre pixelgaranti än vad samsung har. Riktigt bra skärm! Kostar 2690:- inkl. frakt på www.inet.se
http://www.inet.se/bildskaermar/22-/lg-22--l226wtq-pf/2202578...

Hmm den såg ju onekligen intressant ut. Jag får den för 2565 :- och fraktfritt på dustinhome.se med studentrabatten Men lämpar sig denna som spelskärm då? För det är i stort sett endast det jag ska ha den till + att surfa på, men inget film-tittande i alla fall.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz || Asus ROG Strix B450-F Gaming || Asus GeForce GTX 1660 Super || Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz || Corsair RM650X V2 650W || Kingston A2000 1TB NVMe M.2 || Fractal Design Define C

Permalänk

LG L226WTQ-PF är riktigt bra till spel. Jag spelar också mest bara och den har inga släpningar eller annat tjafs för sig. Väldigt lite backlight bleeding. Betydligt mindre än vad Samsungs 226BW har. Spelar iofs mest bara BF2 och CS så hur den är på andra spel vet jag faktiskt inte. Antar att den är lika bra till alla sorts spel. Den är grymt snabb och har bra svärta(kontrast). Den är även oerhört snygg på skrivbordet! Helt svart och ingen stark blå lampa som lyser en i ögat som Samsungs 226BW har!

Visa signatur

Jesus Finns Fast Han Inte Syns...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superlinken
LG L226WTQ-PF är riktigt bra till spel. Jag spelar också mest bara och den har inga släpningar eller annat tjafs för sig. Väldigt lite backlight bleeding. Betydligt mindre än vad Samsungs 226BW har. Spelar iofs mest bara BF2 och CS så hur den är på andra spel vet jag faktiskt inte. Antar att den är lika bra till alla sorts spel. Den är grymt snabb och har bra svärta(kontrast). Den är även oerhört snygg på skrivbordet! Helt svart och ingen stark blå lampa som lyser en i ögat som Samsungs 226BW har!

Har en sån och den blöder ngt jävligt. Fruktansvärt missnöjd med den faktiskt..

Visa signatur

6600k @ 4.5Ghz | 16 GB DDR4 | GTX 970 | Z170

Permalänk
Medlem

w2207 säger jag. Hade dilemmat själv och gjorde misstaget att köpa 226BW innan jag sett w2207 live. Fick sen möjlighet att jämföra de båda sida vid sida och Samsungen åkte tillbaka direkt. Ungefär allt var bättre på HPn.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk

Är pengar ett problem? Om inte hade jag utan tvekan valt denna skärmen:
http://www.prisjakt.se/produkt.php?e=266264

Adios till skärmarna i topic.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

jag håller med alla HP användare den är underbar inga problem sedan var det viktigt att kunna vinkla skärmen då jag ibland vill kunna kolla på film när jag ligger i sängen.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

Ingen DVI på "w2207H" ??!? Jag skulle aldrig köpa en kärm i dagsläget utan DVI. Den verkar dra mycket ström och ha sämre betrak.vinkel och rätt så dålig responstid om man jämför med LG L226WTQ-PF.

Visa signatur

Jesus Finns Fast Han Inte Syns...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superlinken
Ingen DVI på "w2207H" ??!? Jag skulle aldrig köpa en kärm i dagsläget utan DVI. Den verkar dra mycket ström och ha sämre betrak.vinkel och rätt så dålig responstid om man jämför med LG L226WTQ-PF.

Lol.. det är bara en kabel för ungefär 130 kr med HDMI på ena sidan och DVI på andra sidan. I övrigt är det ett enkelt val skit i all BS här gå till en affär som har skärmarna uppkopplade med rätt upplösning OBS!! viktigt. Kolla sedan vad du gillar. Smaken är som baken, på jobbet har jag en CRT skärm från EIZO kostar säkert över 10 000:-. Finns inte en chans att jag skulle vilja ha den hemma. Men det är säkert en jättebra skärm på pappret.

Permalänk
Medlem

Har själv en HP, helt underbar skärm

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

Även fast HPn har en TN-panel så är den grym! Mest tack vare den härliga glossy-ytan

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Är pengar ett problem? Om inte hade jag utan tvekan valt denna skärmen:
http://www.prisjakt.se/produkt.php?e=266264

Adios till skärmarna i topic.

Vet inte det du...inte om man spelar mest:

HPw2207h:
http://www.prad.de/new/monitore/test/2007/test-hp-w2207.html

Som spelskärm överlägsen ditt EIZO förslag:
http://www.prad.de/new/monitore/test/2008/test-eizo-s2231w.ht...

Enligt testerna w2207h Mycket bra på hardcoregaming medas
Ezion har godkänt( två nivåer sämre).

Jag är biased med ett innehav av w2207h.
BTW så trivs jag bra med min skärm.

Visa signatur

Kunskap är makt, vem styr din kunskap?

J.Johansson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Är pengar ett problem? Om inte hade jag utan tvekan valt denna skärmen:
http://www.prisjakt.se/produkt.php?e=266264

Adios till skärmarna i topic.

Nja inget direkt problem...men man vill ju inte slänga upp hur mycket som hälst på en skärm...

Visa signatur

Black sheep

Permalänk

För gaming , vilken skärm lämpar sig bäst?
Menar verkligen att spela. Vilken hänger med bäst och svarar för bästa spelupplevelsen på fps-spel som css och bf2 etc.
Är i valet och kvalet.
/tack

Visa signatur

"There is no greater evidence of superior intelligence than to be surprised at nothing. "

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av O.nilsson
För gaming , vilken skärm lämpar sig bäst?
Menar verkligen att spela. Vilken hänger med bäst och svarar för bästa spelupplevelsen på fps-spel som css och bf2 etc.
Är i valet och kvalet.
/tack

Du tänker på vilken vilken upplösning man kan ha till en viss Hz. Man vill kunna köra på 100hz på så hög upplösning som möjligt, så jag tänker iaf.

Mvh Henrik

Visa signatur

Asus Commando P965 | Corsair 6400C4 2048MB CL4 | C2D E6300 1.86GHz @ 2.8GHz | XFX GeForce 8800GTS 640Mb.