Permalänk
Medlem

e8400 + flasha bios?

Jag tänkte köpa gigabyte p35 ds3 och e8400

jag är nybörjare med det här så jag har några frågor:

1.Fungerar det utan att flasha bios?
2.Om det fungerar, några nackdelar att inte uppdatera?
3.om det inte fungerar,hur flashar man?
4.Vad är riskerna med att flasha bios?

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

1. Nej inte helt och hållet. CPUn kommer vara okänd.
2. Finns inte en endaste anledning att inte uppdatera. Så uppdatera!
3. Står i tråden ovan.
4. Helt riskfritt med gigabyte p35-ds3. Står varför i tråden jag länka ovan. Gör inget om man tabbar sig med flashningen iaf.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Du kan flasha bios med e8400 monterad om du har bios på en floppy och kör flash895.exe som finns med när man laddar ned bios från Gigabyte. Tryck ned End-tangenten direkt undet POST för att flasha - det står beskrivet i manualen.
Jag gjorde det i lördags med en e8400 på ett GA-G33M-DS2R moderkort och det fungerade fint direkt.

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem

"om du har en bios på en floppy"

Det behövs ingen floppy. USB-minne eller cd-skiva eller något annat som man kan boota ifrån funkar lika bra genom QFLASH (END-knappen vid post för att uppdatera BIOS)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ok. Så jag kan installera windows först och sen ladda ner bios och läggad det på cd eller usb? och bara starta datorn med det i och trycka end? hur mycket utrymme tar bios? har ett usb minne på 60mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av n3gg0
ok. Så jag kan installera windows först och sen ladda ner bios och läggad det på cd eller usb? och bara starta datorn med det i och trycka end? hur mycket utrymme tar bios? har ett usb minne på 60mb

Det är EJ rekomenderat som sagt.

Den datorn du sitter på, ladda ner bios där och lägg in det på ett usb-minne eller cd? Uppdatera BIOS som det första du gör.

ja starta datorn och tryck på END precis som om man skulle gå in i BIOS.

BIOS är på max 1.2MB eftersom det ska få plats på en floppydisk...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

edit:kom på en sak: det finns flera verisioner av p35 ds3 på gigabytes sida(1.0 2.0 2.1) är det någon skillnad på bois till dem? i såfall hur vet jag vilken verision jag köper?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av n3gg0
edit:kom på en sak: det finns flera verisioner av p35 ds3 på gigabytes sida(1.0 2.0 2.1) är det någon skillnad på bois till dem? i såfall hur vet jag vilken verision jag köper?

Mitt DS3 är Rev 2.0 och hade F6 bios. Uppdaterade till F12 direkt. Inga problem alls.

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3 | Intel E8400 3.0Ghz | 4x1GB Crucial BallistiX PC6400 | Leadtek 8800GT | WD 500GB | Vista Ultimate x64

Permalänk
Medlem

Helt ofarligt är det aldrig när man ska flasha ett Gigabyte kort. Skulle flasha mitt DS4 till F11 bios och datorn vägrade starta efteråt. Sökte på nätet och visar sig det är flera än jag som även om de har gjort på rätt sätt, har lyckas fått korrupt bios och av nån anledning tycks inte dualbios funktionen fungera i detta fall.

Har tidigare flashat samma moderkort med samma procedur från F4 till F5f felfritt men nu vägrade det visst fungera...

Väntar fortfarande på mitt DS3R jag beställde. Gillade mitt Gigabyte kort då det fungerade iaf. Vet dock inte om jag vågar flasha denna gång dock och riskera att samma sak skulle hända om det nu skulle va så att det fanns t.ex. någon inkompabilitet med mina komponenter med nyaste bioset lr något sånt. Bryr mig inte ett skit ifall processorn inte blir igenkänd av bioset om det bara funkar som det ska.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RPGWiZaRD
Helt ofarligt är det aldrig när man ska flasha ett Gigabyte kort. Skulle flasha mitt DS4 till F11 bios och datorn vägrade starta efteråt. Sökte på nätet och visar sig det är flera än jag som även om de har gjort på rätt sätt, har lyckas fått korrupt bios och av nån anledning tycks inte dualbios funktionen fungera i detta fall.

Har tidigare flashat samma moderkort med samma procedur från F4 till F5f felfritt men nu vägrade det visst fungera...

Väntar fortfarande på mitt DS3R jag beställde. Gillade mitt Gigabyte kort då det fungerade iaf.

För mig har dual biosfunktionen funkat ! Datorn min har faktiskt råka hänga sig en gång i windows mitt under flashning och den återställde automatiskt!
Provade du göra en clear cmos för att se om det hjälpte också?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
För mig har dual biosfunktionen funkat ! Datorn min har faktiskt råka hänga sig en gång i windows mitt under flashning och den återställde automatiskt!
Provade du göra en clear cmos för att se om det hjälpte också?

Problemet för mig är ju att flashningen gick felfritt så antar att moderkortet inte "hittar" något fel och därför inte försöker återställa. Självklart prövade jag cleara bios både genom att kortsluta pinnarna och ta ut själva batteriet. Mitt DS4a förresten var rev1.0 jag köpte i slutet av juli förra året.

Ska man eller ska man inte våga flasha igen, det är frågan. Borde få mitt DS3R jag beställde imorrn och gissar att det är antingen F6 eller F7 på det. Skulle bli helt förstörd ifall samma sak hände igen men samtidigt säger de att nyaste bios versionen är rätt bra i sig.

Med mitt gamla DFI AMD nF4 moderkort flashade jag titt som tätt (säkert flashat det typ 20ggr lr så) och prövade och jämnförde olika bios versioner hit och dit, även alla beta versioner och så men nu när detta har inträffat är jag inte alls så sugen på att flasha bios längre.

Får hoppas att den DS3R jag får klockar någorlunda bra också för mitt DS4 tycktes ju iaf vara riktigt bra exemplar då jag kunde köra 6x515 med allt på standard volt t.ex. Testade aldrig gå högre dock.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Citat:

Problemet för mig är ju att flashningen gick felfritt så antar att moderkortet inte "hittar" något fel och därför inte försöker återställa. Självklart prövade jag cleara bios både genom att kortsluta pinnarna och ta ut själva batteriet. Mitt DS4a förresten var rev1.0 jag köpte i slutet av Juli förra året.

Ska man eller ska man inte våga flasha igen, det är frågan. Borde få mitt DS3R jag beställde imorrn och gissar att det är antingen F6 eller F7 på det. Skulle bli helt förstörd ifall samma sak hände igen men samtidigt säger de att nyaste bios versionen är rätt bra i sig.

Med mitt gamla DFI AMD nF4 moderkort flashade jag titt som tätt (säkert flashat det typ 20ggr lr så) och prövade och jämnförde olika bios versioner hit och dit, även alla beta versioner och så men nu när detta har inträffat är jag inte alls så sugen på att flasha bios längre.

Får hoppas att den DS3R jag får klockar någorlunda bra också för mitt DS4 tycktes ju iaf vara riktigt bra exemplar då jag kunde köra 6x515 med allt på standard volt t.ex. Testade aldrig gå högre dock.

Aha, ja det låter fullkomligt logiskt att den inte kan återställa då. Kanske bara gäller rev1.0? Är ju ändå första modellen av kortet så massa småfixar kanske inte är lösta! Dock väldigt synd att höra att det inte funka, det ska det ju göra tycker man oavsett.

Ditt DFI låter som mitt nuvarande rev2.0 av DS4an, har flashat mitt kort säkerligen 15ggr om ! Och jag har faktiskt gjort flashningen 14ggr i windows med @BIOS och 1gång via QFLASH.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror det också kan ha med att göra att jag flashade från en gammal F5f direkt till F11, i Q-flash instruktionerna så står det att man inte helst ska flasha från riktigt gamla till riktigt nya bios och ta det i flera steg istället. Dock hade jag sett flera personer som flashat direkt sitt nya moderkort med Q-flash till det nyaste men det var då F6 eller F7 bios så kanske det inte funkar att flasha från så gammal bios som jag hade direkt till det nyaste. Såhär står det iaf i Q-flash instruktionerna så:

Citat:

With Q-Flash™ utility, please do not cross too many BIOS versions at one time if
your current BIOS version is rather old. For example, do not cross from F1 to
F12, but to flash from F1 to F4 and F4 to F8 and so on.

Man kan ju då börja undra i exakt vilka steg man borde flasha, vill ju inte heller flasha i alltför många steg då flashningen i sig är iaf lite riskabelt.

Är @BIOS kanske att föredra ändå ifall det kan återställa bioset ifall det händer något under flashningen tack vare dualbios? Flashade mitt DFI kort från Windows ofta oxå med WinFlash. Ifall jag flashar tror jag att jag chansar på @BIOS denna gång, bara använt Q-Flash hittills.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Tror det också kan ha med att göra att jag flashade från en gammal F5f direkt till F11, i Q-flash instruktionerna så står det att man inte helst ska flasha från riktigt gamla till riktigt nya bios och ta det i flera steg istället. Dock hade jag sett flera personer som flashat direkt sitt nya moderkort med Q-flash till det nyaste men det var då F6 eller F7 bios så kanske det inte funkar att flasha från så gammal bios som jag hade direkt till det nyaste. Såhär står det iaf i Q-flash instruktionerna så:

Man kan ju då börja undra i exakt vilka steg man borde flasha, vill ju inte heller flasha i alltför många steg då flashningen i sig är iaf lite riskabelt.

Är @BIOS kanske att föredra ändå ifall det kan återställa bioset ifall det händer något under flashningen tack vare dualbios? Flashade mitt DFI kort från Windows ofta oxå med WinFlash. Ifall jag flashar tror jag att jag chansar på @BIOS denna gång, bara använt Q-Flash hittills.

Ja det kan ju ha med det att göra!

Låter iofs logiskt det också. Jag tor du bör vara bombsäker om du tar och flashar bioset i varannan ordning Dvs om du har f6 så kör du till f8 och sen f10 osv Jag har själv inte märkt några som helst problem annars med flashningarna, eftersom jag uppdaterat från t.ex f8 -> f9 -> f10 -> f9 -> f8 -> f9 -> f10 osv

Ja, det tycker jag du ska prova! @BIOS alltså. Se bara till att du har moderkortsdrivisar och sånt installerat så bör du vara säker! Och köra på standardinställningar i BIOS från början såklart!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Ja det kan ju ha med det att göra!

Låter iofs logiskt det också. Jag tor du bör vara bombsäker om du tar och flashar bioset i varannan ordning Dvs om du har f6 så kör du till f8 och sen f10 osv Jag har själv inte märkt några som helst problem annars med flashningarna, eftersom jag uppdaterat från t.ex f8 -> f9 -> f10 -> f9 -> f8 -> f9 -> f10 osv

Ja, det tycker jag du ska prova! @BIOS alltså. Se bara till att du har moderkortsdrivisar och sånt installerat så bör du vara säker! Och köra på standardinställningar i BIOS från början såklart!

Sista frågorna om det är ok, brukar du välja "fail-safe settings" eller "optimized default" settings i BIOS före du börjar flasha och i @BIOS, brukar du kryssa i "clear DMI data pool" och "clear PnP data pool" eller låter du det vara som default, dvs. okryssat?

Tack för hjälpen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Sista frågorna om det är ok, brukar du välja "fail-safe settings" eller "optimized default" settings i BIOS före du börjar flasha och i @BIOS, brukar du kryssa i "clear DMI data pool" och "clear PnP data pool" eller låter du det vara som default, dvs. okryssat?

Tack för hjälpen!

Jag delar gladeligen av mig av det jag vet, kunskap är till för att spridas Så ställ hur många frågor du vill så svarar jag på allt förutom det jag inte kan

Jag kör på fail-safe i de flesta fallen. Men jag har även latat mig och kört med överklockningen på 100% samtidigt som jag flashat, utan problem. Dock är fail-safe att föredra!

Nix, jag kryssar inte i någon av dom! Låter dom vara urkryssade.

Det är inga problem. Tack själv!

Visa signatur