Sommarjobb nattetid, 18 detta kalenderår.

Permalänk

Sommarjobb nattetid, 18 detta kalenderår.

Tja, så här säger en sida med generell sommarjobbsinformation om att jobba nattetid under 18.

"Får du jobba natt om du är 16?
Nej, är du 16-18 år kan du inte jobba kl 22-06 eller kl 23-07. Arbetstiden är max 8 timmar per dag, max 40 timmar per veckan. Du måste ha ledigt minst 12 timmar i sträck varje dygn och sammanhängande ledighet på minst 36 timmar varje vecka. Reglerna gäller från det kalenderår du fyller 16. Du kan alltså fortfarande vara 15 år, på det 16:e."

Jag fyller 18 den 3 Juli, får jag ta arbete som sker under nattetid (22-06/23-07 t.ex) efter den 3 Juli eller räknar dom att man är 17 året ut?

Tack på förhand om ni kan hjälpa mig tyda detta, har även ringt personalansvariga på morsans jobb och frågat men hon visste inte.
Edit: Då jag är på mitt 18'onde 'kalenderår', kanske jag räknas som att jag redan är 18? Då de räknar in 15 åringarna som fyller 16 det kalenderåret i den regeln

Permalänk
Medlem

Ja men, det står, 16-18, alltså alla 16, 17 och 18åringar får inte jobba nattetid. Eller så förstår jag det. Annars hade dom ju sagt 16 och 17 åringar.

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Medlem

Jag undrar faktiskt med. Nästintill omöjligt att tolka vad det egentligen betyder.

Permalänk
Hedersmedlem

Sidan som du tittade på. Finns det något kontaktnummer eller så där man kan ringa och fråga?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axne^^
Ja men, det står, 16-18, alltså alla 16, 17 och 18åringar får inte jobba nattetid. Eller så förstår jag det. Annars hade dom ju sagt 16 och 17 åringar.

Varför skulle jag som 18-åring _INTE_ få jobba nattetid? Jag får ju köpa ciggaretter, folköl, tattuera mig etc etc
Grejen är att det är så jäkla svårtolkat..
På frågan om telefonnummer så tänkte jag inte på det då och nu försökte jag googla efter sidan igen <.<

Hittar inte sidan jag kollade på och googling av "Får du jobba natt om du är 16?" (dvs fras ur det jag citerade) gav mig bara http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=301&a=70903
som var ett copy paste från det jag läste tidigare..

Permalänk
Medlem

Antagligen menar de 16 till 18 och inte 16 till och med 18. Dessutom är du myndig vid 18 så jag har svårt att tro att det är några arbetsgränser som inte gäller övriga vuxna.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

Tackar, tror och hoppas på att det stämmer. Den arbetsplats som hade nattarbete stänger tydligen ner 4 veckor under sommaren så där blev det inget..
Måste hitta något annat, jag trodde att AMS.se skulle ha annonser för sommarjobb men det kanske kommer upp senare?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Åkerström
Tackar, tror och hoppas på att det stämmer. Den arbetsplats som hade nattarbete stänger tydligen ner 4 veckor under sommaren så där blev det inget..
Måste hitta något annat, jag trodde att AMS.se skulle ha annonser för sommarjobb men det kanske kommer upp senare?

Det bästa är att hitta jobb på egen hand. Knåpa ihop ett CV och ett personligt brev, stoppa i kuvert och skicka till samtliga arbetsplatser där du ev kan få jobb.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Åkerström
Tackar, tror och hoppas på att det stämmer. Den arbetsplats som hade nattarbete stänger tydligen ner 4 veckor under sommaren så där blev det inget..
Måste hitta något annat, jag trodde att AMS.se skulle ha annonser för sommarjobb men det kanske kommer upp senare?

Kanske inte var upe när du skrev, men det finns många sommarjobb på ams nu iaf. Om du klickar på tillfälliga jobb på platsbanken

Visa signatur

Ryzen 5 3600x • ASUS ROG STRIX B550-I GAMING • G.SKill Trident Z Neo2x16GB CL16 3600 MHz • EVGA RTX 3070 Ti FTW3 ULTRA • Samsung 860 QVO 1TB, 870 QVO 2TB, Corsair MP600 500gb • Cooler Master NR200P MAX med CM 850+ GOLD och CM 280mm AIO

Permalänk
Medlem

Vänd dig till bemanningsföretag, som i sin tur hittar jobb åt dig. Dvs. om du nu inte bor mitt i norrlands urskogar eller ett ställe där behovet av arbetskraft är särskilt litet.

Permalänk
Medlem

Va? Får man inte sommarjobba på natten? Fan vad dåligt. Men jag gör det ändå faktiskt.

Permalänk
Medlem

kul tråd.. ska strax gå hem från jobbet.. har jobbat 17-07 nu, mwahaha
kval på kval på det
gnatt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Sommarjobb nattetid, 18 detta kalenderår.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Åkerström

"Får du jobba natt om du är 16?
Nej, är du 16-18 år kan du inte jobba kl 22-06 eller kl 23-07. Arbetstiden är max 8 timmar per dag, max 40 timmar per veckan. Du måste ha ledigt minst 12 timmar i sträck varje dygn och sammanhängande ledighet på minst 36 timmar varje vecka.

Vad fan är det där för skräp, här har jag jobbat 10-13h timmars pass + några veckor natt pga gjutning hela sommarloven i 2 år nu och fyller strax 18.

Att man sedan inte får jobba natt när man är 18 är också riktigt skumt, Man får dricka, röka och rösta på sitt land, men man får inte jobba natt eller gå på systemet och köpa egen dricka?

MVH
Rasmus.

Visa signatur

1. Intel I7 4790K @ 4.7 | Z97 | 16gb DDR | R9 295x2 | 500gb M2SSD
2. Intel I7 2600K @ 4.450, 1.3 V | Asus Sabertooth P67 | 8gb DDR3 1600 | 2x Nvidia GTX570 i SLI. | 80 GB SDD, 8TB Western Digital.
3. AMD Athlon 3700+@2.6 Ghz, 1.475 V. | Asus A8N-E | Corsair TWINX1024-3200C2 @ 235, 2.5-3-3-6| Sapphire Radeon X800XL 512MB @ 440/550

Permalänk
Medlem

Jag jobbade natt i sommras dock som tidningsbud. Arbetstiden var från 02.00 tills det att man var färdig. Under 2 veckor så överkorsade detta även ett annat sommarjobb jag hade vilket hade arbetstiden 08.00-16.00.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.