Permalänk
Medlem

första gången på linux

Tjenna clockers.

Jag sitter just nu å skriver i firefox på min första Linux-burk. GRATTA MIG!

kör ubuntu 7.10, och vill först säga att smidigare installation får man ju leta efter.

Men nu lite snabba frågor.
va bör jag göra nu? nåt man ska "fixa" som inte redan e fixat? hur ser jag om alla grejer funkar i burken? har varit inne under hardware information och där står ju en del "unknown" när man klickar på olika grejer, fast alla beteckningar sätter den ju klockrent.

denna burken e inte min huvudburk, då jag ville testa på en reserv först, men sen e det la lite si å så med spel å shit på linux? fördom?

va ska jag ha en linux burk till tycker ni? server?

hmm, e lite uppspelt just nu så jag har säkert krånglat till denna tråden som sjutton, men som sagt, allt e helt nytt för mig... fast väldigt lättförstått.

skitkul det här!

Permalänk
Medlem

Woho...

Windows-binärer går inte under linux utan WINE eller liknande. "spel å shit" finns det ju skapat för *nix också.

Vad du ska ha linux-burken till? Har du ingen nytta av en till dator så stäng av den, man kan faktiskt spara el också. Att ha igång en extra dator bara för att den kör linux anser inte jag vara speciellt meningsfullt. Ska du ha den som server är det väl bra om du har någon nytta av den. Jag hade aldrig skapat ett behov och sen haft igång en extra dator. Har du inget behov av en server ser jag inte heller poängen med att ha den igång.

Permalänk
Medlem

Jag får väl säga grattis och önska lycka till då med linux

Jag håller inte riktigt med Xerbee när denna tycker att det är onödigt med en extra dator och köra linux på. tvärtom så tycker jag att det är de bästa sättet att testa ett nytt os som man är ovan med. Då gör det ju inte så mycket om det skulle gå åt skogen med installationen.
Dessutom så var det så jag lärde mej linux en gång i tiden. Hade en labbburk som jag gjorde en massa installationer och labborerade,och lärde mej av mina misstag.

Permalänk
Medlem

tackar tackar, självklart ska ja inte bara ha den för linux´ens skull. jag har planer på att ha en server, men vet inte riktigt va man kan "servera" på en linux-burk.

cod4-server?
ventrilo-server?
filserver?

- jag är som sagt helt nollad på linux å vet inte va som går å va som inte går.
men som du skrev raxxor, man lär sig av sina misstag

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag inte att det är bra att testa linux på en burk man inte ska göra nåt med, man blir inte så motiverad att lära sig nåt. Bättre att installera det på den vanliga och pula med det i en vecka eller två tills man blir nöjd. Eller på en annan som du ska köra som server, som jag kör.

EDIT: Kör min som CoD4 och vent server bland annat, var lite pillande och sökande på nätet innan man fick igång punkbuster till CoD. Resten var lätt men har pillat med linux förut.

FTP/HTTP server har jag inte orkat fixxa än, blir väl i framtiden.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Själv tycker jag inte att det är bra att testa linux på en burk man inte ska göra nåt med, man blir inte så motiverad att lära sig nåt. Bättre att installera det på den vanliga och pula med det i en vecka eller två tills man blir nöjd. Eller på en annan som du ska köra som server, som jag kör.

EDIT: Kör min som CoD4 och vent server bland annat, var lite pillande och sökande på nätet innan man fick igång punkbuster till CoD. Resten var lätt men har pillat med linux förut.

FTP/HTTP server har jag inte orkat fixxa än, blir väl i framtiden.

låter ju bra. då pm:ar jag dig om jag kör fast med cod4-servern

hehe, nä ja ska fan försöka fixa så mycket ja bara kan på egen hand, skapade mest tråden just för att jag ville se så jag inte missar att göra nåt viktigt i ett tidigt stadie...

Permalänk
Inaktiv

När jag bestämde mig för Linux gick jag pang på, formatera windows-disken och la in Linux. Då blev man mycket mer motiverad att lära sig, eftersom man var _tvungen_ att lösa alla problem=)

Permalänk
Medlem

En bra sak att veta om du ska fixa cod4, fil, och allt möjligt -server, även andra saker, så använd mkt google och börja gärna det du ska söka på med "howto ***** on Ubuntu 7.10" (T.EX.!). jag hade svårt att förstå det där med "sök på google" när jag började med linux men nu är det första tillflykten jag tar när jag inte får något att fungera i linux, och fungerar inte google blir det sweclockers.

Nu sitter jag på ubuntu server 7.10 och kör proftpd, rtorrent, ssh osv. Extremt nöjd! lättare server får man nog leta efter.

Lycka till i linuxvärlden!

En sak jag själv undrar över, angående cod4, eftersom ni kan köra cod4 servrar på en linuxburk, kan man även köra cod4 som spel med hjälp av wine på en linuxburk?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy

En sak jag själv undrar över, angående cod4, eftersom ni kan köra cod4 servrar på en linuxburk, kan man även köra cod4 som spel med hjälp av wine på en linuxburk?

För vissa fungerar det med ett patchat wine. Du kan kolla här efter guider och resultat: http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=version&iId=...

Permalänk

Lär dig som sagt att använda Google på *rätt* sätt. Sök ofta på det du vill ha hjälp med, plus ubuntu. Hoppas du förstod det där.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dark Defender
För vissa fungerar det med ett patchat wine. Du kan kolla här efter guider och resultat: http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=version&iId=...

Det ser ju sjukt bra ut. Helt otroligt att de får sådana här tunga titlar att fungera under linux. Mkt bra jobbat!

Permalänk
Medlem

Börja med att tanka nyaste envy och installera drivrutiner till ditt grafik kort via det, det är det lättaste sättet. Sen om du skulle vilja installera linux på din huvudburk nångång, kan jag starkt rekomendera Ubuntu Ultimate.

http://ubuntusoftware.info/

Det är klart den mest nybörjarvänligaste linux disten som finns, och den är baserad på Ubuntu. Nästan allt finns med på en gång som man skulle kunna behöva utan att behöva sätta sig direkt och tanka massor som man måste med ubuntu, sen funkar allt vad det gäller multimedia direkt, och det ser snyggt ut på en gång oxå.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.