Färdig XP-installation med drivisar?

Permalänk
Medlem

Färdig XP-installation med drivisar?

Går det att bränna en bootbar XP-skiva med de drivrutiner man behöver, eller måste man alltid efterinstallera dessa?
Likadant med antivirus....går det också att få med redan på installationsskivan?

Eller kan man göra en fullständig backup på sitt OS och bränna det som en bootbar cd/dvd kanske?

Visa signatur

Laptop

Permalänk
Medlem

du behöver din orginalCD och alla drivare samt program du vill lägga till

sedan glider du till http://www.nliteos.com/ och laddar ner programmet

vill man lägga till mycket saker kan detta vara bra också...

http://unattended.msfn.org/

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Tackar för tipset, men hur inkluderar man drivrutiner i installationen?
Som det är, kan man bara välja ".inf"-filer?

Visa signatur

Laptop

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

du får antingen skivorna som du har till moderkortet, ljudkort etc etc och

eller så använder du gratisprogrammet drivermagician lite som kan extrahera drivrutinerna till vald plats..

eller så låter du bara nlite söka genom vald disk och sen radda upp alla drivare som finns..troligen gör den lite mer än bara det...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag fann ut hur jag skulle inkludera mina befintliga drivers genom att adda hela mappen där de finns i.

Driverpacks - får man inte en hel drös med drivrutiner man inte behöver och som då gör installationen onödigt stor?

Alltså - är det inte bättre om man försöker slimma sin installation att då adda drivers-mappen i systemmappen?

Visa signatur

Laptop

Permalänk
Medlem

Går det att automatisera partitioneringen också och att den startar installationen samt bootar från CDn utan att trycka på någonting?

Permalänk
Medlem

zeezam allt sånt går att göra, man ändrar i filen winnt.sif. Man kan göra det för hand eller använda program.
http://unattended.msfn.org/unattended.xp/view/web/7/SESSID=4c...

man kan även göra det direkt i nlite

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter

Permalänk
Medlem

Att du inte gör en ghost image som du lägger på hårddisken.

Gör helt enkelt en backup på windows när datorn är uppdaterad och fungerar som bäst sedan har du backupen alltid liggandes på hårddisken. Slipper hålla på med skivor som kostar och tar plats.

Burkar göra sånna backuper på mina kompisars datorer och när de har problem lägger jag tillbaka backupen på ca 2-3min och datorn fungerar som gjutet.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ei
zeezam allt sånt går att göra, man ändrar i filen winnt.sif. Man kan göra det för hand eller använda program.
http://unattended.msfn.org/unattended.xp/view/web/7/SESSID=4c...

man kan även göra det direkt i nlite

Det räcker alltså inte med

[Unattended] FileSystem = ConvertNTFS Repartition = Yes AutoPartition = 1 UnattendMode = 1

?

Hittade inget mer i nlite än "Full automatic installation".

Permalänk
Medlem

När du kommer till valmenyn i nlinte så får du klicka in Unattended Setup rutan och sen fylla i alla val som finns i de menyerna.

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ei
När du kommer till valmenyn i nlinte så får du klicka in Unattended Setup rutan och sen fylla i alla val som finns i de menyerna.

Den klagar på att den inte har access att kopiera över filerna till hårddisken.
Får "Setup cannot access the CD containing the Windows files" när den ska börja kopiera över filerna till HDDn.

Permalänk
Medlem

Ahh, du får ta och kopiera hela hela skivan till hårddisken först. Så att nlite kan ändra på den. Sen laddar du kopian som ligger på hdd.

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter

Permalänk
Medlem

Re: Färdig XP-installation med drivisar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av perfetto
Går det att bränna en bootbar XP-skiva med de drivrutiner man behöver, eller måste man alltid efterinstallera dessa?
Likadant med antivirus....går det också att få med redan på installationsskivan?

Eller kan man göra en fullständig backup på sitt OS och bränna det som en bootbar cd/dvd kanske?

Acronis True Image 9.1 använder jag, hela systemet kommer med

Permalänk
Medlem

Kopiera över en annan XP skiva så fungerade det bättre.
Vet inte om jag inte fick med alla filer först eller varför det blev så.