Blir galen, datorn startar inte efter chassibyte.

Permalänk
Medlem

Blir galen, datorn startar inte efter chassibyte.

Hej, jag har nyligt köpt en ny dator och allt har fungerat perfekt. Hade dock ett litet problem med att gamla chassit var för litet så har bytt nu.
Nu till problemet:
Datorn är död vid uppstart. Nätagget går igång och grafikkortet börjar blåsa, men processorfläkten startar inte. När man trycker på power-knappen så blinkar lampan på cpu-fläkten till, men fläkten går aldrig igång och datorn bootar inte upp (skärmen helt svart). Det enda jag har gjort är att ta ut alla kontakter, flytta delarna till nya chassit och kopplat in allt igen.
Kan jag ha kortslutit moderkortet under processen, eller är det nån som har nån erfarenhet av att cpu-fläkten inte startar?
Som sagt så går ju fläkten på grafikkortet igång, så nätaggregatet verkar helt iaf.
Blir oerhört glad för all hjälp jag kan få :/

Visa signatur

|| Gigabyte GA-P35 DS4 || Intel Core2Duo E8400 @ 4.05 Ghz || 4GB PC8500 Crucial Ballistix || Inno3D 8800 G92GTS 512 MB || 14649 3DMarks

Permalänk
Medlem

Du glömde väl inte att montera distanserna bakom moderkortet?
Om inte så kan du dubbelkolla att ATX kontakten (4 eller 8 pinnar) sitter
på plats intill processorn. När alla kontakter är kollade så återstår väl bara att göra "clear bios" - kolla i manualen, det görs lite olika på olika moderkort (ofta behöver man bara bygla över två pinnar under en minut eller två, men i värsta fall kan man behöva plocka bort batteriet och kortsluta kontakterna.

Lycka till!

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem

Det är löst nu. Ditt svar hjälpte mig även fast felet inte var något av ovanstående. Min teori är iaf att en av skruvarna jag skruvat fast moderkortet med kortslöt processorfläkten på något konstigt sätt. Jag skruvade bort moderkortet och provade starta liggandes på en stol och det gick felfritt :)..hade aldrig kommit på det utan ditt tips om att kolla bakom moderkortet så jag får tacka så mycket!

Visa signatur

|| Gigabyte GA-P35 DS4 || Intel Core2Duo E8400 @ 4.05 Ghz || 4GB PC8500 Crucial Ballistix || Inno3D 8800 G92GTS 512 MB || 14649 3DMarks

Permalänk
Medlem

satt dit distanserna fel?

Visa signatur

1: 7600x- 32gb- 7800xt
2: 3600x-16GB-1070ti
3: 1600x-16GB-580x

Permalänk
Medlem

Ah så det är dom som är distanserna :O..börjar inse att jag borde läsa på lite mer om alla delar osv. Japp, det var nog det som var problemet helt enkelt :P.

Visa signatur