Asus P5KC iP35 - för-/nackdelar osv? Hjälp mig

Permalänk

Asus P5KC iP35 - för-/nackdelar osv? Hjälp mig

Vad har ni för åsikter om detta moderkort rent generellt?

Tänkte ha Corsair TWIN2X2048-8500C5D Dominator 2x1024MB XMS2-8500 1066MHz EPP-minnen och behöver synpunkter på vad ni tycker om detta moderkortet när det gäller överklockningsmöjligheter?

Om ni tycker att det finns ett annat, bättre moderkort, som klarar av PC2-8500-minnen i prisklassen 1 500 - 2 000 kr så vill jag gärna ha tips om sådana.

Har varit runt en himla massa på datorbutiken.com och stirrat mig blind på vilka moderkort som just klarar av PC2-80XX-minnen men häpnats över att inte många moderkort stödjer dessa. Förmodligen kanske det är så att de helt enkelt inte skrivit ut det på datorbutiken. De flesta som jag kollat på stöder typ bara 5300- eller 6400-minnen osv.

Alltså: Vad har ni för åsikter om moderkortet rent generellt? Bra till överklockning? Finns det bättre moderkort som stöder PC2-8500-minnen i prisklassen 1 500 - 2 000 kr som ni kan rekommendera?

Med vänlig hälsning,
Pierre Johansen

Permalänk
Medlem

Hej Pierre !

Ska du överklocka och ska ha det bästa moderkortet är Asus Striker Extreme bra. Det klarar av det och PC2-8500 minnen. Rekomenderar att du använder OCZ minnen istället för Corsair om du kör Striker och ska överklocka. Se nedan, bra test:

http://www.maxitmag.com/maxit-reviews/motherboards/asus-680i-...

Hälsar,
Thomas

Permalänk
Medlem

Det har ju både stöd för ddr2 och ddr3. Det är ju bra om man vill byta lite längre fram då ddr3 blir billigare.
Och det är bara P35 socketen som gått ut med att Yorkfield kommer fungera på denna. Och penryn förstås.
Men att ha 2 grafikkort är kanske lite bortkastat då den ena bara stöd för x4 pci-e.
Jag vet inte vad det gör i praktiken men det lär ju bli sämre prestanda än en SLI-lösning eller Crossfire.
Jag har själv kollat på nforce680i SLI men jag vet inte om den är ett bra val om man tänkt att köpa yorkfield senare.
Jag har skickat lite frågor till nvidia och asus angående det. Får se vad jag får för svar.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk

jag är inne i samma smet som PierreJohansen.
min fråga är: Finns det moderkort som klarar av SLI samt PC2-8500-minnen i prisklassen 1 500 - 2 000 kr? eller billigare, vilket ja inte skulle tro.

Permalänk
Medlem

Det skulle väl vara Nforce 780i då. Men eftersom det inte är släppt ordentligt, så vet jag inte riktigt.

680i(det gamla Nforce) stödjer inte Yorkfield (Penryn-fyrkärnig) utan bara wolfdale (Penryn-tvåkärnig) så den är väl inte framtidssäker...

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk

ja säger bara KÖP INTE DETTA MODERKORT! ...o herre min gud köp den inte! ja har haft sådant problem med 8500 minne så de bara inte finns o ja har fortbarande inte löst det. i stort sätt alla spel krashar efter bara några minuters spelande!

den klarar inte äns av 1066 Mhz! o högst har ja lyckats få minnen o funka på ca. 890mhz o inget mer! det roliga är att de står 1067Mhz o inte 1066Mhz. o det som är ännu roligare är att 1067Mhz funkar än inte! så vad är poängen med att ha 1066Mhz minnen när moderkortet inte äns klarar av det!
ja har tom. bytt minnen till 800Mhz o inte Dominator men spelen krashar ändå!

KÖP INTE Asus P5KC iP35 för än så länge har ja inte haft ett enda fördel med den!

Permalänk
Medlem

makedonii: Jag satte i dem i den svarta sloten (nr 2 och 5) och lyckades köra dem på 1000Mhz. Hoppas du lyckas bättre!

En sak är säker, jag ska försöka reklamera skiten. Står det att den ska palla 1066Mhz EPP och den inte gör det är det för fan falsk marknadsföring!

Visa signatur

Intel Core i9-12900k | Asus ROG Strix Geforce RTX 3070 OC | G.Skill Trident DDR5-6000 CL36 BK RGB | Seagate Firecuda 530 | NZXT H510 Elite white, 4x Lian Li SL120/140 fans | NZXT Kraken X63 – all RGB set to static white

Permalänk
Medlem

jag har precis beställt Asus P5K Premium och PC8500 minnen... hoppas det inte är samma problem på de kortet!

Har hittat lite info om PC8500 dominator, att man måste ställa om de i BIOS till fabrikstimeings och volt: 5-5-5-15 och 2.0V tror ja de är. Lycka till!

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk
Medlem

*bump*

Är inne på att köpa ett sådant moderkort nu, dock står det bara Asus P5KC på dem, har dem lyckats få en stabilare version av denna nu tro?

Permalänk
Medlem

Jag reklamerade 4st Asus P5K innan jag sket i Asus och köpte Gigabyte.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av paef
*bump*

Är inne på att köpa ett sådant moderkort nu, dock står det bara Asus P5KC på dem, har dem lyckats få en stabilare version av denna nu tro?

Har haft mitt P5KC i över 1 år nu, och kan säga att med nya bios versioner har det blivit bättre. Tyckte det funkade bra till en början,men när jag började klocka för ca 11 mån sedan tyckte jag att det va kasst. Så jag skaffade värre kort. Men har nu när jag kommit in i det här med klockning, tagit fram mitt KC igen, och till min förvåning klockar det rigtigt bra. Fsb 575,max klock med en E8500 E0, 4725mhz (dock ej stabilt) sen ville inte CPU'n mer(volt känslig,hög temp). Angående minnen, så fungerar 800 minnen bra, har provat 1066, Kingston, Crucial,Corsair, och även Ocz 1200 minnen, men dom enda som fungerar bra när jag benchat är Crucial Ballistix 1066. Att nämna är att med 1066 minnen bör minnena sitta i slot 2 och 4. Har man nu en E8500 duger 800 minnen bra, kör 4,3ghz stabilt med E8500 och 800 minnen. Har även Pencilmoddat och det fungerar ypperligt, inget dropp alls. Så på frågan om det är ett dåligt kort, är mitt svar NEJ, det över träffade mina förväntningar, och presterar riktigt bra. Vid 4,3ghz och med ett 4870X2 kör jag nästan 21000 i 3DMark06, och det tycker jag ej är fy skam. Har däremot inte provat DDR 3 minnen, kanske jag gör det någon dag, men känns som det ej är nödvändigt med den prestanda jag har idag.....Att det sen finns andra kort som ger bättre prestanda,är helt klart, men personligen så kan jag rekomendera detta kort. VEDMA.

Permalänk
Medlem

Kanske kommer ihåg fel, men har inte P35 chipset endast stöd för PCI-Express 1.1 (dvs halva bandbredden jämför med PCI-Express 2.0 som nyare kretsar, t ex P45, stödjer)?

/PeCe

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PeCe
Kanske kommer ihåg fel, men har inte P35 chipset endast stöd för PCI-Express 1.1 (dvs halva bandbredden jämför med PCI-Express 2.0 som nyare kretsar, t ex P45, stödjer)?

/PeCe

P5KC har inte PCI-Express 2.0 men uppenbarligen verkar det inte spela så stor roll när man kör med 1 Grafik kort. Har även testat mitt 4870X2 på mitt Commando, där jag har en E8200@4,2ghz och fick där 19600 poäng i 3DMark06, så det verkar inte skilja så mycket som folk tror.