Permalänk
Medlem

Bästa stress test av CPU?

Hej!

Jag har sysslat med överklockning i mindre än ett år och siktar framförallt in mig på att hitta högsta stabila frekvens för att köra Folding@Home. För det ändamålet har jag inte kunnat lita på Orthos och andra stress test av den anledningen att det kan krascha i SMP folding även om Orthos fungerat felfritt i flera timmar. Nu har jag dock provat följande - stressCPU:

http://www.gromacs.org/component/option,com_docman/task,doc_d...

Den verkar köra CPUn mycket hårdare än något annat jag stött på, och temperaturen på CPUn ökar med ca 5 grader högre än jag någonsin sett! Kan detta vara det ultimata testprogrammet för att hitta max stabil överklockning?

Har någon annan erfarenheter av stressCPU?

Tillägg:
Programmet är skrivet av Erik Lindahl <lindahl@cbr.su.se> och används för att stresstesta cluster som sedan skall användas för produktion (dvs forskning om proteinveckning etc). Fördelen med programmet är att det kontinuerligt övervakar resultatet med avseende på värmerelaterade problem.

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem

Ladda hem orthos istället

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS GeForce RTX 5090 ROG Astral OC White | ASUS ROG Strix X870-A Gaming | Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz CL30| Seasonic Prime TX 1300W | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Beyond Dynamic DT 770 PRO / Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Zowie EC2-DW | KEYCHRON Q5 QMK 96% + Cherry MX2A Brown

Permalänk
Medlem

Re: Bästa stress test av CPU?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Carl_XII
Hej!

Jag har sysslat med överklockning i mindre än ett år och siktar framförallt in mig på att hitta högsta stabila frekvens för att köra Folding@Home. För det ändamålet har jag inte kunnat lita på Orthos och andra stress test av den anledningen att det kan krascha i SMP folding även om Orthos fungerat felfritt i flera timmar. Nu har jag dock provat följande - stressCPU:

Den verkar köra CPUn mycket hårdare än något annat jag stött på, och temperaturen på CPUn ökar med ca 5 grader högre än jag någonsin sett! Kan detta vara det ultimata testprogrammet för att hitta max stabil överklockning?

Intressant. Mina tester visar på samma sak som vad du har kommit fram till. Dels klarar det precis som nyare Prime95 av multicore och dels får jag också 5 graders skillnad jämtemot Prime95 v25.6b6.

Dessutom är det ju multiplattform vilket inte är helt fel :].

Visa signatur

X79, baby

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 93Clocker
Ladda hem orthos istället

Som jag skrev så har jag provat Orthos. Det är en barnlek att klara de testerna jämfört med stressCPU. Men det avgörande är ju vad man ska använda datorn till - om man bara ska spela med den så duger förmodligen Orthos som testverktyg. För min del kör jag SMP folding (se http://folding.stanford.edu/ ).

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem

Jag kör mest med prime95 och ibland med orthos. De belastar datorn väldigt hårt så vitt jag vet så om den inte kraschar då så är det stabil!

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo, 2,2 GHz @ 2,42 GHz med ClockGen.

Permalänk

Jag kan tipsa om Prime95 + normal PC användning samtidigt för att verkligen se att den är stabil.

Jag kör just nu Prime95 + 3dmark06 loops för att se att både CPU'n och NB är stabila i max belastning.

EDIT: Datorn kan vara Prime95 stabil i 100 timmar men kör du Prime95 + 3dmark06 kan du märka något annat.

Visa signatur

Alienware 15R3, 7820HK, 16 GB DDR4 2667 MHz, 1080 Max-Q, 512 GB SSD + 1 TB 7200 RPM, 15.6" 120 Hz TN+WWA G-Sync, Killer 1550

Permalänk
Medlem

Personligen har jag kört orthos eller orthos + 3Dmark06 beroende på om jag ska testa endast prolle + minne, eller hela systemet. Min erfarenhet av Prime95 är att datorn helt klart kan vara stabil i prime hur länge som helst men failar inom en minut med orthos, därför använder jag mig inte av prime för stabilitetstester. Har ej testat multicore-versionen måste jag dock erkänna.

För att tvinga upp burken i höga temperaturer verkar TAT vara bäst om man kör intel. Hur det programmet påverkar stabiliteten vet jag inte.

Visa signatur

Det heter KOMPATIBEL. Jeez...

Permalänk
Medlem

Testade programmet du länkade till, och för mig blir det ca 5-8 grader varmare i TAT än med ditt program. Testa det istället. p95 testade jag förut en gång i typ 10 minuter felfritt, sen när jag körde tat hängde sig datorn efter några sekunder

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

när ni skriver prime95 + 3dmakr06 menar ni då att ni kör med båda på samtidigt?

Visa signatur

AMD AM2 6000+/4GB/HD4770/500GB+750GB/Windows 7 64bit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av splitich
när ni skriver prime95 + 3dmakr06 menar ni då att ni kör med båda på samtidigt?

Precis. Kör igång Prime95 och sedan kör du 3dmark06 med continuous loops. (Du måste ha köpt 3dmark06 dock)

Visa signatur

Alienware 15R3, 7820HK, 16 GB DDR4 2667 MHz, 1080 Max-Q, 512 GB SSD + 1 TB 7200 RPM, 15.6" 120 Hz TN+WWA G-Sync, Killer 1550

Permalänk
Medlem

jag har den köpta versionen men jag kan inte se någon stans där man sätter igång continuous loops?

Visa signatur

AMD AM2 6000+/4GB/HD4770/500GB+750GB/Windows 7 64bit

Permalänk
Medlem

Håller med att man inte kan lita på prime95 (eller orthos om man har flera kärnor) fullt ut.

Battlefield2 är mycket känsligare vad jag märkt så det kan du testa. Dock tror jag inte det belastar processorn till 100% riktigt. Bra test för systemet som helhet iaf (speciellt minnet).

UT99 ska tydligen vara mycket känsligt också, men det är ju rätt gammalt nu.

Nu överklockar jag inte så mycket för tillfället, men jag ska nog ta en titt på stressCPU iaf. Det hade stöd för 64-bit också. Och kör man 64-bitarsversionen så ska det tydligen stressa systemet ännu mer. Kanske kan vara nåt att ha i åtanke.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

Re: Bästa stress test av CPU?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Carl_XII
Hej!

Tillägg:
Programmet är skrivet av Erik Lindahl <lindahl@cbr.su.se> och används för att stresstesta cluster som sedan skall användas för produktion (dvs forskning om proteinveckning etc). Fördelen med programmet är att det kontinuerligt övervakar resultatet med avseende på värmerelaterade problem.

Ska prova programmet, kör just nu prime95 + normalanvändning såsom Internet, musik, film osv.

3,74 ghz stabilt nu men precis vid 3,8 börjar hon jävlas. Ska ge resultat senare under dagen då jag testat StressCPU.

Fråga. Eftersom programmet kan köras under specifik tidsram, innebär det en "tätare" tortyr om du förstår vad jag menar?

Ju snabbare man kan få burken stabil ju bättre

Visa signatur

"-You like sex AND money? We should hang out!" -"Idiocracy"

MSI P45 Platinum, e6850@3ghz, 4gb Corsair 6400c5dhx, 500gb+320gb, HD4850 Crossfire (Sapphire/His), Coolermaster Cosmos RC 1000

Permalänk

Jag kör prime95 v25.5 och viktigt att tänka på om man vill belasta cpu max är att välja small FFTs när man startar, då får iaf jag lika hög temp som med programmet trådskaparen länkade till.

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti