Problem med klockning. P35-DS3, E-4500, Corsair XMS2 CL5

Permalänk
Medlem

Problem med klockning. P35-DS3, E-4500, Corsair XMS2 CL5

Jag har försökt läsa till mig svaret på mitt problem men inte hittat något som verkar stämma överens. Är noob när det gäller klockning men ska försöka redogöra mitt problem så gott det går.

Mina specs:

Moderkort:
Gigabyte P35 DS3 rev 2.0

CPU:
E4500 2.2ghz

Minnen:
Corsair XMS2 4096MB DDR2 PC2-6400 800MHz (5-5-5-18) (2x2048MB) (TWIN2X4096-6400C5DHX)

Kylare:
Thermalright Ultra-120 eXtreme

Vad jag testat:
Har ändrat till 11x220 (2420mhz) höjt volten på ddr2 minnena med max 0.4 (även testat med lägre värden och ingen höjning alls). Satt PCI-E till 100.
Har "disablat" allt onödigt i Bios enligt FAQn och diverse trådar.
Jag har även testat att klocka i Windows med Easytunes som följde med moderkortet. Får då upp cpu'n till ca 2.6ghz. Går jag högre låser sig Windows helt.

Vad som händer:
När jag ändrat inställningar för klockning och sparat startar datorn om och fallerar på minnesuppräkningen som kommer direkt efter boot. Den startar sedan om och ändrar tillbaks klockinställningarna.

Skulle högt uppskatta lite råd och tips om hur jag kan gå vidare. Kanske någon annan haft samma problem?

Mitt mål är att få upp processorn till 3.0ghz genom BIOS även om det verkar lite motigt just nu.

Alla spekulationer är välkomna!

Edit:
Fel forumdel. ber om ursäkt. slarvigt!

Edit2:
Lagt till specs i sign

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS3 • E4500@2.2GHz • Thermalright Ultra-120 eXtreme • Corsair XMS2 2x2GB DDR2 CL5 6400 800MHz • ATI HD3850 256MB • Xilence XP600W

Permalänk
Medlem

Det låter som att du kan ha samma problem som jag har med mitt EP35-DS4. Har du provat att inte öka clockfrekvensen någonting? Alltså bara aktivera "CPU Host Clock Control" (eller vad det nu kan heta på ditt kort). Gör jag det så får jag samma problem med att den startar om igen när den räknar minnet. Samma sak händer om jag bara ändrar PCI-E från auto till ett fast värde.

Tyvärr vet jag inte hur man ska fixa det

Mina specs är:

CPU: E2140 1.6GHz
MB: Gigabyte EP35-DS4
RAM: Crucial Ballistix PC8500 2x1024MB
PSU: Corsair 620HX

Permalänk
Medlem

Har datorn i sign. Hända första gången när jag botade med org bios, var tvungen att updatera till senaste F12 för att det skulle funka. Kan köra min prolle i 3,2 GHz stabilt som max.

Upgradera och återkom med svar

Permalänk
Avstängd

Grumlig,
bios version?
Temps?
vcore?
Minnena i auto eller manuellt?

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd

i ds 3 finns det nått som heter systemmemory multiplier ändra den till 2X testa o se om det går o klocka bättre då poängen är att minnerna skall gå lägre då

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk
Medlem

>>Flopper:

Bios: F12 (senaste)

Temps: Cpun ligger på 29C enl Bios oklockat. 20/22 enl coretemp oklockat. Moderkortet mäter 25C enl Everest.

Vcore: 1.3250v (Har även testat höja den några snäpp utan resultat. max 1.4 har jag testat.)

Körde mina minnen auto när jag höjde till 11x220. Mixtrade lite med manuellt men vågade inte göra för mycket då jag inte är helt säker på min sak. Nåt speciellt jag bör testa?

>>Siggemc: Ska testa det så fort jag kommer hem från jobbet.

>>Pokky: Förstår inte riktigt vad du menar. Ska jag avvaktivera "CPU Host Clock Control"? Ska kolla efter jobbet om jag hittar nåt motsvarande.

>>pontakoj: Kör F12 redan. missade visst skriva med det. Låter lovande att du kan få upp din prolle till 3.2 stabilt.

Tack för svaren så långt!

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS3 • E4500@2.2GHz • Thermalright Ultra-120 eXtreme • Corsair XMS2 2x2GB DDR2 CL5 6400 800MHz • ATI HD3850 256MB • Xilence XP600W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av grumlig
[B]

Körde mina minnen auto när jag höjde till 11x220. Mixtrade lite med manuellt men vågade inte göra för mycket då jag inte är helt säker på min sak. Nåt speciellt jag bör testa?

sätt dem manuellt på 5.5.5.18 eller vad de är specade för, samt vdim som de ska ha. samt att multipel är att minnena går i sin sagda hastighet 800mhz. Du kan helt enkelt ha för låg fsb.
testa med en annan multipel också dvs 8x400fsb eller så.

Du kan också behöva rensa cmos om detta inte skulle hjälpa.
dvs rensa cmos, ta ut batteriet i 10min och börja om från början.
I vissa fall kan detta krävas just för att en del inställningar inte sparas.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

STANDARD CMOS FEATURES:
Halt on : No errors

ADVANCED BIOS FEATURES:
HDD Smart: Disable
Limit CPUID Max. to 3 : Disable
No-Execute Memory Protect : Disable
CPU Enhanced halt C1E : Disable
CPU Thermal Monitor 2(TM2) : Disable
CPU EUST Funktion : Disable

PC HEALTH STATUS:
Disable allt utom CPU SMART FAN MODE Som du kan köra på AUTO/PWM eller Voltage

MB INTELLIGENT TWEAKER(M.I.T)
CPU HOST FREQUENST(MHz) : 333
PCI EXPRESS FREQUENST(MHz) : 100
C.I.A.2 . Disabled
Performance Enhace : Standard
System memory multipiler (SPD) : 2.40
DRAM Timing Selectable: Manual

På minnenen sätt samma värden som det är till höger

CPU Voltage control : 1.42500v

På CPU Clock Ratio så börja med säg 7/8 och testa. Om det går så höj sedan till 9 och testa stabilitet i ortos och temp i TAT

Det här är vad jag kör normalt, har pressat minnena lite till.
Testa detta du och återkom

Hoppas jag fick med allt och skrev rätt

MHV

Permalänk
Medlem

Stort tack för svaren!

Testat följande

-Rensat CMOS
-Ändrade BIOS enligt pontakojs anvisningar.
-Satte minnena manuellt till 5-5-5-18
-Testat köra 7x333fsb, 7x400fsb, 8x333fsb, 8x400fsb med System memory multipiler reglerad så det blev 800mhz.
-Testade även med System memory multipiler lägre så att minnena gick i ca 660mhz.
-Höjde Volten till 1.42500v och testade olika hastigheter enligt ovan.
-Testat köra med endast 1 minnessticka.

Tyvärr har inget av ovanstående fungerat.
Det som fortfarande händer när jag sparat och avslutat BIOS är att datorn gör ett par försök i rad att boota utan framgång, sedan resettas klockinställningarna på MB INTELLIGENT TWEAKER(M.I.T).
Testade sist av allt att ladda optimized default i BIOS och låste sedan PCI-E till 100mhz. Fick då samma fel av endast den ändringen.

Något annat jag kan testa?

>>pontakoj: La till datorn i sign.

Visa signatur

Permalänk

Har samma problem faktiskt, sitter med P35-DS4 och kan inte överklocka alls i bios. Har installerat senaste bios men fortfarande samma problem. Har också ändrat allt som man ska men ändå samma sak Dock verkar det som det kan ha nåt att göra med grafikkortet eftersom datorn går igång men utan bild (har satt PCI-E till 100 mhz). Hur som helst provar jag med Easytune 5 just nu får se om det går bättre.

Permalänk
Medlem

Hm... du kan ju testa byta bios till något äldre och se om det funkar.

Får samma fel som er når jag klockar för högt och DualBioset åtrerställer det till det var från början.

dragonball : det är inte gkortet.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av grumlig

Tyvärr har inget av ovanstående fungerat.
Det som fortfarande händer när jag sparat och avslutat BIOS är att datorn gör ett par försök i rad att boota utan framgång, sedan resettas klockinställningarna på MB INTELLIGENT TWEAKER(M.I.T).

Hum, tydligen är det antingen bioset som inte funkar som det ska eller moderkortet.
Det ska bara funka.

det jag kan tänka mig är en re-flash av bioset.
Gigabytes kort kan göra just ovanstående med sina kort, haft några tidigare soms trulat med att inte spara inställningarna.
Orsaken kan vara en dålig flash.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dragonball
Har samma problem faktiskt, sitter med P35-DS4 och kan inte överklocka alls i bios. Har installerat senaste bios men fortfarande samma problem. Har också ändrat allt som man ska men ändå samma sak Dock verkar det som det kan ha nåt att göra med grafikkortet eftersom datorn går igång men utan bild (har satt PCI-E till 100 mhz). Hur som helst provar jag med Easytune 5 just nu får se om det går bättre.

Jag hade xakt samma problem med P35 DS4 + E2160 + 2 stickor Ballistix 8500. Kunde inte klocka en enda mhz.

Sen tog jag ut en av stickorna, då funkade det. Satte in den andra igen (dual channel) då funkade det inte.

Sen körde jag båda stickorna i single channel, då funkade klockningen, sen dagen efter bytte jag till dual channel o då funkade det korrekt.

Ingen aning hur det är möjligt, men i elektronikens värld är all möjligt.

Sen 2 dagar senare så dog moderkortet, endless reboots sedan dess, ska skicka tillbaka det.

Visa signatur

Asus P5E | Q6600 (G0) (1.288v) @ 3.42ghz |2GB 6400 DDR2 | Asus 4870 800/1080 | Corsair 450W | http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=815791

Permalänk
Medlem

Höjd spänning till nordbryggan? Ställ MCH-voltage eller vad den nu heter till +0.1 och se om det hjälper. Själv behövde jag inte det förrens jag kom upp mot 3ghz dock.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem

-Testade flasha om bios till F12 igen, ingen förändring. ska koppla in floppyn o nedgradera imorgon. Nån version ni kan rekomendera?

-Testade ändra MCH-voltage till +0.1 Ingen förändring.

Lyckades låsa PCI-E till 100 genom att först ladda optimized default i bios, sedan spara och starta om. Därefter ändra PCI-E till 100, spara starta om. Datorn startade då upp och bibehöll inställningen. Testade sedan att klocka minimalt, funkade ej. Ändrade sedan tillbaks till att endast låsa PCI-E till 100 igen. Sparade och startade om. Funkade inte.
Däremot funkar det varje gång jag laddar optimized default startar om och sedan låser PCI-E till 100. Det är nu den enda förändring jag lyckats göra i klockväg. Är det ens väsentligt?

Någon som kan dra någon slutsats av det här?? Är lite förvirrad vid det här laget. Är ju som sagt min första erfarenhet av klockning.

Visa signatur