Permalänk
Robot

nätverk och patchpanel

Mitt nätverk som jag bygde om på egen hand.
Kablarna kunde varit snyggare dragna men vet många som har det 100gånger sämre.

Lådan till patchpanelen hitta Pappa på jobbet.
lådan hadde samma måt som panelen så jag fick bocka upp locket en bit och såga av fronten.
sedan var det bara att svättsa på fästen för fronten.
Det sitter 2 aluskivor i botten med 6 st 12mm hål för att få upp kablarna och att dölja hålen som var där från början.
Och för att isolera lådan så använde jag teflon-tejp vid kabelanslutningarna för att minimera risken att kablarna kortsluts.

Besök albumet: nätverk och patchpanel av jetor_88

Permalänk

Det är så det ska se ut ! , vad har du allting? lite mer förklaring är alltid gott!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Vad bra att någon tyckte om det.

Visa signatur

Dyslexi är mitt problem, jag kan inte se om jag stavar rätt lr fel, så ha överseénde

Permalänk
Medlem

Blir inte maten i skafferiet varmt?

Permalänk
Medlem

argh fyfan vad rörigt. 3 poäng.

Använd inte bundband till att koppla ihop nätverkskablar, kan skada kabeln - och är helvete när du ska dra om kablar. Vilket du ska, eftersom du inte har gjort ett ordentligt jobb från början.

Permalänk
Medlem

Haha kan inte göra så mycket åt det var inte mitt fel att dom skulle lägga datacentranen just där :S. men det finns en ventil som kyler en del men det är inte ultimat nej. det var därför jag satte allting på översta hyllan bör skona maten något värme stiger ju uppot.

Men vi har inte så mycket kylvaror där inne.

zewmah1
Får man fråga om du har bättre årdning överalt bakom dina datorer mm?
Det är lätt att klaga men ganska svårt att få det att se snygt ut

Visa signatur

Dyslexi är mitt problem, jag kan inte se om jag stavar rätt lr fel, så ha överseénde

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hmm jag har vart på en hel del rivningar i stockholm.
Rivit ut stora kontors ytor på flera tusen kvadrat.
Där låg alla kablar i rännor i taket och satt fast buntade med bunt band.
Så även profs andvänder bunt band. Sedan kan man ju diskutera hur bra det är. 4P från mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zewmah1
argh fyfan vad rörigt. 3 poäng.

Använd inte bundband till att koppla ihop nätverkskablar, kan skada kabeln - och är helvete när du ska dra om kablar. Vilket du ska, eftersom du inte har gjort ett ordentligt jobb från början.

Nätverkskablage tål mer än du tror.

Visa signatur

| Z790 Formula | 14900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| RME ADI-2 DAC FS | Fostex TH-X00 | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck | Simagic Alpha U |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bil_experten
Hmm jag har vart på en hel del rivningar i stockholm.
Rivit ut stora kontors ytor på flera tusen kvadrat.
Där låg alla kablar i rännor i taket och satt fast buntade med bunt band.
Så även profs andvänder bunt band. Sedan kan man ju diskutera hur bra det är. 4P från mig.

Jag utbildar mig till elektriker och varit på många ställen där vi dragit nätverk och där används buntband. Men "hemligheten" är att man inte drar till dem för hårt. Bara för man kan dra till max behöver man inte göra det. Nätverkskablar ligger oftast på kabelstegar ovanför innertaket. Sen har jag också hört att man inte ska dra elkablar och nätverkskablar tillsammans med varandra för det kan störa signalerna i nätverkskablen. Sen finns det oskärmade och skärmade kablar. På industrier finns det mycket av den skärmade kablen. Man ska inte klammra kablen mot en list med små klammrar använd större klammrar än vad diametern på kablen är. Man ska inte ha skarpa böjar heller.

Kanske lite offtopic men kanske kan vara intressant för någon.

Permalänk
Medlem

Jo jag vet att det finns bättre kardborrband mm men jag använde mjuk kabel som är tåligare. Och skulle det gå sönder en kabel så tar det ju bara några min att byta. Har kabel i överflöd.

Men om man bara ser till lådan så tyckte jag att den blev ganska bra

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Permalänk

Fan gilla det starkt har funderat på att göra nåt liknande hos mig,
Good Work med andra ord! En klar 7a!