Montera 2 diskar till en mapp på en annan disk - fråga

Permalänk
Medlem

Montera 2 diskar till en mapp på en annan disk - fråga

Nu har jag tänkt som såhär att jag ska införskaffa en kontrollerkort så min server ska få lite mer lagringsutrymme i form av 2st 200gb satadiskar. Nu är det så att jag tänkte att jag ville montera dessa till en speciell mapp på min systemdisk.

Om jag nu monterar dessa till en mapp som ligger i "Home", kommer då endast de båda 200gb diskarnas lagringsutrymme synas där eller kommer även hårdisksutrymmet som redan finns på systemdisken, som mappen/monteringspunkten ligger på, finnas tillgängligt i den?

Permalänk
Hedersmedlem

Bara diskarna. Du monterar den inte i en mapp på systemdisken, du monterar dem som en sökväg. Om /-disken är 500GB och du mountar en 10GB-disk som /home har du bara 10GB som hemutrymme. Samma sak gäller förstås om du har / på 80GB och /home/prylar på 400.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Ok, så om jag nu i mitt fall monterar en sökväg till mina 2st 200gb diskar på min 80gb systemdisk där för övrigt min /home mapp ligger så kommer bara 80gb vara synligt iaf?

Kan jag flytta /home till någon utav 200gb diskarna? men vad blir det då av den andra disken på 200gb?

Hur ska jag gå tillväga? beskriv gärna, tack!

Permalänk
Hedersmedlem

Njae, riktigt så funkar det inte (om jag förstod dig rätt).

Antar att du är van vid windows? Tänk dig då en mapp som en enhet.
Till exempel:
C: = /
D: = /home
E: = /home/media

Hur stor C: är påverkar inte E: på något sätt. Om D: blir full så kan du fortfarande lagra på E:.

Enklast är väl att helt enkelt ha de nya diskarna som t ex /home/media och /home/media2, eller om du kan dela upp dem snyggt. Du skulle även kunna köra nån RAID-form, så att du får en stor partition istället för två mindre. Jag har dock inte koll på om det går att göra det med datasäkerheten kvar, RAID 0 är ju ganska osäkert, men det finns alternativ. Nån annan kan säkert flika in

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Du kan inte ha två filsystem monterade på en katalog så att båda är tillgängliga. Det är filsystemen på diskarna, som monteras inte själva disken. Om du kör dem i RAID eller LVM (Logical Volume Magement) så kommer du att ha ett filsystem som omfattar båda diskarna. LVM är väl det som passar dig bäst.
http://tldp.org/HOWTO/LVM-HOWTO/

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

gluttade lite på den där guiden(?) fagerja, så LVM är typ som raid0?

Om jag nu skulle mounta diskarna låt säga att de heter "hda2" och "hda3" när jag mountar dem, kan jag då låta sökvägen i den fil som jag inte kommer på vad den heter men där man gör sina diskar permanent mountade och där döpa deras sökväg till t.ex. /home/media1 och /home/media2 som nämndes längre upp.

Eller så tar jag mig an att försöka slänga ihop en raid1 men det verkar vara problematiskt för man läser hela tiden om personer som har problem med kontrollerkort och raid1 i linux.

Permalänk
Medlem

LVM och RAID 0 är inte samma sak. I LVM slås de fysiska diskarna ihop till en logisk. Men till åtskillnad från RAID 0 så fördelas inte filerna i små bitar mellan diskarna. Om en disk kraschar förlorar du endast det datat som finns på den havererade disken och inte allt som med RAID 0. En LVM går att förminska eller utöka utan dataförlust (förminsknig fodrar naturligtvis att allt data ryms på de kvarvarande diskarna). Det gör det relativt enkelt att ersätta en disk som har problem. Filsystemet i en LVM monteras på normalt sätt via /etc/fstab.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Hedersmedlem

fagerja: Om vi tar ett verkligt exempel, säg att jag har en LVM (spanned eller vad det nu heter) på tre diskar, och en totaldör. Hur fixar man det, och hur vet man vad som pajat, osv?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Är denna guide ett bra alternativ om man vill sätta upp en LVM? www.debian-administration.org/articles/410

Råkade bara snubbla över den! verkar nice. En sak gällande LVM, fylls en disk i taget eller läggs filerna lite huller om buller på diskarna?

EDIT! Kan man utgå från denna guide ifall jag vill skapa en raid1 och fortfarande ha kvar mitt system på min 80gb disk. Bara skapa 2st ext3 partitioner i raid1 och sedan live happily ever after?
http://users.piuha.net/martti/comp/ubuntu/en/raid.html

Permalänk
Medlem

Båda guiderna verkar bra. Hur filerna placeras på diskarna i en LVM vet jag inte annat en att filerna inte fragmenteras, som i RAD 0. Om en disk dör så förloras bara det data, som finns på den disken. Återskapning av data är mycket lättare och billigare än från en RAID 0. Får en disk ett logiskt fel så går det relativt lätt att återskapa datat med dd-rescue och foremost.

RAID 1 är även det ett bra alternativ. Nackdelen är att du förlorar halva kapaciteten.

Naturligtvis kan du ha diskarna oberoende av varandra, men då måste de monteras på varsin katalog.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Ska man köra lvm på operativ systemet eller inte?

Jag håller på att installera debian, så frågan är vad tjänar jag på att köra lvm/krypterad lvm på os disken?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.