OS till Media Center dator?

Permalänk
Medlem

OS till Media Center dator?

Hej!

Har en gammal stationär P4 3,0Ghz med HT, samt 1GB DDR RAM och 160GB HDD som jag har tänkt ska få agera MediaCenter, fast med fokus på musik (mp3).

Den ska således stå i vardagsrummet, inte vara ansluten till internet, användas tillsamans med trådlöst tangentbord och mus.
Den har redan inbyggt ljudkort med optiskt utgång som ska utnyttjas, den har även ett FX5200 med både VGA,DVI samt S-video, TVn den ska användas ihop med är en 42" plasma, kanske inte så bra att det är plasma då vad jag hört att den kan bränna fast bilder? Men, men iaf. TVn har S-video ingång, vanlig video ingång samt komponent och scart, vilket är smartast att använda?

Ett annat problem är att själv ljudanläggningen bara har en optiskt ingång vilket just nu används av digitaltv-boxen, finns det något y-kontaktdon så att två signaler kan vara inkopplade samtidigt, men givetvis inte användas samtidigt?

Min fråga är iaf vilket OS jag ska köra på datorn?
Och vad som är lämpligast som uppspelningprogram för musik?
Ska främst användas för att spela upp musik, ibland att man kanske visar bilder via datorns inbyggda kortläsare, samt ibland filmer/videoklipp som inte går att spela upp via den vanliga dvd-spelaren.

Även tips på lämpligt, billigt men funktionellt tangenbord/mus trådlöst mottages tacksamt.

Mvh/Kicken

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk

Linux MCE kanske vore något?

Har inte testat det själv men det ser riktigt nice ut iaf.=)

http://wiki.linuxmce.org/index.php/Screenshots

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | Dell Alienware AW3225QF 4K QD-OLED | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av manutd
Linux MCE kanske vore något?

Har inte testat det själv men det ser riktigt nice ut iaf.=)

http://wiki.linuxmce.org/index.php/Screenshots

Har aldrig, aldrig kört linux, men ska testa :D.
Har du någon idé om resten av frågorna?

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

Kör inte HTPC själv men har lite erfarenhet av det ändå.

Windows Media Center är rätt dåligt när det gäller hantera musik bibliotek så dåligt att de flesta HTPC jag sett använder andra program för musik, när det gäller film, tv och annat tycker jag den är bra.

Linux kan jag inte uttala mig om än men ska hjälpa en kompis sätta upp HTPC på ubuntu snart.

Mediaportal är vad mina kompisar föredrar när det gäller musik, ett Windows baserat Media center: http://www.team-mediaportal.com gratis också.

Visa signatur

En Laptop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jurand
Kör inte HTPC själv men har lite erfarenhet av det ändå.

Windows Media Center är rätt dåligt när det gäller hantera musik bibliotek så dåligt att de flesta HTPC jag sett använder andra program för musik, när det gäller film, tv och annat tycker jag den är bra.

Linux kan jag inte uttala mig om än men ska hjälpa en kompis sätta upp HTPC på ubuntu snart.

Mediaportal är vad mina kompisar föredrar när det gäller musik, ett Windows baserat Media center: http://www.team-mediaportal.com gratis också.

Körde in linux men fattade inte mkt... :S

Hur funkar Mediaportal då? Installerar man det ovanpå XP typ?

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Inaktiv

sedan så lägger man in det på autostart och så går allt som en dröm

Permalänk
Medlem

Okej.
Försökte lägga in XP igen, men när den startar om och ska fullfölja istallationen så börjar den radda upp en massa "GRUB" massvis efter varann, är det ngt man måste ändra efter att ha ahft linux inne? Någon idé?

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

Hur funkar mediaportal med svenska tv-tablåer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kicken
Okej.
Försökte lägga in XP igen, men när den startar om och ska fullfölja istallationen så börjar den radda upp en massa "GRUB" massvis efter varann, är det ngt man måste ändra efter att ha ahft linux inne? Någon idé?

Formatera om HDD:en innan och sen installera om Windows XP då den verkar inte ta bort installationen av Linux utan tror att du vill köra Dualbot. Händer ibland i världen av Linux och Microsoft.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av owN Hur funkar mediaportal med svenska tv-tablåer?

Inte värst bra av det jag såg ner min kompis visade upp det för mig men eftersom den funkar mycker bättre för musik och likadant för filmer och dylikt så kör han med bägge, TV kör han genom WMC.

Nu var jag inte värst inne och kollade runt och den kan funka bra, som sagt min erfarenhet är begränsad.

Visa signatur

En Laptop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jurand
Formatera om HDD:en innan och sen installera om Windows XP då den verkar inte ta bort installationen av Linux utan tror att du vill köra Dualbot. Händer ibland i världen av Linux och Microsoft.

Inte värst bra av det jag såg ner min kompis visade upp det för mig men eftersom den funkar mycker bättre för musik och likadant för filmer och dylikt så kör han med bägge, TV kör han genom WMC.

Nu var jag inte värst inne och kollade runt och den kan funka bra, som sagt min erfarenhet är begränsad.

Funkade inte med Recoveryn med med en vanlig XP PRO-skiva, funkar MediaPortal till både Home och Pro?

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jurand

Inte värst bra av det jag såg ner min kompis visade upp det för mig men eftersom den funkar mycker bättre för musik och likadant för filmer och dylikt så kör han med bägge, TV kör han genom WMC.

Nu var jag inte värst inne och kollade runt och den kan funka bra, som sagt min erfarenhet är begränsad.

Aha, jo det är ju klart. Vore fint om man kunde hitta en fjärrkontroll med två snabbknappar, en för WMC och en för Mediaportal. Så man slipper ha tangentbort liggande.

Grejen är att jag snart ska flytta hemifrån, och kollar på lösningar för film, musik och tv-inspelning till vardagsrummet.

Datorn som jag kan använda till detta är en gammal AMD Sempron på 1,8 ghz (3200+), 1,5gb ram och grafik och ljud i moderkortet. Jag behöver alltså minst köpa ett tv-kort, och även ett ljudkort med 5.1. (För man kan väl inte få 5.1 från det här?)
Eventuellt nytt grafikkort (blir lite kasst med vga-dviadapter-lcd 37" eller?).

Datorn ska fungera som, förutom HTPC, filserver och eventuellt lite apache och ftp. Kanske printserver, beroende på hur det kan möbleras.

Kommer den palla?
Nu är den print-, fil-, och webserver vilket fungerar hur bra som helst, har stått på i typ ett halvår utan problem (windows server 2003).

Permalänk
Medlem

Kan inte säga vad din CPU går för eftersom jag ingen erfarenhet av AMD alls och vad jag vet så är det en gammal budget variant, eller? Den borde klara av musik utan problem, filmer kan funka även om då kan saker och ting bli slöa. Media Portal i sig är inte speciellt krävande av vad jag sett så det borde inte ställa problem för dig.

Ska du inte köra vanligt TV genom det är det ett bra val, grattis och fyller sin funktion(plus det har snygga skins)

Visa signatur

En Laptop

Permalänk
Medlem

Den klarar nog dvd på sin höjd, beror lite på hur belastad den är på fil/webservern. 720p tror jag inte den klarar och 1080p kan du glömma.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Den klarar nog dvd på sin höjd, beror lite på hur belastad den är på fil/webservern. 720p tror jag inte den klarar och 1080p kan du glömma.

HD är inte intressant, dvd duger för mig.
Men asså, om min gamla 500mhz pentium 2, 128 mb ram, voodo2, klarade av att spela upp dvd flytande, så måste väl den här datorn klara av det + webserver som knappt kommer vara belastad öht.
Ftp/filserver kommer bara att användas av mig (dvs inget publikt) och är därmed obelastad när jag kollar på film =).

Permalänk
Medlem

Vid installationen stod det att det behövdes nått framwork, så drog in nått 2.0 Framework, men fick problem iaf. när jag skulle installera MediaPortal, eller rättare sagt när jag ska starta det.
Finns det olika Framwork? Nån som är mer insatt som kan säga exakt vad jag behöver?

Såhär står det:

Citat:

See the end of this message for details on invoking
just-in-time (JIT) debugging instead of this dialog box.

************** Exception Text **************
System.NullReferenceException: Object reference not set to an instance of an object.
at Microsoft.DirectX.Direct3D.Manager.get_AdapterCount()
at Microsoft.DirectX.Direct3D.Manager.get_Adapters()
at MediaPortal.Configuration.Sections.General.LoadSettings()
at MediaPortal.Configuration.SettingsForm.LoadSectionSettings(TreeNode currentNode)
at MediaPortal.Configuration.SettingsForm.SettingsForm_Load(Object sender, EventArgs e)
at System.Windows.Forms.Form.OnLoad(EventArgs e)
at System.Windows.Forms.Form.OnCreateControl()
at System.Windows.Forms.Control.CreateControl(Boolean fIgnoreVisible)
at System.Windows.Forms.Control.CreateControl()
at System.Windows.Forms.Control.WmShowWindow(Message& m)
at System.Windows.Forms.Control.WndProc(Message& m)
at System.Windows.Forms.ScrollableControl.WndProc(Message& m)
at System.Windows.Forms.ContainerControl.WndProc(Message& m)
at System.Windows.Forms.Form.WmShowWindow(Message& m)
at System.Windows.Forms.Form.WndProc(Message& m)
at System.Windows.Forms.Control.ControlNativeWindow.OnMessage(Message& m)
at System.Windows.Forms.Control.ControlNativeWindow.WndProc(Message& m)
at System.Windows.Forms.NativeWindow.Callback(IntPtr hWnd, Int32 msg, IntPtr wparam, IntPtr lparam)

************** Loaded Assemblies **************
mscorlib
Assembly Version: 2.0.0.0
Win32 Version: 2.0.50727.42 (RTM.050727-4200)
CodeBase: file:///C:/WINDOWS/Microsoft.NET/Framework/v2.0.50727/mscorlib.dll
----------------------------------------
Configuration
Assembly Version: 0.2.3.0
Win32 Version: 0.2.2.9993
CodeBase: file:///C:/Program/Team%20MediaPortal/MediaPortal/configuration.exe
----------------------------------------
System.Windows.Forms
Assembly Version: 2.0.0.0
Win32 Version: 2.0.50727.42 (RTM.050727-4200)
CodeBase: file:///C:/WINDOWS/assembly/GAC_MSIL/System.Windows.Forms/2.0.0.0__b77a5c561934e089/System.Windows.Forms.dll
----------------------------------------
System
Assembly Version: 2.0.0.0
Win32 Version: 2.0.50727.42 (RTM.050727-4200)
CodeBase: file:///C:/WINDOWS/assembly/GAC_MSIL/System/2.0.0.0__b77a5c561934e089/System.dll
----------------------------------------
System.Drawing
Assembly Version: 2.0.0.0
Win32 Version: 2.0.50727.42 (RTM.050727-4200)
CodeBase: file:///C:/WINDOWS/assembly/GAC_MSIL/System.Drawing/2.0.0.0__b03f5f7f11d50a3a/System.Drawing.dll
----------------------------------------
Core
Assembly Version: 0.2.3.0
Win32 Version: 0.2.2.9993
CodeBase: file:///C:/Program/Team%20MediaPortal/MediaPortal/Core.DLL
----------------------------------------
Utils
Assembly Version: 2.2.2.0
Win32 Version: 0.2.2.9993
CodeBase: file:///C:/Program/Team%20MediaPortal/MediaPortal/Utils.DLL
----------------------------------------
System.Xml
Assembly Version: 2.0.0.0
Win32 Version: 2.0.50727.42 (RTM.050727-4200)
CodeBase: file:///C:/WINDOWS/assembly/GAC_MSIL/System.Xml/2.0.0.0__b77a5c561934e089/System.Xml.dll
----------------------------------------
System.Configuration
Assembly Version: 2.0.0.0
Win32 Version: 2.0.50727.42 (RTM.050727-4200)
CodeBase: file:///C:/WINDOWS/assembly/GAC_MSIL/System.Configuration/2.0.0.0__b03f5f7f11d50a3a/System.Configuration.dll
----------------------------------------
BassRegistration
Assembly Version: 1.0.0.0
Win32 Version: 1.0.0.0
CodeBase: file:///C:/Program/Team%20MediaPortal/MediaPortal/BassRegistration.DLL
----------------------------------------
Databases
Assembly Version: 0.2.3.0
Win32 Version: 0.2.2.9993
CodeBase: file:///C:/Program/Team%20MediaPortal/MediaPortal/Databases.DLL
----------------------------------------
DirectShowLib
Assembly Version: 1.4.0.0
Win32 Version: 1.4.0.0
CodeBase: file:///C:/Program/Team%20MediaPortal/MediaPortal/DirectShowLib.DLL
----------------------------------------
System.ServiceProcess
Assembly Version: 2.0.0.0
Win32 Version: 2.0.50727.42 (RTM.050727-4200)
CodeBase: file:///C:/WINDOWS/assembly/GAC_MSIL/System.ServiceProcess/2.0.0.0__b03f5f7f11d50a3a/System.ServiceProcess.dll
----------------------------------------
wuxfmypk
Assembly Version: 2.2.2.0
Win32 Version: 2.0.50727.42 (RTM.050727-4200)
CodeBase: file:///C:/WINDOWS/assembly/GAC_MSIL/System/2.0.0.0__b77a5c561934e089/System.dll
----------------------------------------
Microsoft.DirectX.Direct3D
Assembly Version: 1.0.2902.0
Win32 Version: 9.05.132.0000
CodeBase: file:///C:/Program/Team%20MediaPortal/MediaPortal/Microsoft.DirectX.Direct3D.DLL
----------------------------------------
Bass.Net
Assembly Version: 2.3.1.2
Win32 Version: 2.3.1.2
CodeBase: file:///C:/Program/Team%20MediaPortal/MediaPortal/Bass.Net.DLL
----------------------------------------
RemotePlugins
Assembly Version: 0.2.3.0
Win32 Version: 0.2.2.9993
CodeBase: file:///C:/Program/Team%20MediaPortal/MediaPortal/RemotePlugins.DLL
----------------------------------------
Microsoft.DirectX.DirectInput
Assembly Version: 1.0.2902.0
Win32 Version: 5.04.00.2904
CodeBase: file:///C:/Program/Team%20MediaPortal/MediaPortal/Microsoft.DirectX.DirectInput.DLL
----------------------------------------
Microsoft.DirectX
Assembly Version: 1.0.2902.0
Win32 Version: 5.04.00.2904
CodeBase: file:///C:/Program/Team%20MediaPortal/MediaPortal/Microsoft.DirectX.DLL
----------------------------------------
MPInstaller.Library
Assembly Version: 0.0.0.0
Win32 Version: 0.0.0.0
CodeBase: file:///C:/Program/Team%20MediaPortal/MediaPortal/MPInstaller.Library.DLL
----------------------------------------

************** JIT Debugging **************
To enable just-in-time (JIT) debugging, the .config file for this
application or computer (machine.config) must have the
jitDebugging value set in the system.windows.forms section.
The application must also be compiled with debugging
enabled.

For example:

<configuration>
<system.windows.forms jitDebugging="true" />
</configuration>

When JIT debugging is enabled, any unhandled exception
will be sent to the JIT debugger registered on the computer
rather than be handled by this dialog box.

Några ideér?

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

Till Kicken:

Ja, det finns flera versioner av .Net Framework och den senaste versionen är 3.5 och finns att hämta på microsofts hemsida.

Till owN:

DVD borde din dator klara av utan problem, det är DivX, HD filmer som du kan få problem med.

Visa signatur

En Laptop