Permalänk
Medlem

Program som kollar temp o fläktar

Behöver ett prog som kollar fläktarna och tempteraturen i burken.
Sjysst om ni även kan skriva vad normal temperatur är.

EDIT: Kan någon kolla på dessa uppgifterna och se om allt är normalt?
http://img187.imageshack.us/my.php?image=sensorql2.jpg

Permalänk
Permalänk
Inaktiv

Brukar speedfan visa rätt?
Har fått för mig att det är ganska bra på att visa fel...

Permalänk
Medlem

Speedfan är inget vidare. Visar drygt 15 grader för lite på mitt system. Core Temp visar temp korrekt för mig. I Everest kan du se både fläktar och tempraturer i hela ditt system.

Permalänk
Medlem

Re: Program som kollar temp o fläktar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MacDaddy
Behöver ett prog som kollar fläktarna och tempteraturen i burken.
Sjysst om ni även kan skriva vad normal temperatur är.

Det underlättar om vi vet vad du har för komponenter iaf om vi ska ha en chans att säga normala temperaturer.

jag rekommenderar everest från www.lavalys.com mkt starkt, jag har alltid haft problem med speedfan.

Har du en coreprocessor finns coretemp för temperaturer

Permalänk
Medlem

Här är en screenshoot på både Everest o Coretemp, är det något som är onormalt?
http://img187.imageshack.us/my.php?image=sensorql2.jpg

Permalänk
Medlem

SpeedFan visar rätt temperatur om man kalibrerar programmet. Det är lätt att göra i configuration (offset 15 grader). Jag har lagt in några "events" som ger pop-up meddelande om temperaturen överstiger 65 grader och om den ökar över 70 grader körs programmet shutdown.exe som stänger av datorn omedelbart. Jag kör mina datorer dygnet runt för Folding@SweClockers.com så de behöver övervakning på något sätt (men hittills har de bara slagits av någon enstaka gång då jag överklockat lite väl häftigt).

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem

Någon som tittat på screenshootet och sett om något är onormalt

Permalänk
Medlem

det ser bra ut!

Visa signatur

E2160 @ 3.0Ghz 400x8 || Thermalright Ultra-120 eXtreme || Gigabyte P35-DS4 || Nvidia 8800GTX || 4GB 6400 @ 800Mhz 4-4-4-12 || Samsung 320GB || Raptor 36GB

Permalänk
Medlem

det såg bra ut... moderkortet kanske vart lite för varmt kanske , sisådär 10 grader, men annars såg det mycket bra ut

Visa signatur

| Amd X2 6000+ | Gigabyte GA-MA770-DS3 | 512MB/GDDR3 3650 Ati | 2GB Corsair DDR2 | 500GB Seagate | 500W Ace | XP Prof. SP2 |

Permalänk
Medlem

Grafikkortet såg himla varmt ut. Nästan 80 grader och jag antar att du inte belastade det. Vad har du för kort?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eratus
Grafikkortet såg himla varmt ut. Nästan 80 grader och jag antar att du inte belastade det. Vad har du för kort?

ja, GPU'n nära 80 grader är ju verkligen ingen hit, iallafall inte om det är i obelastat läga.

Tror mitt liger på ca 50 obelastat, och ca 60 vid MAX Load.

Visa signatur

Phenom II X4 995BE (3.20 Ghz)
Gigabyte 460 SOC 1GB | X-FI Extreme Gamer Pro | 4 GB DDR3 | 3x500 GB SATA HDD's | |INTEL SSD 80 GB|Vraptor150x2 | Samsung Syncmaster 24"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eratus

Gainward 8800 GTS 640mb
Jag tog bort ljudkortet som blockerade GPU fläkten lite då gick temperaturen ner till 55grader.

Jag har ritat upp burken här lite där siffrorna är insticken.
I 1an har jag ljudkortet och i 4an har jag grafikkortet, tyvärr så är ju GPU gläkten riktad mot 1an vilket gör att ljudkortet är lite ivägen för fläkten. Det är väl kanske 6cm mellanrum.

----------------|
|
1 2 3 4 |
|
----------------|

-Kanske borde jag sätta GPUn på 3an och ljudkortet precis bakom på 4an?

BTW: När jag kollar GPU fläkten i Everest så står det 1560 RPM (60%), borde jag inte kunna dra upp den ett steg? Hur gör jag det isf om ni föreslår det?