Var är det egentligen bäst att koppla in chassifläktarna?
Har två stycken chassifläktar som från början var inkopplade till nätaggregatet då de kom med chassit. Men nu undrar jag om det inte vore bättre att koppla in dom i uttagen för systemfläktar på moderkortet. För då borde man väl kunna styra volt antal m.m. Om det nu överhuvudtaget är möjligt. Eller måste man köpa en fläktkontroller för att kunna styra hur snabbt de ska gå?
Ursprungligen inskrivet av Krimskrams nepp du bör nog kunna koppla på dom på moderkortet och sen styra dom med speedfan
Tack så mycket för svaret. Testa att sätta ditt ena fläkten och det fungera bra den andra hade lite långt bort till kontakten. Men tyvärr så verkar det som att speedFan inte stödjer mitt moderkort men kan i alla fall vara kul att se hur snabbt den snurrar.
Du kanske kan styra fläktarna från Bios istället. Åtminstone CPU-fläkten... Annars kan man köpa en fläktkontroller eller koppla dem direkt till lämplig spänning (du kan lätt modifiera från 12V till 7V eller 5V bara genom att flytta kablarna i Molexkontakten).
Se länk http://www.hardwaresecrets.com/article/496
Ursprungligen inskrivet av nvmuppen Vad är det för fläktar?
Om de bara ansluts med två kablar kan de vad jag vet inte styras via datorn.
Vad är det för moderkort?
En del kort har funktion i Bios för värmestyrning av fläktarna.
Jag har ett MSI K9N Neo v3 kort. Fläktarna följde med chassit och jag tror det är två 120 mm fläktar från cooler master. Fläktkontakterna består av tre hål och tre piggar på kontakterna på moderkortet. Jag kan styra cpufläkten för den finns en fjärde pinne där, Men det är endast den man kan tempraturstyra i BIOS. Lite synd bara att Speed Fan inte fungerar på mitt moderkort för i så fall borde man ju kunna ställa in fläktarna efter typ system tempratur.
Finns det något annat liknade program som stödjer mitt moderkort?
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Carl_XII Du kanske kan styra fläktarna från Bios istället. Åtminstone CPU-fläkten... Annars kan man köpa en fläktkontroller eller koppla dem direkt till lämplig spänning (du kan lätt modifiera från 12V till 7V eller 5V bara genom att flytta kablarna i Molexkontakten).
Se länk http://www.hardwaresecrets.com/article/496
Måste testa det där även fast det verkar lite jobbigt att behöva byta plats på dem om man vill ha olika hastigheter