Geforce 9800 GX2 mot Radeon HD 3870 X2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
SLI skalar ju groteskt dåligt!
Inte en chans att man ger sig ner i det träsket. Prisökningen i förhållnade till prestandaökningen är på tok för hög.

Jag levde i illusionen att SLI fungerade någorlunda (75-80% extra boost från det andra grafikkortet) och att det var ett alternativ men de testerna gör mig bara ännu mer nöjd med min enkortssetup.

Beror på programet i sig och vilka inställningar man man har, man kan inte stirra sig blind i att om ett test vid låg upplösning utan aa/af får 100fps med ett kort och 120fps med sli. Oj!! Vad dåligt det skalar Nej medans det våldtar singel kortet i höga upplösningar med aa/af.

Spelar man låg upplösning, fine. Köp ett kort.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Ja men inte riktigt lika prisvärt just nu men nära på. Nvidia vinner på sin jämnhet så för spelande överlag är 2st 9600GT lite bättre.

Om man ser till annat hos HD3870 som t.ex. ljud via HDMI och en bättre kylningslösning så kan man nog säga att de är lika prisvärda dock faller ju som sagt två stycken ATi-kort på att Crossfire har sämre stöd an SLi i spel(se bara på Crysis).

9800GX2 presterar som ett monster och verkar vara värt sitt pris om man ser till prestandan, men att säga att det är prisvärt det vette fan : /

Det är ett varmt kort om man jämför med ASUS HD3870x2. Nu vill jag bara se lite mätningar av ljudnivån så är jag nöjd

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Medlem

Herregud vilket monster. Den som ändå hade råd.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Hedersmedlem

Re: CF

Citat:

Ursprungligen inskrivet av T4kti
Hade det inte varit bättre att skriva "3870 CF" istället för "Standard 3870X2"? Blev själv lite förvirrad först, annars intressant jämförelse

Edit: Jag förstår fortfarande inte om Standard 3870X2 är Crossfire eller inte... tyckte jag läste Crossfire någonstans i recensionen.

Standard står för nedklockade grafikkort till standardfrekvenserna (nedklockat Asus HD 3870X2 i detta fall), jag missade nog att skriva något om det. Hade det vart Crossfire hade det stått CF eller Crossfire.

MSI 8800 GTS 512 MB-kortet är överklockat i BIOS men jag ställde ned frekvenserna med Rivatuner = De resultaten står som Standard 8800 GTS 512 MB. De med BIOS överklockningen står som MSI 8800 GTS 512 MB.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Ja men inte riktigt lika prisvärt just nu men nära på. Nvidia vinner på sin jämnhet så för spelande överlag är 2st 9600GT lite bättre.

Att det är jämnt kan kanske ha och göra med att de flesta utvecklat på nVidia kort och anpassat för dessa. De har ju varit ledande ett tag. Jämnheten och prestanda kommer säkerligen öka mer för ATI med, dels med patchar från speltillverkare och bättre drivare från ATI.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Som andra nämnt så konkurrerar dessa kort inte i samma klass, varken i prestanda eller pris. Men väldigt intressant test ändå. Skulle va intressant att se ljud mätningar ifrån x2:an, verkar ju vara grym:D

Ja blir mer och mer sugen på att köpa 3870 x2, men frågan är om det är lönt med den där extra 1000 lappen i pris mot 8800 gts om man ändå sitter på en 19 tummar på relativt åg upplösning.......

Visa signatur

|Kraftverket|Mobo: Gigabyte Aurous Elite B550 | Cpu: AMD 5800X |Cpu kylare:Phanteks PH-14| Gpu:Nvidia RTX 2080TI |Nätagg: Corsair AX750|Chassie:Phanteks Enthoo |Minne: 2x8gb Corsair Vengeance 3600|Disk: Samsung 980 PRO 500 gb NVME| Disk: Samsung 1 tb SSD| Disk:Samsung 830 256gb SSD|Bildskärm: Asus Swift PG278Q
|Ljud|HRT Musicstreamer II 2012 ed.|Bottlehead Crack|Sennheiser HD700|
|Nas|Ds413J|2x3tb wd red|2x2tb wd green|

Permalänk

Hmm är det någon med en Tjock plånka som kan testa 9800gx2 I SLI??
Skulle vara underbart att se.

Visa signatur

3600X@4.2GHz, RTX 3070 Ti, 16GB DDR4@3.6GHz, NH-D15, Fractal Design Define Mini C

Permalänk

Kul med nya monster!

Tråkigt är ju att spelindustrin håller på att dö ut till datorer, färre o färre vill göra spel, så snart är väl historien om grymma grafikkort över!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plexorg
Hmm är det någon med en Tjock plånka som kan testa 9800gx2 I SLI??
Skulle vara underbart att se.

Nvidia har inte fått ut drivrutiner för det ännu...om inget hänt de senaste dagarna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Att det är jämnt kan kanske ha och göra med att de flesta utvecklat på nVidia kort och anpassat för dessa. De har ju varit ledande ett tag. Jämnheten och prestanda kommer säkerligen öka mer för ATI med, dels med patchar från speltillverkare och bättre drivare från ATI.

Man ser ju att i de spel som optimerats för HD3870 att prestandan är mycket bra men man kan undra varför ATI inte fått fram jämnheten ännu då man enligt dom själva satsar hårt på drivrutinerna. Men väljer man rätt spel så är ATI riktigt bra.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Sedan tog du absolut de tre semsta testerna på hela Internet självklart:

Här har du ordentliga tester:
http://www.tomshardware.com/2008/03/18/nvidia_geforce_9800_gx...
http://www.legitreviews.com/article/679/6/
http://www.driverheaven.net/reviews.php?reviewid=538&pageid=1...
http://www.hexus.net/content/item.php?item=12294&page=6
http://www.guru3d.com/article/Videocards/512/11/
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3266&p=4

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Skäggig legend

säger detta: Man får vad man betalar för.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Man ser ju att i de spel som optimerats för HD3870 att prestandan är mycket bra men man kan undra varför ATI inte fått fram jämnheten ännu då man enligt dom själva satsar hårt på drivrutinerna. Men väljer man rätt spel så är ATI riktigt bra.

Mjukvara blir mer och mer avancerat, jag tror nog de satsar hårt men det är ingen lätt sak att skaka fram. nVidia har ju vad jag känner till alltid varit erkänt duktiga på mjukvaran men även de har haft en del problem.
Det skulle inte förvåna mig om det är lättare och designa hårdvaran jämfört med mjukvaran.

Något jag själv reagerat på är att man kommer ut med optimeringar för specifika spel, förhoppningsvis är det generella optimeringar som visar sig just i en del spel och man använder dem just för att visa på förbättrningen. För hårdkodar man någon optimering för något spel så är det inte bra.

Det skulle i alla fall inte förvåna mig om ATI håller på vid sidan av och skriver om drivarna från grunden, men det kan ta ett tag innan ett sådant jobb är klart.

Givetvis är detta bara spekulationer

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Standard står för nedklockade grafikkort till standardfrekvenserna (nedklockat Asus HD 3870X2 i detta fall), jag missade nog att skriva något om det. Hade det vart Crossfire hade det stått CF eller Crossfire.

Bra att ni klockar ner på det viset men det tar man nästan för givet nu för det brukar ni ju göra Jag undrar dock med anledning av att 3870x2 stoppade under 900, om den inte lider av samma dåliga bios som 3870 och 3850 som är spärrat vid 860. Vid den tempen borde ni komma högre om inte strömförsörjningen blir sämre med 2 gpus på ett pcb. Har ni kvar kortet vill jag uppmuntra till att ni leker lite med annan mjukvara både på kortet och datorn. Intressantare spel kan ni hitta med. Tack för testet!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk

Bra test.
Dock skulle ja villja se hur 9600GT i SLI står sig mot dessa korten...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razorbladee
säger detta: Man får vad man betalar för.

Nästan sant. Man får faktiskt betala ett överpris för att få det bäst presterande. Men så har det ju i regel alltid varit.

Bäst valuta för pengarna har väl alltid legat i mellansegmentet?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Sitter inte dom flesta här på XP och DX9c ?

Är inte intresserad av DX10, Vista eller höga upplösningar.
Skulle dessutom vilja se ett test med en 2-2,5Ghz prolle, om man får kritisera.
Tja, vanligaste upplösningen i dag bör bara runt 1280x till 1600x.

Ja, bra test men saknar en del!

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

känns som gx2 kan vara idé för mig, mest pga platsbrist på moderkortet.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

Intressant att ni skriver att HD3870 fördelar är dessa 4 DVI portar, Medans att Nvidia HDMI inte är fördelar?

Sätter en höger kula på att HDMI kommer används mer än 4 st DVI portar.

Edit.

Glömde nämna SPDIF-ingång som fanns på ena kortet, en klar fördel.

Finns många idag som vill satsa på Htpc då är det ju klar fördel att använda ett sådant kort.

Permalänk
Medlem

Det här testet visar att AMD/Ati kan man välja av andra anledningar än enbart spelprestanda t.ex. plånbok och lägre värme. Fast å andra sidan finns det en del att välja bland och jämföra hit o dit. Och Ati går att kombinera lite flexiblare med Crossfire än Nvidia med Sli. Får hoppas att Ati drivrutin blir ännu bättre?

Permalänk
Medlem

Kul test för dom som ska ha nya kort, är nöjd med mitt ati än så länge. Men tycker fps i speltesterna skiljer sig så förbannat mycke, här har ju 3870X2 typ 40fps i very high i 1680x1080 och på andra sidor har man 30fps i samma upplösning på high. Förstår inte.

Väntar faktiskt mer på 4000 serien och det nvidia ska kontra med. Men mest på R700 och G100, kan eventuellt bli en liten miniupgrade igen då.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mindhunter
Intressant att ni skriver att HD3870 fördelar är dessa 4 DVI portar, Medans att Nvidia HDMI inte är fördelar?

Sätter en höger kula på att HDMI kommer används mer än 4 st DVI portar.

Edit.

Glömde nämna SPDIF-ingång som fanns på ena kortet, en klar fördel.

Finns många idag som vill satsa på Htpc då är det ju klar fördel att använda ett sådant kort.

Nu har även 3870X2 HDMI via den medföljande adaptern, som det brukar vara på ATI-s kort. Eller menar du att det är en fördel att den är integrerad och man slipper använda adapter?

När jag tänker på Htpc så hamnar inte dessa kort överst utan modeller som kostar lägre. Men vi är alla olika och vad som ses som fördelar / nackdelar är väldigt individuellt.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk

Går HDMI-adapter lika bra som med inbyggd?

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KejsarenAfSodom
Går HDMI-adapter lika bra som med inbyggd?

Borde man inte förlora ljudet då? DVI kan inte skicka ljud ju...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Borde man inte förlora ljudet då? DVI kan inte skicka ljud ju...

Finns speciella adaptorer som ATi skickar med, kan även köpa sådana.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rovah
Hahaha, kortet är inte ens dyrt så jag fattar inte vad ni klagar på. 8800 ultra och 8800gtx var sjukt mycket dyrare

De korten var nya, det kortet bygger på gammal tech. Det kan man ju ha i åtanke.

m0rk: Det kan det, det har extra pins för det om jag inte är helt ute och cyklar. Tror att TVn måste använda HDMI 1.3 för att få ljud dock. Funkar bra att få ut ljudet för mig till min LG LCD.

Av det de hifi sidor jag surfat så har jag inte sett att man förlorar nån bild eller ljudkvalitet med adaptern som skickas med ati korten.

För de som inte vet det så har alla kort i Ati's 2xxx och 3xxx serien HDMI stöd. Och det vi adapter. Men bara vissa nVidia kort har det, och det om tillverkaren valt det själva.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Liten del av mig dog, men älskar mitt graffe iaf... bra test dock

Visa signatur

`.´ My brain is perfect `.´

Core i7 2600K | Maximus IV Extreme | 2x Sapphire 6970 @ CF | 16GB Vengeance 1600MHz CL8 | Corsair AX 850W | Samsung 840 Pro 256GB (system) + Intel X25-M G2 80GB + Raptor X 150GB (spel) + 8.5TB (lagring) | Lian Li PC-P80 Armorsuit | Dell 27" U2711 2560x1440px + Benq G2400WD 1920x1200px + Samsung UE40B7050 LED-TV

Permalänk
Avstängd

Jag tog 3st snabba jag hitta direkt ALBIN! sitter inte i timmar och letar som du lägg ner!!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
De korten var nya, det kortet bygger på gammal tech. Det kan man ju ha i åtanke.

Det är prestanda per krona som räknas. Ursäkta språket men jag skiter väl i vilken teknik det bygger på och det gör nog de flesta konsumenter.

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Borde man inte förlora ljudet då? DVI kan inte skicka ljud ju...

Adaptern funkar som DVI-till-HDMI och funkar precis som en egen, dedikerad HDMI-port utan märkbart försämrad bild/ljud utifrån mina erfarenheter baserat på ett hyffsat 5.1-system samt en 46" monitor på 1950x1680, eller hur den upplösningen ser ut i mer korrekta nummer.

Som jag förstår det följer denna adapter med sin standard hos alla AMD-produkter som stödjer tekniken. Dock kan jag tänka mig att detta inte gäller de absolut billigaste av billiga modeller.

Permalänk
Medlem

Ännu en gång sitter folk och sågar ATI när nVidia langar ny serie.
Så mycket extra prestanda har inte nVidia pressat ur i denna serien.
Och svart på vitt, om allt stämmer, så kommer 4000-serien bli farlig.

9000-seriens riktiga motståndare har inte kommit in i ringen ännu.
Tror det ska mycket till om AMD/ATI inte ska kunna komma ikapp här.
3000-serien har lagt sig bra som värdig motståndare till 8000.
Prismässigt är den även en rätt ok motståndare till nya.

Alla av er borde dessutom hoppas på att AMD/ATI lägger sig precis på eller snarare snäppet över nVidia med kommande kort.
Det kommer gagna allas plånböcker!

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR