Vilken diskhastighet skulle du välja till din bärbara?

Permalänk
Medlem

Vilken diskhastighet skulle du välja till din bärbara?

Vilken diskhastighet skulle du välja till din bärbara och varför?

Visa signatur

/Fredrick

Permalänk
Medlem

5400, för att jag får mer diskutrymme och de stora 5400 är nästan lika snabba som de lite mindre 7200.

Visa signatur

"Den sötaste användaren på sweclockers.com är defenitivt "o3w1". Han blev medlem i December 2001 och har sedan dess skrivit mycket trevliga inlägg och gjort söta kommentarer." - 118100 Svarar på allt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av o3w1
5400, för att jag får mer diskutrymme och de stora 5400 är nästan lika snabba som de lite mindre 7200.

Det skiljer alltså inte så mycket mellan dem? Har funderat länge på en Dell Inspiron, men tvekat en hel del angående diskhastigheten.

Permalänk
Medlem

Finns det några tester på nätet som talar för att 5400rpm disken endast är marginelt långsamare..

Isåfall är det ju endast dumt att välja en dyrare 200gb 7200rpm´s disk än den billigare 320GB 5400rpm disken vid köp av en M1530?

Kan man byta disk utan större ingrepp i efterhand på en DELL?

Visa signatur

/Fredrick

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrick
Finns det några tester på nätet som talar för att 5400rpm disken endast är marginelt långsamare..

Isåfall är det ju endast dumt att välja en dyrare 200gb 7200rpm´s disk än den billigare 320GB 5400rpm disken vid köp av en M1530?

Kan man byta disk utan större ingrepp i efterhand på en DELL?

Jag tror det finns såna tester på tomshardware. Du kan söka runt lite så hittar du nog.

Permalänk
Medlem

Efter att ha haft bvåda så kör jag med 5400 då jag inte märkt skillnad i prestanda.

Dock så vill jag tro att lägre hastighet ger nån minutes längre batteritid

Permalänk
Medlem

Lägre hastighet bör också genera lägre ljudnivå men vet ej hur mycket, är det marginellt också? Har min 7200rpm inställt på quiet i biosen.

Permalänk
Medlem

5400, vill ha all extra batteritid jag kan få ^^

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funkadelic
Jag tror det finns såna tester på tomshardware. Du kan söka runt lite så hittar du nog.

om tester hittas så kan du väl skicka hit några urls

Permalänk
Inaktiv

7200...tycker jag märker skillnad i spel och laddningstid....och utrymme har jag på min externa disk.

Permalänk
Medlem

Jag vågar inte chansa på att en 5400rpm´s disk inte tröttar ner mitt system så jag valde 200gb 7200rpm...

för lagring så finns ju precis som någon nämde externa hårdiskar, fast man kommer väl ganska långt med 200gb om man inte vill ha 30 dvd filmer lagrade.

Visa signatur

/Fredrick

Permalänk

Solid state-diskar då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eurythmech
Solid state-diskar då?

Orelevant pga för små storlekar och för dyra i dagens lägen?

Permalänk

Är små storlekar verkligen ett problem då?

Dell har ju en på 32GB som man kan ha OS och programvara på, sedan lagrar man allt övrigt externt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eurythmech
Är små storlekar verkligen ett problem då?

Dell har ju en på 32GB som man kan ha OS och programvara på, sedan lagrar man allt övrigt externt?

För mig räcker inte den storleken ens till OS + min musik, så ja, minst 80 GB behöver jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
För mig räcker inte den storleken ens till OS + min musik, så ja, minst 80 GB behöver jag.

SSD är brutalt mycket snabbare än en vanlig HDD, det kan jag intyga.
Kör just nu med en SSD för systemet och sedan en extern till resten. Fungerar bra.

Annars skulle jag nog köpt datorn med billigaste möjliga och köpa hitachis 500gigs 5400rpms 2,5"are för 2000:- . Då de är tysta, nära 7200rpms i prestanda, lagrar mycket och ger bättre batteritid.

Kan rekommendera: http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=WDXMS2500...
om du vill ha utrymme. Liten och behöver bara 1usb port. Finns på de flesta utav de större butikerna, datorbutiken låg bara nära till hands.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

En betydligt större 5400rpm är snabbare än en 7200rpm som är betydligt mindre, däremot om diskarna har samma utrymme så är 7200rpm-disken rätt mycket snabbare. Själv märker jag en del skillnad när jag flyttar filer och packar upp .rar-filer m.m. På en prestanda-dator som kommer att användas till spel etc. så väljer jag 7200rpm, en multimedia-dator för film, musik etc 5400rpm och även till en kontorsdator räcker en 5400rpm.
I de allra flesta laptops så är det mycket enkelt att byta hårddisk, bara en litenlucka på undersidan.

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
SSD är brutalt mycket snabbare än en vanlig HDD, det kan jag intyga.
Kör just nu med en SSD för systemet och sedan en extern till resten. Fungerar bra.

Annars skulle jag nog köpt datorn med billigaste möjliga och köpa hitachis 500gigs 5400rpms 2,5"are för 2000:- . Då de är tysta, nära 7200rpms i prestanda, lagrar mycket och ger bättre batteritid.

Kan rekommendera: http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=WDXMS2500...
om du vill ha utrymme. Liten och behöver bara 1usb port. Finns på de flesta utav de större butikerna, datorbutiken låg bara nära till hands.

Jag har dryga 1TB på min stationära dator, så mer utrymme i den formen behöver jag inte.

Enda syftet med min laptop är att ha median jag tycker är nödvändig (musik + några filmer) och som jag kan ta med mig iutan att behöva ta med mig en extra hdd.

Vidare har jag inte nämnt något om hurvida SSD är snabbare eller långsamare, utan att de inte finns i en tillräckligt stor storlek och till ett bra pris för att det ska vara ett alternativ för mig idag.