Asus Radeon HD 3850 X2 redan i april

Permalänk
Melding Plague

Asus Radeon HD 3850 X2 redan i april

För bara några dagar sedan rapporterade SweClockers om att grafikkortstillverkare kanske kommer att släppa Radeon HD 3850 X2. Nu har specifikationer för Asus modell dykt upp och det verkar som att detta grafikkort lanseras redan i mitten av april.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför köra multipla gpu:er när en bra gpu blir lika bra, eller nästan i alla fall. Borde inte tillverkningskostnaden vara högre med en ojämnare prestanda än vad en kärna ger?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Ja för 2600kr så får man ju hoppas att kortet presterar bättre än ett 8800GTS (G92) då man får ett sånt för 2000kr. För att vara ett konkurrenskraftigt alternativ så måste nog kortet kosta närmare 2000kr med tanke på hur HD3870 X2 presterar.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Varför köra multipla gpu:er när en bra gpu blir lika bra, eller nästan i alla fall. Borde inte tillverkningskostnaden vara högre med en ojämnare prestanda än vad en kärna ger?

En bra gpu slänger man inte ihop på fem minuter

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk
Medlem

Hoppas att det här med tredjepartstillverkare som gör egna grafikkort med lånade namn inte blir någon vana... det blir ju fruktansvärt rörigt då med kort som har samma namn men presterar väldigt olika.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Och hur bra kommer drivrutinerna att bli då....

Massor med potential i 38xx X2 korten som inte kommer fram pga. kassa drivrutiner.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Avstängd

Alltid roligt att se samma ursäkt för ati's kort kassa drivrutiner

Permalänk
Avstängd

Drivrutinerna till 2900 och 3800-serien kan nog inte bli mycket bättre, arkitekturen har varit med ett tag nu.

Alltid kul med nya grafikkort, speciellt om det är 2-on-1

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dillen22
Alltid roligt att se samma ursäkt för ati's kort kassa drivrutiner

Suck, inte du nu igen.
AMDs drivrutiner är inte sämre än Nvidias. Om jag nu ska dra upp detta nu igen så har ju Nvidia dramatiskt högre "krashfaktor" i Windows Vista än AMD flera gånger om. Men då du tänker på prestandan så finns det självklart mer AMD kan göra, likså skulle det inte bli billigt att sätta in mer personal och jag tror därav att mer resurser läggs på kommande produkter och arbetar stabila drivrutiner som kanske inte presterar till hundra procent, men som ändå har vissa kvaliteter över Nvidia ändå.

Sedan kan man alltid skylla allt på drivrutiner, men AMD har i allmänhet svagare teknik per-krets idag, men har ett överläge under Multi-GPU hantering. Och som sagt, kretstekniken är ju lite passerad också.

Jag tror HD3850X2 kan bli kanon - inte fantastisk, men ett bra kompliment för att fylla hålet mellan 3870 och 3870X2.

Permalänk
Medlem

Skall det här kortet ha en marknad så bör det landa på ca 2000 kr, i annat fall så är det nog svårt att hitta köpare.
Tycker det vore lämpligare med en 512Mb version för 1800 kr...Value för alla som inte kör Crysis.
Dess utom är nog ett annat problem att GF 8800 GT och 9600Gt ligger i samma pris läge. Dom har ju ett rätt fint ryckte att prestera bra i dom flesta spelen.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Suck, inte du nu igen.
AMDs drivrutiner är inte sämre än Nvidias. Om jag nu ska dra upp detta nu igen så har ju Nvidia dramatiskt högre "krashfaktor" i Windows Vista än AMD flera gånger om. Men då du tänker på prestandan så finns det självklart mer AMD kan göra, likså skulle det inte bli billigt att sätta in mer personal och jag tror därav att mer resurser läggs på kommande produkter och arbetar stabila drivrutiner som kanske inte presterar till hundra procent, men som ändå har vissa kvaliteter över Nvidia ändå.

Sedan kan man alltid skylla allt på drivrutiner, men AMD har i allmänhet svagare teknik per-krets idag, men har ett överläge under Multi-GPU hantering. Och som sagt, kretstekniken är ju lite passerad också.

Jag tror HD3850X2 kan bli kanon - inte fantastisk, men ett bra kompliment för att fylla hålet mellan 3870 och 3870X2.

Måste säga att du är mej en grinig otrevlig person!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dillen22
Måste säga att du är mej en grinig otrevlig person!

han levererar iallafall

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rovah
han levererar iallafall

Touche´!

Permalänk
Avstängd

Sweet men 1GB minne detta skulle verkligen bli en fin present till sig själv...
klart mycket prisvärdare än nvidias gx2 serie

Visa signatur

AMD; [Suck]
Living for :arrow: Quad Core :up:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ravix_04
Sweet men 1GB minne detta skulle verkligen bli en fin present till sig själv...
klart mycket prisvärdare än nvidias gx2 serie

Jo men mindre prisvärd än ett 8800GTS (G92). Finns ingen anledning att köpa ett sånt här kort över ett 8800GTS. Behöver man ännu mer kraft än ett 8800GTS så blir nästa hopp ett 9800GX2 eller ännu ett 8800GTS. Varken 3870 eller 3850 vare sig som singel eller som x2 levererar som nVidias kort. Det har vi fått svart på vitt hur många gånger som helst nu.

Ja vi har hört att nVidia tar utsugarpriser för sitt GX2 och att ett 3870 X2 är mer prisvärt men sanningen är att det inte är det, hur svårt kan det vara att fatta, ett GX2 presterar utefter sitt pris mot sina konurrenter, det gör inte HD3870 X2 i samma utsträckning.
.
Är ett GX2 för dyrt så är ett 8800GTS ett mycket bra alternativ. Åter igen, för att HD 3850 X2 ska bli ett intressant alternativ till 8800GTS så måste det ner till runt 2000kr.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Borka

Sedan kan man alltid skylla allt på drivrutiner, men AMD har i allmänhet svagare teknik per-krets idag, men har ett överläge under Multi-GPU hantering. Och som sagt, kretstekniken är ju lite passerad också.

Hur menar du att AMD har ett överläge när det gäller under Multi-GPU hantering, vart ser vi detta i spel menar du? För spelen är ju det enda intressanta för de flesta av oss.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

3850x4

Bara måste få slänga in denna bilden igen

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rovah
han levererar iallafall

ati fanboys

Permalänk
Medlem

Två gånger 512Mb minne blir väl inte 1Gb när det handlar om multigpu-lösningar? Det är väl bara tillverkarna som anger den totala mängden som sitter på kortet. I verkligheten så ger det väl bara 512Mb eftersom varje kärna bara har 512Mb.

Så Linxz detta är en version med 512Mb. Hade kortet haft 512Mb totalt hade varje kärna bara haft 256Mb

Permalänk

Jag tycker hd3870 är prisvärt, ligger mellan 9600gt och 8800gt i både pris och prestanda.

Visa signatur

Stackars Albin
Citera eller skicka PM, övervakar inte.
Använd ordet "dem" med måtta eller smaka på mitt vrede.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dillen22
Alltid roligt att se samma ursäkt för ati's kort kassa drivrutiner

Nvidia's drivisar för linux är lika kassa som amd's windows drivisar. Ja, AMD har bättre drivers än nvidia idagsläget för linux (om man kör "rätt" kort).

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd

Går det och få detta kortet för runt 2500-2600 så blir det ett köp, gärna med möjlighet till 4 skärmar.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Snart har svenson 4 Gpuer och 4 cpuer. Jag tycker att detta är en bra ide.
Är inte 3850 och 3870 samma gpu? dubbla 3850*2 som är hyfsat oc borde även knäcka crysis i max kvalite (över 40bilder/s) kan man sedan få 2 sådana här kort för runt 4000kr då borde man bli nöjd.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

HD 3850X2 lär prestera riktigt bra. Med Asus fina kylare tror jag inte att det blir svårt att klocka kortet till HD 3870X2 frakvenser eller kanske ännu högre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80

Är ett GX2 för dyrt så är ett 8800GTS ett mycket bra alternativ. Åter igen, för att HD 3850 X2 ska bli ett intressant alternativ till 8800GTS så måste det ner till runt 2000kr.

Hur menar du att AMD har ett överläge när det gäller under Multi-GPU hantering, vart ser vi detta i spel menar du? För spelen är ju det enda intressanta för de flesta av oss.

HD3870X2 lär bli starkare allt eftersom drivrutiner optimerar Crossfire-stödet och hanteringen, men såklart ingen prestandarevolution, och då ser jag på viss sikt också. Sedan lär HD3870X2 även gå ned till dryga 2800-2900kr med den nya prissänkningen som hittils inte applicerats hos svenska återförsäljare och förhoppningsvis nära den nya Catalyst-lanseringen. Men jag håller med om att prisgapet mellan 8800GTS 512MB och X2-an är för stora.

AMD har ett övertag på Multi-GPU-sidan då deras Crossfirelösning överlag skalar bättre än SLi. Såg ett gäng diagram där HD3870X2 i full CrossfireX skalade dramatiskt mycket bättre än 9800GX2 i SLi. Dock hittar jag inte dessa efter att ha letat - minns att Gambit slängde upp dessa resultat på grafikdelen av forumet under relevant titel.

Jag vill se om rykterna om en HD3870X2 med intern PCIE2.0-buss är sann eller just rykten. En sådan lansering hade ju blivit intressant och antagligen även placerat de tidigare modellerna på en annan prisnivå.

sesese:
HD3850: R670/Pro
HD3870: R670XT
- Utifrån vad jag minns.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dillen22
ati fanboys

vad snackar du om? jag har aldrig sett dig komma med ett vettigt inlägg

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
HD3870X2 lär bli starkare allt eftersom drivrutiner optimerar Crossfire-stödet och hanteringen, men såklart ingen prestandarevolution, och då ser jag på viss sikt också. Sedan lär HD3870X2 även gå ned till dryga 2800-2900kr med den nya prissänkningen som hittils inte applicerats hos svenska återförsäljare och förhoppningsvis nära den nya Catalyst-lanseringen. Men jag håller med om att prisgapet mellan 8800GTS 512MB och X2-an är för stora.

AMD har ett övertag på Multi-GPU-sidan då deras Crossfirelösning överlag skalar bättre än SLi. Såg ett gäng diagram där HD3870X2 i full CrossfireX skalade dramatiskt mycket bättre än 9800GX2 i SLi. Dock hittar jag inte dessa efter att ha letat - minns att Gambit slängde upp dessa resultat på grafikdelen av forumet under relevant titel.

Jag vill se om rykterna om en HD3870X2 med intern PCIE2.0-buss är sann eller just rykten. En sådan lansering hade ju blivit intressant och antagligen även placerat de tidigare modellerna på en annan prisnivå.

sesese:
HD3850: R670/Pro
HD3870: R670XT
- Utifrån vad jag minns.

Ja jag kan då inte hitta tester där CF presterar bättre än SLI. Du får gärna leta tag i de tester som du har hittat. Är det bara en sida som har lyckats så lär det inte vara så trovärdigt förrän fler har kommit fram till samma resultat.

Det här med att drivare bli bättre och att priserna blir bättre är ju ganska ointressant då nVidia gör samma sak själv, så där har AMD inte så mycket att hämta. Nä, det blir till att vänta på nästa serie och se om priserna och prestandan är något som konkurrerar mot nVidia, idag kan inte AMD hänga med på något av dessa.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Det här med att drivare bli bättre och att priserna blir bättre är ju ganska ointressant då nVidia gör samma sak själv, så där har AMD inte så mycket att hämta. Nä, det blir till att vänta på nästa serie och se om priserna och prestandan är något som konkurrerar mot nVidia, idag kan inte AMD hänga med på något av dessa.

Ja och man släpper inte ett grafikkort till marknaden när grafikkortet har enorm prestanda ett hämta genom nyare drivrutiner. Företaget tjänar mer på att släppa ett så bra kort från början som möjligt och leva på den vågen av fame tills ett bättre kort kommer.

Jag köper exempelvis inte grafikkkort och antar att kortet kommer bli mycket bättre när nyare drivrutiner kommer. Det har både Nvidia Och ATI (AMD) visat flera gånger att så blir inte fallet. Det blir bättre men inte fenomenalt.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Suck, inte du nu igen.
AMDs drivrutiner är inte sämre än Nvidias. Om jag nu ska dra upp detta nu igen så har ju Nvidia dramatiskt högre "krashfaktor" i Windows Vista än AMD flera gånger om. Men då du tänker på prestandan så finns det självklart mer AMD kan göra, likså skulle det inte bli billigt att sätta in mer personal och jag tror därav att mer resurser läggs på kommande produkter och arbetar stabila drivrutiner som kanske inte presterar till hundra procent, men som ändå har vissa kvaliteter över Nvidia ändå.

Sedan kan man alltid skylla allt på drivrutiner, men AMD har i allmänhet svagare teknik per-krets idag, men har ett överläge under Multi-GPU hantering. Och som sagt, kretstekniken är ju lite passerad också.

Jag tror HD3850X2 kan bli kanon - inte fantastisk, men ett bra kompliment för att fylla hålet mellan 3870 och 3870X2.

Och nu är Borka duktig för att Sweclockers hjälpte honom med ett argument.

Jag kan ge dig ett tips:

Och så här ser statistiken ut för krasher i Vista:

Förklarar det någonting? Nvidia är betydligt större på marknaden och självklart står Nvidia för fler krasher än någonting annat då majoriteten använder sig av ett Nvidia kort (läs mellan Nvidia och ATi- ej Intel). Därmed har Nvidia också majoriteten användare som inte vet vad de sysslar med eftersom det är användarna det beror på om hur bra drivrutiner fungerar till säkerligen 90% av gångerna. Det är som på mitt jobb och supporten jag dels jobbar med. Kunderna får det att låta att de inte har gjort fel men ändå är det oftast de själva som har vart "duktiga".

Drivrutinerna fungerar bra för båda oavsett ATi eller Nvidia dock till Nvidias fördel både under Linux och SLI.
--------------------------------------------------------

ON-T:

Kortet är mycket intressant enligt mig men då till ett pris om kanske 2000kr om ens det.

OFF-T:
Sedan detta med drivrutiner till R600. Kan folk inte bara ge sig? Se fram mot RV770 och R700 istället.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Ja jag kan då inte hitta tester där CF presterar bättre än SLI. Du får gärna leta tag i de tester som du har hittat. Är det bara en sida som har lyckats så lär det inte vara så trovärdigt förrän fler har kommit fram till samma resultat.

Har jag förstått rätt så är crossfire en mer komplicerad teknik, inte för att jag vet exakt hur det ser ut i hårdvaran. SLI är enklare.
Crossfire som det körs med den nya ATI korten är också väldigt nytt. nVidia dominerade hela förra året.

Slutsats:

De som utvecklade mer krävande spel förra året gjorde det i första hand för nVidia och vad som var aktuellt då.
Nu när crossfire med ATI's nya kort finns på banan och börjar bli poppis så har säkert speltillverkarna satt tänderna i denna teknik så gissningsvis får vi se spel som går som blixten på dessa kort relativt snart.

Personligen så tror jag att nVidia sitter och slipa på ny teknik för att köra fler kort ihop, de måste framförallt lösa att man skall kunna köra med två olika kort. När de kommer ut med dessa kort så kommer det säkerligen vara viss eftersläppning för spelen innan de kan nyttja den tekniken till fullo med så vida nVidia inte bearbetar speltilverkarna ett tag innan de kommer ut med korten.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.