Permalänk
Medlem

Flera ljudkort...

Hejsan alla!

Har sökt på forumet och det ska ju gå att köra flera ljudkort i datorn!

Idag har jag en HTPC med ett RME9632 ljudkort. Det kortet använder jg för tvåkanals lyssning, inspelning mm mm. Supernöjd med det kortet! Det inbyggda ljudkortet på moderkortet är avaktiverat i biosen (gjort av dataaffären).

Nu är det som så att jag vill få surround om jag vill se filmer mm. Jag har möjlighet via RME kortet att ansluta till hembioreceiver och sedan får den sköta ljudet ut till högtalare. Helst vill jag inte ha det så!

Helst skulle jag vilja ha ett 7.1 ljudkort och ansluta direkt till högtalare, dvs skippa hembioreceivern.

Så jag vill få det bekräfttat...

1. Det går altså att köra med flera ljudkort?

2. Om jag nu vill se en film. Måste jag då gå in i kontrollpanelen och ljudinställningar och där ändra till 7.1 ljudkortet när jag vill se film? När jag är klar med filmtittandet och vill använda mitt RME kort så går jag tillbaka till kontrollpanelens inställningar och anger RME kortet...?

3. Kan det hända att ljudkort kan vara "inkompatibla" mot varandra? Jag har förstått att man eventuellt får gå in i biosen och grejja för irq inställningar mm mm men jag frågar. Ungefär som man vill ha två antivirusprogram installerade och det brukar ju inte gå så bra..

Datorn är med Vista media center...

Tack så mycket för att ni läser! Hoppas på många glada trevliga svar från forumets samlade kunskaper!

Med vänlig hälsning
Johan

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Medlem

2. om du kör med digitalutgång(koaxial\optisk) från något kort som kan koda Dts så sköter den automatis om det ska vara 2.1 5.1 eller 7.1 broende på om filmen spelet eller vad det nu är stödjer det, mycket smidigt. ex om du kollar på en film så kör den i 7.1 och om du stänger av filmen och allt är som det ska när du startar musiken ska den känna av det automatiskt och köra 2.1 eftersom 2.1 låter bätter i musik man kan även ställa in i ljudkortets programvara om man vill att allt ljud ska kodas i 5.1 eller 7.1 men dock låter musiken lite skum då.

Visa signatur

Q9550@3,9 /4Gb-Dominator /2x Ati 3870@840 -2200 /Antec P190
20084 3DMarks.

Permalänk
Medlem

Det går att använda sig av mer än 1 ljudkort i datorn samtidigt.
Använder själv 2st.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Som sagt går det alldeles utmärkt att använda flera kort. Om det är så att dina audio program stödjer ASIO så kommer du inte att behöva trixa med kontrollpanelen eller dyl heller, då laddar ju programet den ASIO drivrutin du har valt och således aktiveras ju kortet också. Man kan ju i de flesta mediaspelarna även välja vilket kort man vill använda, så kör på med två kort.

Permalänk
Medlem

Hej allihopa!

Vad trevligt med svar

Då vet jag att det inte är några problem med flera ljudkort! Vad som "ställer till" det är ju Media center som använder standard ljud kortet och i detta fallet får i sådana fall surround ljudkortet vara primär och RME kortet "sekundärt" men det spelar ju ingen roll då man i mina andra program kan själv ange vilket ljudkort som ska användas som jag nu förstår det hela rätt kallas för ASIO

Man kan ju iofs skippa media center och skaffa sig WinDVD eller liknande program för DVD uppspelning! För jag kan då inte se någon inställnig i mediacenter där man kan välja ljudkort..?

Tackar så mycket!

Med vänlig hälsning
Johan Linnarsson

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Medlem

Jag hade problem att köra mitt SB livekort tillsammans med nåt inbyggt. Det var nog nån realtek-historia. Det knäppte i högtalarna när jag hade det inbyggda och Live-kortet i samtidigt. Kan iofs ha varit dåliga drivisar eller vad som helst.

Men som de andra sa, det funkar och är smidigt som attan, jag hade tex ett ljudkort som jag använde för ventrilo, hade 1 liten högtalare inkopplad till det ljudkortet så jag kunde köra musik genom det andra kortet samtidigt i andra högtalare och fortfarande höra vad folk sa.. var jäkla najs, förutom knäppandet då.

Visa signatur

:: MAIN :: Asrock P67 Extreme4 :: 2500K :: 970 GTX :: HP W2207 :: Corsair 16GB :: TRUE :: Samsung 850 :: Logitech diNovo Edge :: HTPC :: ION :: Intel X-25 G2 :: Array R2 :: Samsung F4 ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Warheart
Jag hade problem att köra mitt SB livekort tillsammans med nåt inbyggt. Det var nog nån realtek-historia. Det knäppte i högtalarna när jag hade det inbyggda och Live-kortet i samtidigt. Kan iofs ha varit dåliga drivisar eller vad som helst.

Men som de andra sa, det funkar och är smidigt som attan, jag hade tex ett ljudkort som jag använde för ventrilo, hade 1 liten högtalare inkopplad till det ljudkortet så jag kunde köra musik genom det andra kortet samtidigt i andra högtalare och fortfarande höra vad folk sa.. var jäkla najs, förutom knäppandet då.

Jag läste en tråd efter lite googlande att det kan innebära "problem" att köra det inbyggda så man ska nog undvika det. Efter att läst ditt inlägg så kan det nog förekomma! Tackar för era erfarenheter och synpunkter! Trevligt

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Medlem

Finns det inga ljudkort som har 2st helt separata ljudkretsar, där man kan configga vilken utgång man vill köra vad på? det skulle jag köpa direkt, "bara för att".

Sorry att jag lånar tråden!

Visa signatur

:: MAIN :: Asrock P67 Extreme4 :: 2500K :: 970 GTX :: HP W2207 :: Corsair 16GB :: TRUE :: Samsung 850 :: Logitech diNovo Edge :: HTPC :: ION :: Intel X-25 G2 :: Array R2 :: Samsung F4 ::

Permalänk
Medlem

Jo, finns en hel uppsjö professionella ljudkort från m-audio, motu mfl där du kan patcha hur du vill.. Mitt gamla Delta 1010 dök upp som 4 separata stereo enheter i Windows vill jag minnas.

Permalänk
Medlem

Re: Flera ljudkort...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av datar
[BHelst skulle jag vilja ha ett 7.1 ljudkort och ansluta direkt till högtalare, dvs skippa hembioreceivern.
[/B]

DET är bara att glömma då nivån ut ur ljudkort behöver förstärkas upp, vi snackar lågnivå på max 2-4V ut. Detta orkar INTE driva en högtalare.
Bara att ha förstärkaren kvar emellan

Permalänk
Medlem

Re: Re: Flera ljudkort...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lonefox
DET är bara att glömma då nivån ut ur ljudkort behöver förstärkas upp, vi snackar lågnivå på max 2-4V ut. Detta orkar INTE driva en högtalare.
Bara att ha förstärkaren kvar emellan

Nu ska vi se här... Jag tänkte ju införskaffa mig aktiva högtalare! Så vad jag förstår det så skickar ju ljudkortet bara ut en ljud signal som sedan exempelvis en aktiv högtalare tar emot?

Eller om du menar att lågnivå utgången är för "svag" för att skicka ljud till kraftfullare högtalare, dvs att bra högtalare inte får/tar emot den signal dom skulle behöva... Är det detta du menar?

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Flera ljudkort...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av datar
Nu ska vi se här... Jag tänkte ju införskaffa mig aktiva högtalare! Så vad jag förstår det så skickar ju ljudkortet bara ut en ljud signal som sedan exempelvis en aktiv högtalare tar emot?

Eller om du menar att lågnivå utgången är för "svag" för att skicka ljud till kraftfullare högtalare, dvs att bra högtalare inte får/tar emot den signal dom skulle behöva... Är det detta du menar?

Jamen DET är en annan femma.
Framgick inte att det var aktiva du skulle ha det till

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Flera ljudkort...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lonefox
Jamen DET är en annan femma.
Framgick inte att det var aktiva du skulle ha det till

Hehe ja det kanske man skulle sagt

Tackar för alla inputs!

Visa signatur

Jag har en dator.