Permalänk
Medlem

Inet - nu färdig? ca 18k

Så, nu är listan uppdaterad med korrekta priser och några få ändringar.

Om det är någonting i den som låter onödigt mycket, kostar onödigt mycket eller flaskar onödigt mycket får ni gärna säga till!

Datorn kommer att användas till spel och 3dgrafik.

Processor: Intel Core 2 Quad Q9450------- 2955:-

Moderkort: Gigabyte GA-P35-DS4--------- 1275:-

Nätverkskort: Intel PRO/1000 PT Desktop adapter --------350:-

Ramminne: 2x 4GB (2x2GB) DDR2 PC8500 A-Data ----- tot. 1840:-

Grafikkort: Gigabyte GeForce 9800GX2 1GB GDDR3 PCIe ------- 4720:-

Hårddisk: 3x 500GB Samsung SpinPoint T HD501LJ -------tot. 2175:-

Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer -------785:-

Nätaggregat: 620W Corsair CMPSU-620HXEU ---------1125:-

DVD-spelare: Samsung SH-S202J 20X DVD±RW DL IDE Svart ------375:-

Chassi: Inet extreme Chassi-------- ca: 900:-

Chassifläkt: Noctua S12-800 Silent Case Fan 120mm---- 195:-

Systemdisk: 74.0 GB Western Digital Raptor 10000rpm---- 1 165:-

Total summa: 17 860:- SEK

Tack på förhand!

/Fredric

Permalänk
Avstängd

vad skall du ha den till?
hur hög upplösning på skärmen har du?

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Jag skrev till det i huvudposten, spel och 3dgrafik.

Permalänk
Medlem

Jag hade personligen inte köpt från Inet. Du sprar in 400 på processorn om du köper från datorbutiken, samt nästan 500kr på samma grafikkort om du handlar från db.com även några lappar på nätagget...

Fast Inet kanske väger upp det på annat sätt? Billig frak, montering etc?

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush | Prolle: E8500 | Bräda: Gigabyte GA P45 | RAM: 4gig Dominator 1066mhz | HDD: WD Caviar 500gig | GPU: HD 4870 | Skärm: Samsung T220

Permalänk
Medlem

Datorn ska köpas från inet, det är ingen diskussion.

Däremot behöver jag veta om allting passar ihop, om något flaskar, om jag bör byta ut något och vad för typ av systemhårddisk jag ska välja.

/Fredric

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JiVeeMaN
Däremot behöver jag veta om allting passar ihop, om något flaskar

DVD spelaren ?

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Visa signatur

< ================== >
Freedom doesn't come free
< ================== >

Permalänk
Medlem

Re: Inet - nu färdig? ca 18k

Vart har du fått de där priserna ifrån ?
Stämmer inte när jag kollar på inet.se

Processorn kostar 2681:- för tray och 2890:- för boxad.
Moderkortet kostar 1275:- Tar du ett Gigabyte GA-EP35-DS4 istället så kostar det 1220:-, är samma kort men har även en energisparfunktion.
Fläkten du skrivit med kostar 195:-, inte 306:-
Det nätaggregatet du skrivit med hittar jag inte ens på inet.se

Ett nätagg som jag hört mkt bra om är 620W Corsair CMPSU-620HXEU, kostar 1015:-
hårdisken du skrivit kostar 1160:-/st

Du kanske ska ta o kolla sidan igen och uppdatera dina priser, är mycket som inte stämmer.

en SSD disk är snabbare än raptor, men mycket dyrare och mindre utrymme. Finns lite tester på nätet om du söker...

Ang ljudkortet så vet jag inte hur det är nu, förr har jag iaf hört/läst att Creative kort inte funkar så bra i Vista, pga dåliga drivrutiner, men det kanske är bättre nu.

Permalänk
Avstängd

Det som väger upp mot inet är väl frakten. I övrigt är det inte mycket..Datorbutiken slår Inet i det mesta..För guds skull ta fan inte Hitachi diskar..Då kommer den vara allt annat än tyst..

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Avstängd

En mycket stor fördel med Inet är deras service, det har aldrig varit några problem för mig om saker krånglat samt att det går och få kontakt med personer.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Hallå!

Jag köpte en liknande setup:

E6850
Asus Maximus Formula
4 x 2 Gb corsair
XFX 9800 GX2

Men det som jag är mest nöjd med är mina två Raptors i RAID 0. Jag kör Vista Ultimate x64 och allt går blixtsnabbt!

Jag är programmerare och kör Visual Studio 2008. På jobbet tar det runt en halv minut att ladda programmet och hemma tar det mindre än 1 sekund.

Raptors i RAID är helt underbart..! Jag tror att det är mer bang for bucks än SSD.

Det du däremot bör fundera ordentligt på är chassit. Jag gjorde misstaget att köpa en för dålig låda och hade problem med värme. Det är 9800 GX2 som alstrar sjuka mängder värme med dålig kylning. Nu har jag tagit bort ena sidan på chassit och har ok temperaturer, men innan toppade kortet 110C under load.

9800 GX2 klockar ner vid 105C, så det är inget man vill nå. Nu när jag kör utan plåten på sidan har jag 70C under load, så satsa på en riktigt bra låda!

Visa signatur

Det flyter på bra..
E6850 @ 3.0GHz | 8Gb DDR2 | Asus Maximus Formula | 9800GX2 | 2 x Raptor 150Gb RAID 0. 3dMark06: 15900 | t301.com/braflyt

Permalänk
Medlem

500GB Samsung SpinPoint T HD501LJ x3 <--- tjänar du 500:- på.

http://www.inet.se/datorkomponenter/naetaggregat/650w-corsair...
650W Corsair CMPSU-650TXEU <---- tjänar du 650:- på ca. (ja den orkar driva hela datorn, MED överklockning utan några problem.)

Minne: http://www.inet.se/datorkomponenter/internminnen/4gb-(2x2048)-ddr2-pc8500-corsairxms2-dominator/5304251/ <---- köp mer ram minne sen när du verkligen behöver... 4 GB räcker långt. min dator har använt 3GB RAM som mest hittils.

Ljudkortet kan du i mina ögon också skippa, det är mycket bra integrerat ljudkort i dom moderkorten.

Nätverkskortet likaså om du verkligen inte behöver, 1GB integrerat och det fungerar hur bra som helst här.

hoppas du tjänade lite pengar på detta... ...

Permalänk
Medlem

Jag säger kör på 8Gb minne..

Det är helt onödigt, men det känns sjukt coolt..

Visa signatur

Det flyter på bra..
E6850 @ 3.0GHz | 8Gb DDR2 | Asus Maximus Formula | 9800GX2 | 2 x Raptor 150Gb RAID 0. 3dMark06: 15900 | t301.com/braflyt

Permalänk
Medlem

hmmm, detta då? duger väl för dig?

HDD: 500GB Samsung SpinPoint T HD501LJ (x3) - 2 055 kr

DVDbrännare: Samsung SH-S202J 20X DVD±RW DL IDE Svart - 218 kr

Chassie: Antec Performance One P180 Silver, Utan Nätagg - 986 kr (ta vad du vill, bara allt passar i den)

GFX: Gigabyte GeForce 9800GX2 1GB GDDR3 PCIe - 4 370 kr (billigare än Leadtek, bara klisterlapp som skiljer.)

Minne: 4GB (2x2048) DDR2 PC8500 CorsairXMS2 Dominator - 1 213 kr (du behöver inte mer än 4GB ännu. )

Moderkort: Gigabyte GA-EP35-DS4 P35, s775 - 1 220 kr (klarar en hel del överklockning också.)

Nätagg: 650W Corsair CMPSU-650TXEU - 671 kr (klarar du dig länge med, även OC som jag sa tidigare)

Processor: Intel Core 2 Quad Q9450 2.66GHz 1333MHz - 2 890 kr

fläkt: 120mm Nexus fläkt - 97 kr (iprincip lika tyst som Noctua fläkten, ingen av dem hörs utanför chassiet?! )

sen valfri CPU kylare.

13 815 kr ... du sparar 4000:- som du kan göra annat med.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MikeEast
Jag är programmerare och kör Visual Studio 2008. På jobbet tar det runt en halv minut att ladda programmet och hemma tar det mindre än 1 sekund.

Du tror inte det beror på andra orsaker än disken till varför det tar en halv minut (vilket iofs verkar vara väldigt mycket) för dig och starta VS på jobbet jämfört med hemma?

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Jo, det är klart att det beror på massa andra saker också.. Jag har lite fler plugins på jobbet och så.. Faktumet att jag inte har startat om burken på jobbet sen i Januari kanske också spelar roll..

Men ändå.. I och med att jag la 3500 på två Raptors, måste jag tro att de kom till nytta på något sätt..

Sen är jag ganska övertygad om att de är snabbare än en vanlig 7200 och vettigare än SSD i dagsläget..

Visa signatur

Det flyter på bra..
E6850 @ 3.0GHz | 8Gb DDR2 | Asus Maximus Formula | 9800GX2 | 2 x Raptor 150Gb RAID 0. 3dMark06: 15900 | t301.com/braflyt

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Nu är huvudposten editerad!

Gosh,
Utveckla gärna ditt påstående: "DVD spelaren ?"

Rackarungen,
Eftersom jag hört att 3Dgrafik kräver mycket ram-minne känns det bra att ha 8GB. Dessutom måste jag väl köpa helt nya minnen om jag vill uppgradera, eftersom de du föreslog tog upp alla fyra platser? (2x 2x1024GB)
Jag uppgraderade dock från PC6400 till PC8500.

Angående hårddiskarna så har jag alltid inbillat mig att färre låter mindre?
Om inte, låter 3 av de från samsung mindre än 2 av hitachi?

Raptor-hårddisken som jag valde, är den ett bra val?

/Fredric

Permalänk

seagate är det bästa valet utav hårdiskar

du behöver inte mer än 4gb utav minnet !

Spendera gärna lite extra på moderkortet..

tycker du borde ge datorbutiken en chans iaf https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Cart=944-21036

Visa signatur

< ================== >
Freedom doesn't come free
< ================== >

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JiVeeMaN
Gosh,
Utveckla gärna ditt påstående: "DVD spelaren ?"

det kanske var lite på skämt men med tanke på vilka delar du valde så verkade det vara känsligt om något operation tar 0.1 sekunder extra. DVD spelaren är ju faktiskt en del som används ofta och som är seg så gissade att den kommer bli ett störande moment.

Mer seriöst svar är annars att jag personligen tycker det är bättre och prioritera anpassningsbarhet än att köpa allt på en gång, man uppgraderar efter behov

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Inaktiv

Tror du blir mer än nöjd med detta:

Antec Performance One P180 Silver, Utan Nätagg (kan ju bytas till annat valfritt förstås)

Sparkle Geforce 9800GX2 1GB DDR3, HDMI PCIe

2x500GB Samsung SpinPoint T HD501LJ (behövs det verkligen mer än 1TB?)

4GB (2x2GB) DDR2 PC6400 Corsair XMS2

Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz 1333MHz

Gigabyte GA-EP35-DS3 P35, s775

Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer LowProfil

620W Corsair CMPSU-620HXEU

Samsung SH-S203D 20X DVD±RW DL SATA Svart

Noctua S12-800 Silent Case Fan 120mm

12 487 kr

Har du flera tusen att uppgradera för senare

Permalänk
Hedersmedlem

Gällande priserna från inet. Det verkar som du använt dig av butikspriserna.
Själv blir jag mest irriterad när folk fortsätter att proppsa för någon annan nätbutik när trådskaparen säger att det ska vara från en första butik (här: inet). Alla är inte luspanka tonåringar som försöker vända på varanda krona. Vill man verkligen köpa på ett ställe fast det inte är det absolut billigaste så ska man få göra det och få tips på produkter som den butiken har.
Han kanske vill ha möjligheten att få tag runt halsen på försäljaren om datorn strular

Jag finner det lustigt att ni säger att han inte behöver mer än 4 GiB minne utan att ens veta om hur massiva saker han arbetar med i 3D-grafikprogrammen. Och en ramdrive för temporära filer är också fint om man känner att man verkligen inte kan använda alla 8 GiB.
Jag tycker du allt ska köra på det. För gemeneman så finns det inte riktigt behov av 8 GiB ännu.

Men här är faktan:
1. Du kommer ha datorn ett längre tag antar jag. Du kommer hinna in på perioden då du faktiskt nog har nytta av det.
2. DDR2-minne är jättebilligt, det kommer inte bli speciellt billigare (vad gör en hundring hit eller dit?). Däremot blir det dyrare när det inte längre är mainstream (DDR3 tar över om kanske 1-1½ år).
3. Du sitter inte på någon jättesnäv budget.

Med detta ser jag ingen anledning att inte lägga ut pengar på minnet nu.

I övrigt så har jag en del kommentarer till paketet som det ser ut just nu i förstainlägget:

  • DVD-brännaren - Ta en med SATA istället så blir du äntligen av med flatkablarna. De fungerar bra i dagens läge.

  • 3x500 GB? Jovisst låter färre hårddiskar. Men kör 2x750 GB. Det blir billigare. Samsung tycker jag är bra, beställd just en sådan i helgen.

  • Raptor - Hälften prestanda, hälften placebo. Men det är inte någon dålig disk utan bara lite ont om utrymme på den. Men nu när du besparar dig lite pengar via 2x750 GB diskar istället så kan du ta och köpa 150 GB varianten. Mer värt per krona och vill man ha Vista, 8 GiB hibernatefil, program och några moderna spel så blir det faktiskt trångt på 74 GB. Jag har sådan men när jag köpte var skillnaden mot 150 GB lite för stor för att jag skulle vilja lägga pengar på det.
    Just nu på inets butikspriser så är 150 GB 320 kr dyrare men finns i lager till skillnad mot 74 GB. Du besparade dig 185 kr på att välja 2x750 kronor. Jag tror du kommer känna mer nytta av några GB här en att ha massa "små" (500) hårddiskar.

  • Du har ingen CPU-kylare. Det är lite väl snålt att på ett sådant system köra med standardkylaren. Här borde du lägga till 400-500 kr så håller du quad core:n svalare och med lägre ljudnivå.

  • Ljudkort - Jag må ha ett horn i sidan med creative. Jag tycker de är onödiga i dagens läge.

  • Glöm inte 64-bitars operativsystem - XP och Vista 32-bit kan inte hantera upp till ~3,0-3,5 GiB RAM. Det är billigast och enligt mig vettigast att köpa OEM.

  • Som vanligt har jag väl mina reserveringar mot att köpa dyrare grafikkortslösningar, men det är ivf inte 2x 9800GX2 eller sånt som folk föreslår ibland.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MikeEast
[...]
Men det som jag är mest nöjd med är mina två Raptors i RAID 0. Jag kör Vista Ultimate x64 och allt går blixtsnabbt!

Jag är programmerare och kör Visual Studio 2008. På jobbet tar det runt en halv minut att ladda programmet och hemma tar det mindre än 1 sekund.

Raptors i RAID är helt underbart..! Jag tror att det är mer bang for bucks än SSD.
[...]

Lite frågor här för att utreda det, men du har också skrivit att du kör fler plugin på jobbet.
1. Kör du Vista eller XP på jobbdatorn?
2. Hur mycket RAM har du på jobbdatorn?

Vista med massa RAM och superfetch-funktionen kan nog ha cacheat hela ditt visual studio hemma och därför det går så fort - vilket betyder att raptordiskarna inte skulle vara att tacka för den snabbheten.
Kör du Vista och 4-8 GiB på jobbdatorn också kan man ju få fundera på det mer.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Jag kör Windows Server 2003 på jobbet.
Jag har 2Gb RAM.

Min kommentar kanske inte var helt vetenskaplig.

Det enda jag säger är att det går väldigt snabbt med Raptordiskarna.

Sen kanske det känns fort med en 7200 också, men om man ser till de som faktiskt har gjort tester, är det tydligt att Raptors i RAID 0 är snabbt.

http://www.overclockers.com/articles1297/

"My simple conclusion would be:

1 X WD2500 = Baseline SATA hard drive. Good performance, 7200 rpm
1 X Raptor = No noticeable performance increase, or very little.
2 X Raptor (RAID 0) = Incredible gains realized, noted in every aspect of PC usage."

Visa signatur

Det flyter på bra..
E6850 @ 3.0GHz | 8Gb DDR2 | Asus Maximus Formula | 9800GX2 | 2 x Raptor 150Gb RAID 0. 3dMark06: 15900 | t301.com/braflyt