Extrem kylning på moderkort från Gigabyte

Permalänk
Melding Plague

Extrem kylning på moderkort från Gigabyte

De flesta moderkort i prestandasegmentet är utrustade med kopparkylare och värmerör för att kyla varma komponenter. Dessa kylare ser ofta identiska ut, med ett värmerör från strömregleringen till nordbryggan och eventuellt vidare till sydbryggan. För att sticka ut brukar vissa tillverkare därför designa flänsarna på olika uppseendeväckande vis.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Snap! Blir intressant att se om någon här på swec skaffar detta moderkortet och vad man i så fall kan skrämma upp sitt system till.

Visa signatur

P182 | TX 650W | Q6600 | EP35-DS4 | 9800 GTX 512MB | 4*1 GB PC8500 | 2x500GB int. + 500GB ext. | 24'' TFT @ 1920x1200 | G15 | DeathAdder | VHP 64-bit

Permalänk
Inaktiv

Now we're talking. Utrymme för mer, även med aktiv kylning och iaf. lite större fläktar för mindre oljud om man så vill.

Kylaren på bilden ser dock ut som ett komplement med dess fyra skruvar ovanpå den sedvanliga kopparklumpen, så jag undrar hur kontaktytan blir.

Permalänk

Hehe, börjar bli sjukt med alla dessa gigantiska flänsar.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

Ärligt talat, en liten artikel på knappt 20 rader men författaren nämner ordet "moderkortet" hela 14 gånger...?
Det leder mig att tro att antingen har han/hon inte ens läst den innan publicering eller att författaren är 12 år.
Det finns fler ord som kan användas för att beskriva moderkort. Bräda, kortet osv. Att artikeln handlar om en moderkort VET vi....

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
Att artikeln handlar om en moderkort VET vi....

Antingen har kommentarsförfattaren inte läst igenom sitt svar innan..........

Permalänk
Medlem

Bara jag som vart väldigt förvirrad utav texten:
"På baksidan av kortet sitter en knapp för att återställa CMOS."?
Tänkte, hur fan ska man komma åt den?
Men sen slog de mig vilken baksida de menade...

Hursom, ja, det börjar bli rätt extremt med dessa stora kylflänsar.
Känns som att de snart får hitta på nåt bättre, typ heatpipes V2, eller nåt..

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Själv hoppas jag att de inte kommer på någonting vilket leder till att värmeutveckligen måste minskas.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

om man kollar på baksidan så är det åtta usb inte sex....fy skäms

Visa signatur

e6600 @ 3000Mhz - AC Freezer 7 - P5b - OCZ SLi-Ready 4096 MB PC6400 - XFX 8800GT @ 690Mhz - vf900 - Corsair 450vx - 500 + 250 GB Samsung SATA - 250 GB PB USB - Gigabyte Poseidon - 22" Acer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Hehe, börjar bli sjukt med alla dessa gigantiska flänsar.

Hos Nvidia/Intel-kretsar, ja.
AMD har inte världens starkaste kretsar rent tekniskt, men de är (nu) dramatiskt mycket svalare än konkurenternas tack vare att de konsumerar mindre ström. K9A2 Platinum har ju en liten circupipe och rimliga heatsinks kopplade mellan varann med heatpipes och ändå blir flänsen inte varmare än ljummet rent fysiskt och knappt mycket varmare än så under arbete.

Jag tycker det är lite tråkigt att Intel och Nvidia inte kör samma spår, eller åtminstonne försöker förbättra (/förminska) värmeutvecklingen på sina produkter, det känns ju som 590-kretsen från Nvidia är ungefär vad man får idag: En kompakt och snabbstartat grill.

Mindre kylare innebär ju nedsatta produktionskostnader. Även om brädorna inte ser lika "coolt" ut alla gånger.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Hos Nvidia/Intel-kretsar, ja.
AMD har inte världens starkaste kretsar rent tekniskt, men de är (nu) dramatiskt mycket svalare än konkurenternas tack vare att de konsumerar mindre ström. K9A2 Platinum har ju en liten circupipe och rimliga heatsinks kopplade mellan varann med heatpipes och ändå blir flänsen inte varmare än ljummet rent fysiskt och knappt mycket varmare än så under arbete.

Jag tycker det är lite tråkigt att Intel och Nvidia inte kör samma spår, eller åtminstonne försöker förbättra (/förminska) värmeutvecklingen på sina produkter, det känns ju som 590-kretsen från Nvidia är ungefär vad man får idag: En kompakt och snabbstartat grill.

Mindre kylare innebär ju nedsatta produktionskostnader. Även om brädorna inte ser lika "coolt" ut alla gånger.

Nej ATI/Intel. Mitt moderkort (DQ6) har en djävulsk kylning på moderkortet.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

För några år sedan var heatpipes och stora kylflänsar på moderkort i stort sett unheard of. En liten kylfläns på nordbryggan möjligen med fläkt var allt som fanns. Men jag är riktigt nöjd med mitt Gigabyte P35 DS4 rev 1.0 (min kompis har 2.0 och verkar som de dragit in på kopparn där). Men det är ju som sagt problem om det leder till att moderkorten ger ifrån sig mer värme, precis som det är ett problem att saker inte är speciellt optimerade längre för att ta så liten plats och använda så lite resurser längre tack vara stora hårddiskar och snabba processorer. All utveckling har bra och dåliga sidor antar jag.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Well om moderkortstillverkarna kunde få foten ur röven och förminska tillverkningsprocessen som på grafikkortssidan från 90nm-65nm till 55nm. Eller intels processorer från 65nm till 45nm. Inte lika mycket värme.

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
För några år sedan var heatpipes och stora kylflänsar på moderkort i stort sett unheard of. En liten kylfläns på nordbryggan möjligen med fläkt var allt som fanns. Men jag är riktigt nöjd med mitt Gigabyte P35 DS4 rev 1.0 (min kompis har 2.0 och verkar som de dragit in på kopparn där). Men det är ju som sagt problem om det leder till att moderkorten ger ifrån sig mer värme, precis som det är ett problem att saker inte är speciellt optimerade längre för att ta så liten plats och använda så lite resurser längre tack vara stora hårddiskar och snabba processorer. All utveckling har bra och dåliga sidor antar jag.

Nu avger ju inte moderkortet mer värme pga heatpipes, utan snararer behöver man heatpipes för att moderkorten utvecklar för mycket värme (i alla fall överklockade).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Nu avger ju inte moderkortet mer värme pga heatpipes, utan snararer behöver man heatpipes för att moderkorten utvecklar för mycket värme (i alla fall överklockade).

Tycker moderkort utvecklar för mycket värme oklockade, jag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Hos Nvidia/Intel-kretsar, ja.
AMD har inte världens starkaste kretsar rent tekniskt, men de är (nu) dramatiskt mycket svalare än konkurenternas tack vare att de konsumerar mindre ström. K9A2 Platinum har ju en liten circupipe och rimliga heatsinks kopplade mellan varann med heatpipes och ändå blir flänsen inte varmare än ljummet rent fysiskt och knappt mycket varmare än så under arbete.

Jag tycker det är lite tråkigt att Intel och Nvidia inte kör samma spår, eller åtminstonne försöker förbättra (/förminska) värmeutvecklingen på sina produkter, det känns ju som 590-kretsen från Nvidia är ungefär vad man får idag: En kompakt och snabbstartat grill.

Mindre kylare innebär ju nedsatta produktionskostnader. Även om brädorna inte ser lika "coolt" ut alla gånger.

Det som du säger stämmer hyffsat bra. Däremot behöver faktiskt inte Intel-kretsarna så mycket kylning som Gigabyte & co sätter på dom, det räcker med att se på Intels egna brädor för att konstatera det.

Naturligtvis mår sakerna bättre av bättre kylning vid överklockning men ptja..
AMDs chipsets idag använder sig av en tillverkningsteknik på 55nm, Intel börjar ta steget ner till 65nm iom P45 (hur är det egentligen med X48? 65nm eller 90nm?) och nVIDIAs kan jag bara tänka mig att är kvar på 90nm (möjligtvis har dom krympt 8200-chipsetet till 65nm med tanke på dess förbrukning.)

OnT.
Det där är la bara overkill ändå. Ändå vill jag ha det.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
Ärligt talat, en liten artikel på knappt 20 rader men författaren nämner ordet "moderkortet" hela 14 gånger...?
Det leder mig att tro att antingen har han/hon inte ens läst den innan publicering eller att författaren är 12 år.
Det finns fler ord som kan användas för att beskriva moderkort. Bräda, kortet osv. Att artikeln handlar om en moderkort VET vi....

Det heter väl moderkort...? Och är väl således en korrekt benämning. Bräda etc. är nog mera en benämning bland tolvåringar.... Och stingsliga tolvåringar är inte att leka med.

Visa signatur

duo6600-2gb8500 OCZ-2x74gb raptor 0-7900gto-DQ6

Permalänk
Medlem

Hmmmm.....fundering: Varför har koppar blivit så värdefullt?? Det stjäls enorma mängder koppar på skrot upplag och jag börjar nu ana vart det ta vägen

Visa signatur

Jag gillar inte fakta, de stör min argumentation.

Permalänk
Medlem

Grymt Blir spännande att se vad detta kan prestera.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Vad ont om plats det kommer att bli!

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk

man kommer väl inte få plats med två grafikkort där, det är ju jättetight mellan och kylarna är inte direkt små

Permalänk
Medlem

Ser ut som att man bör ha antingen undertryck eller övertryck i lådan för att kylningen ska bli effektiv iom att den har lite flänsar som sticker genom lådan. Dvs man bör antingen ha fler fläktar som blåser in än ut eller tvärt om.

Permalänk
Hedersmedlem

tror inte det är riktig koppar i nån av kylflänsarna på moderkort.
Mitt moderkort tex har vad jag gissar kopparfärgad alu för att flänsen var så lätt i jämförelse med en snarlik volym riktig kopparbit.

ang Intels egna moderkort så är dom tänka att använda Intels standardkylare. Den kyler området runt CPUn på såpass bra sätt att de inte behövs bättre flänsar.
Kolla bara på luftflödet runt den kylfläns du själv har idatorn. många använder noctua typen av fläns där luften går rakt genom flänsen och berör inte ens moderrkortets komponenter såvida inte annan fläkt är riktad dit.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace