Permalänk
Medlem

Boosta upp högtalare?

Hejsan!

Har dessa högtalare; http://www.media-tech.pl/show_item.php?id=533&lang=s
och använder dem just nu till min elgura, då jag håller på att bygga min förstärkare. Men får inte fram nå speciellt mycket ljud, så undrar ifall man kan fippla med sladdarna eller nå sådant för att få mer lud

Jag får klart och fint ljud annars igenom datorn, inget problem med det. Ända som är nackdelen är att jag inte får nå hög volym fast jag höjt på kontrollen till max.

Så, kan jag fixa mer ljud på något sätt?

För er som inte orkar gå in på länken och kolla, så är infon här:

* 3-channels speakers set
* 2 satellites + subwoofer
* Magnetiskt avskärmad
* Amplified speakers
* PMPO 550W
* RMS 20W
* Frequency response: 40 ~ 19000 Hz
* Tråd fjärrkontroll
* Trä sub woofer låda
* Volym och Bass kontroll
Mått: 150x200x226 mm (sub woofer), 80x105x130 mm (satelliter)

Edit:
Glömde säga att jag får mer ljud igenom själva datorn till högtalarna

Edit2:
Har alltså en stereoadapter som jag kopplat in i gitarren, och sedan från högtalaren till adaptern för att få ljudet att funka.

MVH

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Antar att du menar en elgitarr? Får jag fråga hur din hemmabyggda förstärkare ger ström till elgitarren?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Normalt använder dylika högtalare linjeingångar och nivån ut från en elgitarr är mycket lägre och behöver förstärkas om man ska kunna använda den tillsammans med en "vanlig" stereo. Det du behöver är alltså någon form av förförstärkare. En del effektboxar har detta. Man kan även köpa någon enklare form av mixer i en musikaffär.

Permalänk
Medlem

Devil May Cry: Igenom en strömsladd?

Dumbo, okej, då vet jag tackar.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

en RIAA förstärkare eller vad dom heter borde klara biffen eller?

www.teknikmagasinet.se

sök på: 190206

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
en RIAA förstärkare eller vad dom heter borde klara biffen eller?

www.teknikmagasinet.se

sök på: 190206

Ser ut som fel uttag på både in och ut portarna, men ska kolla lite mer.
Menar, teknikmagasinet ligger ju i Gävle också, så bara att sticka ned på stan och höra mig för
tackar!

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Avstängd

jag skulle inte rekomendera en sån klen försärkare till en elgitarr , oftast så ligger en riktig förstärkare på 50watt men då snackar vi riktiga vatt inga PMPO watt direkt. 20 watt rms är inte mýcke o hänga i julgranen. men i allfall va har förstärkaren för ingångar är det rca så finns det rca ut samt tele in som du kan koppla gitarr telepluggen till. är det mini tele så finns det konverters till det med.

Men jag har för mig att datorn kan ta emot o skicka lägre signaler en vanliga förförstärkare(det kan vara skälet åxå att du får så låg utsignal), För jag försökte koppla in mitt datorheadsett till min PAmixer o jag fick dra på som satan o ljudet va fortfarande inte högt nog.

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk
Medlem

Siggemc:
Det beror väl på vad man ska ha förstärkaren till... Ska man spela live (på scen) är det väl inte mycket att hänga i den berömda, men ska man ha det för att få lite ljud och lira hemma i lägenheten räcker det rätt bra. Jag har en liten Peavey Rage 15W, eller något sånt hemma. Nätdelen i den är löjligt klen så jag är tveksam till om den verkligen klarar 15W RMS.
Marshalls små miniförstärkare med batteridrift duger åxå för det ändamålet...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
en RIAA förstärkare eller vad dom heter borde klara biffen eller?

www.teknikmagasinet.se

sök på: 190206

En RIAA-förstärkare är för skivspelare och har inte nån rak frekvensgång så en sådan passar mindre bra.

Något i denna stilen http://www.thomann.de/se/behringer_ub502_eurorack_5kanalmixer... kan däremot funka. Nu vet jag dock inte om den har rätt kontakter och så...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Siggemc:
Det beror väl på vad man ska ha förstärkaren till... Ska man spela live (på scen) är det väl inte mycket att hänga i den berömda, men ska man ha det för att få lite ljud och lira hemma i lägenheten räcker det rätt bra. Jag har en liten Peavey Rage 15W, eller något sånt hemma. Nätdelen i den är löjligt klen så jag är tveksam till om den verkligen klarar 15W RMS.
Marshalls små miniförstärkare med batteridrift duger åxå för det ändamålet...

Detta är enbart för hemmabruk. kommer ha en annan förstärkare vid scenspel

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk

Har själv en hembyggd gitarrförstärkare på endast fem (5!) watt men det räcker och blir över för hemmabruk. Hur högt man kan spela beror ju (som alla borde lära sej) lika mycket på hur känsliga högtalarna är. En högtalarlåda med 99 dB känslighet låter 99 dB på en meters avstånd när man skickar in en enda ynklig watt.

Problemet är som redan sagts att signalen från gitarren är mycket lägre än en mic-signal som kommer från tex ett headset, så du måste boosta den signalen upp till mic-nivå, inte boosta högtalarna.

du kan tex använda en di-box