Hjälp!!!Hatar vista.... Vill flasha om biosen på min dator. Läs!

Permalänk
Medlem

Hjälp!!!Hatar vista.... Vill flasha om biosen på min dator. Läs!

Nån som kan hjälpa mig med att flasha om biosen på min acer travelmate 5310 så att jag kan installera winxp på den för jag hatar vista.

Skulle vara hjärteglad om det fanns hjälp att få. Om det är lätt är en fördel men har rätt mkt datorvana så det mesta går att lösa.

Skulle ochså vara glad om det finns en biosversion men möjlighet till mkt manuella inställningar+ ev överklockning. Vet att det inte är lätt eller riskfritt men jag hatar verkligen vista!!! och tro mig jag har försökt installera winxp på den men det går inte!! Fick ett svar om att det handlade om flash eller nåt sånt.

Glad för alla ont svar:)

Visa signatur

Jamen hejsan!

Permalänk
Medlem

Tänk på att om du väl får in XP på lappen så kanske du inte har en fungerande dator, på så vis att drivrutiner kanske inte finns för väldigt grundläggande saker som nätverkskort under XP!

Wow.. Måste varit världens längsta mening det där.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem

Det är inte bios som avgör om XP kan installeras eller ej. Förmodligen saknar åldrande XP stöd för sata-kontrollern, och vill då ha drivrutin på diskett.
Överklockningsbios på en bärbar, dessutom en Acer. Ge upp.
Dell lär ha en bärbar i XPS(?)-serien med överklockning i åtanke. MSI lär även de ha någon, men den kanske inte kom längre än till en prototyp.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

INte så insatt men det går vell att skriva själv om man är som typ mby...men men somm jag fattar det så går det inte att installera pga flash som ska göra att vista startar snabbare menb xp går inte att installera med det på... Men det går inte eller...överklockning osv inte ett krav snarare ett plus:P

Visa signatur

Jamen hejsan!

Permalänk
Medlem

Om du istället för att skrika ut ditt hat mot vista kunde förklara vad problemet är, så kan det ju finnas en chans att få hjälp med ev problem, så att du kan få en chans att se vilket underbart OS det eg är i grund och botten.

Permalänk
Medlem

Till TS.

1. Du ska inte flasha om BIOS för att installera ett annat operativsystem än Vista på din dator.
2. Vista kommer inte starta snabbare om du flashar om BIOS.
3. Vad är problemet du har på din Vista-installation, kan ju gå att lösa...

Några frågor.

A. När du testade installera XP, vad var det för fel som gjorde att du inte kunde installera det?
B. Har du P-ATA eller S-ATA hårddisk på din dator?
C. Om du har S-ATA, har du då laddat ner dom drivrutiner du måste ha för att du ska kunna hitta hårddisken under XP-installationen.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Hmm tack för svar:P Är ett tag sen jag kollade tråden men jag kanske fortfarande kan får lite hjälp:D

Knashatt:
A: Vid försök att installera xp så gick det antingen inte att hitta hårddisken när jag använde en msdn skiva. När jag använde en annan kunde jag installera men datorn vägrade då starta längre nä till laddningen man ser när windows startas.

B:Det är s-ata

C:Nej det har jag inte. Visste inte att man skulle göra det. Var hittar men det och hur installerar alt bränner man av dem?

Övrig. Ledsen för mitt tillsynes påträngliga beteende..Var bara jättetrött på vista vid tillfället:P Hatar det fortfarande lika mkt men har börjat lära mig leva med det. Iaf tack för hjälpen

Visa signatur

Jamen hejsan!

Permalänk
Inaktiv

Jag upprepar vad Knashatt sa:

"3. Vad är problemet du har på din Vista-installation, kan ju gå att lösa..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xaile
A: Vid försök att installera xp så gick det antingen inte att hitta hårddisken när jag använde en msdn skiva. När jag använde en annan kunde jag installera men datorn vägrade då starta längre nä till laddningen man ser när windows startas.

B:Det är s-ata

C:Nej det har jag inte. Visste inte att man skulle göra det. Var hittar men det och hur installerar alt bränner man av dem?

Anledningen att den XP-installatioen ej hittar dina hårddiskar är just p.g.a. att du ej har laddat ner dom drivrutiner till din s-ata hårddisk.

Dessa hittar du lättast på ditt modrekrorts hemsida.

Om du ej vet vilket moderkort du har laddar du ner CPU-Z: http://www.cpuid.com/cpuz.php
Där kan du få reda på vilket moderkort och modell du har på detta.

När du vet detta kan du skriva upp det här så kan vi lättare visa vad du ska ladda ner.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Avstängd

Vänner,

Denna tråd hör inte hemma i mjukvaruforumet.

Inte fan är det Microsofts fel att du inte lyckas få igång din hårdvara.

TS vet inte hur man ska göra. TS vet ingenting. TS behöver STOR hjälp.

Permalänk
Medlem

vart ska den ligga om inte OS frågor ska vara i mjukvaru forumet? =P

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
vart ska den ligga om inte OS frågor ska vara i mjukvaru forumet? =P

Den bör ligga i *NIX-forumet. Det har inget samband med Win.

BTW: Ett mjukvaruforum är ett mjukvaruforum. Särskrivare bör bada i badhuset i Danmark.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TANDEMCYKELN
Vänner,

Denna tråd hör inte hemma i mjukvaruforumet.

Inte fan är det Microsofts fel att du inte lyckas få igång din hårdvara.

TS vet inte hur man ska göra. TS vet ingenting. TS behöver STOR hjälp.

Nu är du nog allt bra ute och cyklar...

Nog är det mjukvara när TS behöver drivrutiner för sin S-ATA-kontrollerkort på sitt moderkort...

Läs gärna HELA tråden innan du svarar.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TANDEMCYKELN
Den bör ligga i *NIX-forumet. Det har inget samband med Win.

BTW: Ett mjukvaruforum är ett mjukvaruforum. Särskrivare bör bada i badhuset i Danmark.

Tandemcykeln, killen bad om hjälp med OS, och det ena ledde till det andra, bla hitta hårdiskar.
Har du inget hjälpsamt att säga kan du väll trampa ner till Danmark och bada lite?

Permalänk
Medlem

Tack För snabba svar. ska just un iväg på ett liten tillställning så jag har inte tid att kolla på CPU-Z Men jag ska göra det såfort jag kommer hem på lördag.
Tack för all hjälp.

Och tandemcyckeln! Om du inte vill tillföra nåt ber jag dej vänligast att skriva dina kommentarer nån annanstans. Och bara för att jag inte visste hur just detta fungerar betyder inte att jag är helt förståndshandikappad när det gäller datorer.

Tack för mej.

Visa signatur

Jamen hejsan!

Permalänk
Avstängd

TANDEMCYKELN

svamlar ju bara inget han sa verkar relevant till detta så vi bryr oss helt enkelt inte om honom. Eller så får modaraterna avgöra de hela

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit