Permalänk

Mobilitet vs prestanda

Hej folket!

Äntligen har jag hittat ett ställe där jag - förhoppningsvis - kan få svar på alla mina konstiga frågor...

Jag ska så klart köpa en bärbar dator. Jag är sugen på Dells XPS-serie, och vill inte ha ett stort åbäke. Jag funderar på antingen 13.3 eller 15.4, och har rotat fram följande alternativ:

En Dell XPS 13.3" för 13220 kr:
Intel Core 2 Duo: 2.5GHz, 800 MHz, 6MB L2
Win vista Ultimate
13.3" LCD 1280x800
4096 MB 667MHz DDR2 (2x2048)
200 GB HDD, 7200 rpm, Fall free sensor
128 MB nVidia GeForce 8400M GS
8xDVD+/-RW

Dell XPS 15.4 för 15020 kr:
Intel Core 2 Duo: 2.5GHz, 800 MHz, 6MB L2
Win vista Ultimate
15.4" LCD 1440x900
4096 MB 667 DDR2 (2x048)
200 GB HDD, 7200 rpm, Fall free sensor
256 MB nVidia GeForce Go 8600 GT
2xBlue-Ray

Jag kommer inte spela några tunga spel på datorn. Jag kommer däremot använda en del rätt tunga program, som Avid, Photoshop och inDesign. Det jag är mest orolig för är Avid, vars sys req vi kan läsa på http://www.avid.se/se/products/xpresspro/specs.asp. Jag förstår inte riktigt om något av grafikkorten är kompatibla med Avid? Att kunna köra Avid är dock inte ett krav, bara ett önskemål.

Jag får mycket mer godis i 15-tummaren, för knappt 2000 spänn mer. Men jag antar att 13-tummaren är mycket smidigare? Finns det några viktuppgifter på Dellarna?

Sedan så undrar jag vad ett physics-kort är?

Tack för hjälpen och för funderingar!
/SB

Edit: när kan vi förvänta oss snabbare DDR2 än 667 MHz??

Permalänk
Medlem

Ingen aning när man kan förvänta sig det,
men Xps 1530 "Weight starts at 5.9 pounds with 6-cell battery (6.29 pounds with 9-cell)" Xps 1330 "Weight: 3.97 lbs w/ 4-cell, 4.3lbs w/ 6-cell" finns "reviews" på www.notebookreview.com om de datorerna.
Fast helt omöjligt för mig att svara på din fråga; xps 1530 kommer ju gå snabbare med allting från att öppna bilder till att öppna internet, men vill man ha en mer portabel data skulle jag köpt 1330 som kommer klara det du ska använda den till.

Glöm inte rabatter på dells datorer

Permalänk
Medlem

Det finns även mellanalternativ som 6324W/6224W från Zepto, men annars tycker jag väl egentligen själv att mobilitet är viktigt och jag hade aldrig valt en 15,4".

Hur ofta kommer du flytta på datorn tror du?

Permalänk
Medlem

Båda datorerna har ju samma processor, hårddisk och minne vad jag kan se. Den största skillnaden rent hårdvarumässigt är grafikkortet, där 1330 är lite klenare. Men i Photoshop och (tror jag) InDesign så spelar grafikkortet ingen roll, så där borde det inte bli någon skillnad. Avid vet jag inte vad det är, och jag orkar inte kolla upp det nu Men grafikkorten som listas på den där sidan är alla "professionella" grafikkort som används till CAD och 3D-modellering. Det brukar gå bra att använda vanliga grafikkort i de programmen också, men sysslar du professionellt med Avid så är ett sånt grafikkort att föredra.

Sen frågar du om "physics-kort". Syftar du kanske på fysikkort, som hårdvaruaccelererar fysik? Dvs. som grafikkort, fast för fysik. Ageia sålde såna kort för ett tag sen, men de har inte blivit någon hit. Jag vet inte om man fortfarande kan få tag på såna, men det känns inte så aktuellt ändå. Nu har Nvidia köpt upp dem, och håller på med att man ska kunna använda grafikkorten till fyisk istället. Så att köpa ett fysikkort är bara bortkastade pengar, särskilt när det knappt finns några spel som stödjer dem ändå.

Permalänk
Medlem

De som Avid testat är:
Graphics Cards (Notebooks)
NVIDIA QuadroFX 1500M
NVIDIA Quadro FX 350M
NVIDIA Quadro FX Go1400
ATI Mobility FireGL V5200*
ATI Mobility Fire GL V5000*
ATI Mobility Radeon X600*

Och enligt listan som finns på:
http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-...

Så är vissa "sämre" än 8400GS, och nån "bättre" än 8600GT.
Skulle ha valt den med 8600GT så är den ganska högt upp i listan iaf.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Inaktiv

Personligen så skulle jag välja högre upplösning än 1440*900 om du ska hålla på med fotoredigering och liknande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nihilas
Fast helt omöjligt för mig att svara på din fråga; xps 1530 kommer ju gå snabbare med allting från att öppna bilder till att öppna internet, men vill man ha en mer portabel data skulle jag köpt 1330 som kommer klara det du ska använda den till.

Glöm inte rabatter på dells datorer

grafikkortet kommer inte göra att internet "går att öppna" snabbare, inte heller tror jag att bildvisning blir snabbare... det är som sagt samma komponenter förutom just grafikkortet...
om du inte tänker spela mycket spel så är väl 13-tums-DATORN betydligt smidigare.. för portabel data skulle jag rekommendera valfritt usb-minne

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT